Ik twijfel of wij binnenkort een keer naar de huisarts zullen gaan. We zijn nu al tig rondes verder maar helaas nog altijd geen beeb ! Hoe moet ik me dat voorstellen, zo'n bezoekje of belletje aan mijn huisarts? Ik denk dat ik eerst maar eens even ga bellen voor info. Maar wat zijn jullie ervaringen? Moet je perse tempen? Word je meteen naar de gyn doorverwezen? Kortom, wat kan ik verwachten?
Hoi, Het makkelijkst is gewoon even een afspraak te maken. Meestal wil de huisarts eerst weten hoelang je al bezig bent. Als je al langer dan een jaar bezig bent, zal de huisarts je over het algemeen doorsturen naar een fertiliteitsarts, dit is een gynaecoloog op het gebied van zwanger worden en vruchtbaarheid. De huisarts doet maar zelden zelf onderzoek als je al meer dan een jaar bezig bent. Het is handig om wanneer je naar de gynaecoloog gaat dat je zoveel mogelijk gegevens verzamelt zoals bijvoorbeeld temperatuurlijstjes, zodat de gyn je situatie zo goed mogelijk kan beoordelen. Aan de hand daarvan volgen vaak de eerste onderzoeken, hierbij kun je denken aan een inwendige echo, zaadonderzoek en bloedonderzoek. In het onderwerp 'vruchtbaarheidsbehandelingen' kun je altijd vragen stellen. Succes!
Je kunt ook alvast bellen voor een zaadtest, dan kun je misschien alvast uitsluiten dat het daarom gaat. En inderdaad samen even langs de huisarts. Dat heb ik toen ook gedaan, heb ook zelf de fertiliteitsarts gebeld toen we wisten dat het aan het zaad lag, en voor die tijd ben ik nooit bij een gyn geweest. Ik heb nadat ik een afspraak had gemaakt bij de fertiliteitsarts een verwijsbrief gevraagd bij de huisarts en dat was geen probleem. Succes!
ik ben eerst naar de huisarts gegaan omdat ik helemaal niet ongesteld werd en zodoende werden we doorgestuurd naar de gyn. Daar kreeg ik een inwendig onderzoek en na een paar maanden hormonen om alles op gang te brengen.
Inderdaad, ik denk dat de ha jullie even wil zien/spreken. Aan de hand van jullie verhaal wordt je dan doorgestuurd naar de gyn of niet. In mijn geval heeft de ha eerst een sperma onderzoek gedaan. We hadden afgesproken dat als dat goed was, we door zouden gaan naar de gyn. Zo gezegd zo gedaan. Sperma was oke, dus naar de gyn. (Wel iets om rekening mee te houden: in het ziekenhuis mocht mijn lief de sperma test nog twee keer over doen)
Een zaadtest kun je aanvragen bij je huisdokter. Dan krijg je een formulier en potje. Die moet je vaak wel ergens anders afleveren, bij een labaratorium in de buurt. Mijn huisdokter stond er op om eerst een zaadonderzoek te doen voordat ze ons doorverwees naar de fertiliteitsarts. Wel kreeg ik een doorverwijzing voor een inwendige echo. Die was goed alleen het zaadonderzoek van mijn man viel een beetje tegen, zwak zaad. Maar wel voldoende om toch zelf zwanger te worden. Zaadonderzoek is meestal de meest logisch stap omdat dit en 'makkelijker' is en je hebt soms al na 5 dagen de uitslag.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga morgen mijn huisarts bellen tijdens het telefonisch spreekuur. Dan ga ik die zaadtest maar eens eerst aankaarten. Ben benieuwd of m'n manneke dat ook een goed idee vindt.... ;-(
Hoi Annerie, ik ben gisteren bij de huisarts geweest (eigenlijk voor iets anders maar het kwam ter sprake dat we al 11 maanden bezig zijn). Mijn huisarts zei dat hij begint met twee zaken (voor de doorverwijzing naar de gynacoloog dus): spermatest voor de man en minimaal twee temperatuurcurves voor de vrouw. N.a.v. hiervan weer een gesprek met de huisarts. Hij zei dat het helemaal aan ons is hoe we dan verder willen. Hij stuurt ons dus niet gelijk door maar doet eerst een aantal zaken zelf (ook een inwendig onderzoek e.d. behoort tot de mogelijkheden). Natuurlijk kan de gynacoloog nog meer dus als je op een gegeven moment verder wil komt die verwijzing er ook. Zo te lezen verschilt het dus nog wel een beetje per huisarts... Maar die spermatest en de temperatuurcurves zijn twee kleine dingen die je zo gedaan hebt. Daar zou ik gewoon mee starten (gaan wij ook doen). Succes meid!
thanx girls ! Ik heb vandaag de koe maar meteen bij de horens gevat en de huisarts gebeld. Ze zei inderdaad dat stap 1 een zaadonderzoek is en voor mij het bijhouden van de temperatuur. Ik houd sinds deze maand m'n temp bij, dus dat gaat goed. Ik heb ook maar meteen een potje gehaald bij het lab en maandagochtend (voor half 10....) moet het zaad binnen een uur in het ziekenhuis gebracht worden.... Ik vind het harstikke spannend, je weet toch niet wat eruit komt he? Heb net wel ff een potje zitten janken met dat nog lege potje in m'n handen. De emoties lagen meteen op tafel, maf he? Jiska, jullie ook succes ! Toi toi toi.