Ik geef ook nergens aan (volgens) mij dat ik niet samen met haar wil spelen hoor. Dat wil ik prima, maar inderdaad; niet elke vrije minuut. Maar elke vrije minuut hoor ik wel iets over verveling. Voorbeeld van vandaag: Samen wakker worden, lekker keuvelen in bed. Opstaan, aankleden Gezellig ontbijten 11.00 uur een speelafspraakje tot een uur of een. Lunchen En daar komt het al; mam ,wat gaan we doen? Ik wil iets doen We gaan fietsen, Naar de speeltuin Ik speel met haar Ik doe met haar En dan wil ze met iemand anders spelen Ik geef aan dat we bij een van haar vriendinnetjes kunnen aanbellen Dat doen we dus, die is thuis en ze gaan naar de speeltuin Daar zit inmiddels de halve buurt en dat gaat prima Kindjes gaan naar huis en ze blijft over met een buurmeisje Daar speelt ze nu mee Maar die vijf minuten die er tussen zitten; wil ze dus ook spelen. Natuurlijk kan het vele malen erger. Er zijn kinderen die niet willen spelen, niet kunnen spelen, er zijn moeders die het al fijn voor me vinden dat ik het huishouden kan doen zonder gemurmel... Maar daar hoor je me toch ook niet over? Dat is ook mijn vraag niet. Dat is dan toch net zoiets als; mijn kind kan fietsen, maar heeft geen zin om een hele ochtend mee te fietsen. Nou die van mij fietst nog niet. Ze kan het wel, maar vertikt het. Moet ik dan antwoorden "wees blij, die van mij vertikt het om te fietsen" Dan ga ik toch compleet aan de vraag voorbij? Misschien had ik mijn vraag anders moeten formuleren, dat kan natuurlijk ook nog. Dan zou het misschien gaan richting; Onverzadigbaar in het spelen en opdoen van kennis. Zoiets?
Ik denk dat je haar gewoon moet stimuleren om zich ook zelf te kunnen vermaken. Je hebt zo te zien heel veel voor haar geregeld en gedaan. Dan is het nu even tijd om zelf wat te verzinnen en te doen. Evt kun je gebruik maken van de time timer, die gebruiken ze misschien ook op school. http://www.ict-cks.be/website/images/tools/tt_virtual.swf 'Je gaat nu even 15 minuten zelf wat doen, en daarna gaan we ...' Evt kun je ook een keuze geven tussen 2 dingen. Bijv tekenen of een puzzel(s).
Die time-timer is inderdaad heel erg handig! Die gebruik ik hier ook. Ook qua keuzes ben ik gaan beperken; er stond op het laatst zoveel, dat ze niet meer kon kiezen zeg maar. En als ze ergens aan begint en geen zin meer heeft, dan moet ze het afronden en opruimen. Ik heb trouwens al wat leuke dingen voorbij zien komen hier. Tenten maken zijn ook altijd een succes. Ik wil deze week nog wel met haar naar de speel-kinderboerderij en ongetwijfeld zal er nog een vriendje/vriendinnetje voorbij komen. Ze heeft gewoon zo ongekend veel energie en interesses, dat ik het haast niet bij kan houden. Misschien is dat het probleem wel.
Maar als ze met een ander kind speelt, wil ze dan ook steeds andere dingen doen en vermaakt worden? Of heeft ze dan wel zelf goede ideeen en fantasie?
Zodra ze met andere kinderen speelt, is dat inderdaad stukken minder, nu je het zo zegt. Dan kunnen ze samen echt lang spelen met absoluut veel fantasie. Als ze thuis alleen speelt, heeft ze ook voldoende fantasie. Heel veel zelfs.