Gisteren heb ik een hamburger gegeten bij Mc Donalds. Na 2 a 3 happen zag ik dat op sommige plekken het vlees wat rozig was. Dit was voornamelijk aan de randjes. Het leek wel of het een ander soort vlees was dan wat er in de rest van de hamburger zat. Ik heb deze hamburger gelijk niet meer opgegeten, maar ik maar nu een beetje zorgen om de kleine. Ik weet dat ik voor mijn zwangerschap al besmet ben geweest met Toxoplasmose, dus als het goed is ben ik hier immuun voor. Mijn vraag is nu kan ik op deze manier de listeriabacterie oplopen? Ik heb de hamburger ook aan mijn man laten zien en die vond dat het gelukkig geen rauw vlees was, maar gewoon rozig vlees. Ik let sowieso wat meer op vlees hoe het goed het gebakken is, ik denk dat alle zwangere vrouwen dat doen omdat je toch verantwoordelijk bent voor dat kleine wezentje. Kun je me een beetje geruststellen?
Hoi Ukkepuk, van rauw vlees krijg je over het algemeen geen Listeria. Listeria kan voorkomen in rauw melkse kazen en bij vacuum(!) verpakte gerookte vis (als deze laatste is verwarmd mag je het wel weer hebben). Dit moet je dus niet eten als je de Listaria wil ontwijken. Op vlees schijnt de Listeria ook wel eens voor te komen, maar ook hier geldt; wanneer je het goed doorbakt, hoef je je ook geen zorgen te maken. En het advies is ook echt preventief, wanneer je een keer iets eet wat niet helemaal gaar was, is de kans klein dat er toxoplasmose of Listeria in zat. En de kans is nog kleiner dat het schadelijk is voor je kind. Zeker als je al zo'n eind in de zwangerschap bent. Geen zorgen, volgende keer effe opletten Groetjes Brigitte