Hallo allemaal, Ik heb een vraagje voor mensen die appeltaart bakken. Bij mij smaakt ie heerlijk, en ik volg netjes de aanwijzingen ofwel in een kookboek of van een pak met mix voor appeltaart. En hij is gaar en en heerlijk als ie uit de oven komt. Er is alleen 1 probleem dat zich altijd voordoet als ik appeltaart maak en dat is dat de bodem zacht en pulperig is, dus niet stevig en krokant. De rand wel, maar alleen de bodem niet. Ik heb echt al van alles geprobeerd om dit te verhelpen, gelatine gebruiken, goed laten uitlekken in een vergiet, cusatrdpoeder erdoor en vandaag dacht ik DE oplossing te hebben gevonden, ik heb spijs op de bodem gedaan, en natuurlijk is ie weer zacht en pulperig. Hebben jullie misschien trucjes die dit kan verhelpen? O ja, toen met de cusardpoeder was de bodem perfect, dat wel, maar ik had er zoveel poeder in gedaan dat de appelvulling taai en droog werd, dus dat is ook geen oplossing. Hopelijk hebben jullie goeie tips voor mij, Alvast bedankt, Sewgirl
Wat voor oven heb je? Ik heb een heteluchtoven en daarin lukt het altijd.. Misschien dat de stand niet goed staat van je oven, kan dat?
mijn vriend de bakker; bindmiddel gebruiken.... zou je in een supermarkt kunnen krijgen en bij een bakwinkel moet je blijkbaar met suiker mengen! dit bindmiddel zorgt ervoor dat het "water" niet in je bodem gaat zitten! noujah ik heb er geen verstand van... hij wel! dus suc6
Hallo, ik heb een electrische oven en die staat altijd 180 graden. Want dat staat op het pak. Ik las al in de Allerhand dat je de oven eerst 50 min. op 200 moest zetten en de laatste 10 minuten op 220, kan dat schelen? En Anniek, bedoelt je vriend met bindmiddel maizena ofzoiets? Groetjes, Sewgirl P.S. Ik heb de oven vandaag dus niet op 200 en 220 graden gezet.
Ohh weet niet hoe dat met electrische oven gaat, maar ik zet 'm altijd op zo'n 165 graden en dan moet de ovenplaat niet in het midden, maar 1 eronder.. 200 graden lijkt mij een beetje te hoog.. hij moet heel langzaam gaan bakken..
Wat je trouwens ook kunt proberen, is zo'n complete appeltaartmix kopen. Daar zit alles bij, je hoeft alleen maar 1 ei toe te voegen. Als dat lukt, dan kan je de volgende keer alleen de mix zelf kopen en zo weer compleet zelf maken..
Bedankt Anniek voor de tips, ik ga het zeker proberen, @Enise, lukt jouw appeltaart wel? Heb jij wel die stevige krokante bodem? Groetjes,
APPELTAART VAN MAMA Voor bodem + stroken : 375 g bloem 265 g boter 190 g witte basterdsuiker 1 ½ z vanille suiker 1 normaal ei Snufje zout Voor de vulling : 2 kg appels (elstar, goudrenet of jonagold) Kop(je) kristalsuiker 2 eetl kaneel 3 volle eetl custard Evt rozijnen Beetje citroenrasp Deeg kneden, klein deel apart houden voor stroken. 1 stuk bakpapier in taartvorm, bekleden met deeg en bestrooien met paneermeel. Tot de rand vullen met appels en evt rozijnen + citroenrasp In een schaaltje kristalsuiker + kaneel + custard mengen en over de appels strooien. Even door de bovenste laag appels mengen. Stroken maken en bestrijken met ei. In de oven (midden) op 150 graden. (niet voorverwarmen!) Als taart al snel bruin kleurt, iets lager zetten in de oven en temperatuur naar 125 graden. Zeker 1 uur en 15 minuten garen. Oven uitzetten en nog een poosje na laten garen in de oven. APPEL- KRUIMELTAART Exact hetzelfde recept als hierboven, maar dan op de bakplaat. Stuk of 8 a 10 appels. Maken op de bakplaat! Voor het kruimeldeeg: 225 g boter 225 g kristalsuiker 275 g bloem Snufje zout In het midden van de oven op 150 graden. Niet voorverwarmen. Na precies anderhalf uur (maximaal!) eruit halen. Af laten koelen en in stukken snijden. Ik maak hem zo. Ik strooi dus over de appels een mengsel van kaneel, suiker en custard, van het laatste gebruik ik echt 3 volle eetlepels. Meestal maak ik hem als kruimeltaart, op de bakplaat dus. Hetelucht, 150 graden, zonder voorverwarmen, en precies op anderhalf uur. Gaat hier altijd precies goed
hey Female, super dat je dit opschrijft. Ik ga het overnemen. Ik heb alleen een klein vraagje over die paneermeel, strooi ik die op het deeg? En dat mengel lijkt me ook wel goed idd. Nogmaals super van je recept! Gtroetjes,
Ja die van mij is altijd gelukt, terwijl ik ook niet zo goed ben ik deegdingen.. Heb zelf altijd appeltaartmix gekocht, als het goed is van Koopmans. En laatst had ik die complete pak gehaald, was ook goed gelukt.. is wel handig voor als je wilt oefenen
Ja, en die appeltaartmixen mislukken dus ook bij mij. Maar ik ga binnenkort het recept van Female proberen en dan hopen dat het lukt. En misschien maar eens rondvragen bij familie hoe zij dat dan doen... Groetjes,
Hoi Enise, bedankt ik hoop ook dat het ooit lukt, ik houd goede hoop. @Anniek, ja ik bak heel erg veel en ook vaak, Kippen, pizza's, brood koekjes enz. Maar dat gaat wel goed, dat wordt allemaal gaar, al moet ik toegeven de oven bij mijn moeder is beter en werkt beter. Groetjes, Sewgirl
Ja idd gewoon een laagje over het deeg strooien. Je kunt het meel erdan even overheen schudden zeg maar en het overtollige meel dat niet blijft plakken, er weer af doen. Geen plekjes overslaan, paneermeel is belangrijk