Ik ben nu zwanger van de tweede. Bij de eerste was het toen ze pas geboren was dat ik haar de eerste 3/4 nachten om de drie uur wakker moest maken om te voeden ( flesvoeding) Toen ze in gewicht weer ging aankomen mocht ik er maximaal 5 uur tussen laten. Nu de tweede op komst is zat ik mij te bedenken, waarom wakker maken als ze nog slapen, zeker 's nachts, stel als ze na de laatste voeding na 3 uur nog slapen zegt mijn gevoel een beetje dat ik ze zou laten slapen ook al is de baby net 1 dag oud, misschien kan hij er dan al wel 4 of 5 uur tussen laten. Zo niet is dat niet erg hoor. Maar ik dacht zo leer je ze van begin af aan misschien wel dat de nachten wat langer kunnen duren. Beetje onduidelijk verhaal misschien, maar jullie snappen me vast wel. Mijn ervaring is hoe hebben jullie dat gedaan. Ik ga flesvoeding geven, dus dat is wellicht anders dan de borst.
Wij moesten in het begin haar wakker maken om te voeden ivm haar gewicht. Dit waren de eerste 5 dagen. Maar nu, ze is net 4 weken, laten we haar lekker slapen. dit doen we sinds een weekje. Ze krijgt op verzoek. Doet het er super goed op.
Wij moesten onze zoon de eerste week om de 3 uur wakker maken rede weet ik zo niet meer was iom de kraamzorg. Toen hij na 1 week over zijn geboorte gewicht was hoefde het niet meer. Zal vast wel iemand zijn die de rede weet
Wij hebben ondanks het lage geboorte gewicht hem in de nachten gewoon laten slapen tot hij zelf kwam. Overdag gewoon netjes het schema aangehouden
Het hangt af hoe groot je kindje is. Wij hadden 2x een flinke baby en die moesten we wakker maken omdat de glucose spiegel kon dippen. Hoe het met een klein kindje zit weet ik niet.
Hier mocht ik onze meid niet langer dan 3,5 uur laten slapen in de nachten. Omdat ze best een lichtgewichtje is (2660 bij geboorte). De reden is dat de suiker dan zo erg kan dippen en ook omdat ze te moe kan zijn om zelf te melden. Na 1 week zat ze op 2920 gram en nu mag ze 5 uurtjes slapen. Soms doet ze dat, vaak ook nog niet en meld ze zich netjes om de 4 uur in de avond en nacht. Ik geef trouwens bv op verzoek.
Ligt er heel erg aan wat de situatie is. Heb je een gezond kindje met een mooi geboorte gewicht en geen zwangerschapsdiabetes, dan kan je best je kindje zelf laten komen voor een voeding.
Wij hebben haar alleen de éérste 2 nachten wakker gemaakt. Daarna door laten slapen, maar moesten er niet langer an vijf uur tussen laten!
Wij mochten ons dochtertje na een dag of drie, vier ook zelf laten komen s nachts, maar ik vond dat eng dus zette ik de wekker om de vijf uur, meestal kwam ze daarvoor al. Ze is geboren met 37,5 week en woog 2910 gram. Ik lees dat dit bij de meesten ongeveer zo gaat, je moet niet vergeten dat het nogal een overgang is voor zo'n kindje, van 24 uur per dag continu voeding via de navelstreng naar om de drie uren melk... Als je dat bedenkt is zelf laten komen na een paar dagen al best een stap. Ze kunnen idd te diep wegraken doordat de glucosespiegel te laag wordt en ze in een te diepe slaap raken...
Het is geheel afhankelijk van je baby. Het gewicht kan veel zeggen, maar hoeft niet alles te zijn. Het gaat ook om op temperatuur te houden, het suikerspiegel op pijl te houden en te zorgen dat ze niet suf worden. De oudste kwam direct elke 4 uur, de jongste heel lang elke 3 uur. Dag en nacht. Kijk straks vooral naar je kindje. Is het geboorte gewicht goed, valt het niet te veel af en kan het langer slapen (dus nergens last van) dan zeg ik vooral doen.
Hier mochten we hem van de kraamhulp gewoon zelf laten komen, mocht alleen niet meer dan 6 uur tussen zitten omdat hij best veel afviel in de eerste 3 dagen. Daarna mocht er van de kraamhulp ook best meer tijd tussen zitten als hij zelf niet kwam.