Hallo! Mijn dochter is u 7maanden en krijgt afgekolfde borstvoeding via de fles. Ik kolf haar voeding u ruim 6 maanden af. Haar schema is als volgt: 7/7.30 fles 190 met 2 schepjes rijstebloem gaat soms wel op soms laat ze 60 staan 9.30 fruit zelf gepureerd ongeveer 150 gr 11.30/12.00 fles 190 gaat ook niet altijd leeg Slapen tot ongeveer half 2 14.00 broodje jam die ik doop in de thee om het zacht te maken, alsnog stikt ze erin terwijl het inimini stukjes zijn. Ze. Eet 5 a 6 kleine hapjes 15.30 ligahap met diksap of extra fruit 17.00 groente 19.00 fles 190 23.00 fles 130met rijstebloem Hoe is dit schema? Zonder avondfles slaapt ze niet door. Wat kan ik doem tegen het stikken in haar brood? En krijgt zo wel genoeg brood ik vind het een drama om te geven op deze manier. Ook drinkt ze geen diksap of thee ik bied het elke dag aan al een aantal weken in de fles of tuitbeker of gewoon uit een beker maar een paar kleine slokjes meer neemt ze niet wat kan ik hier aan doen? Alvast bedankt
Hallo, Wat een mooi schema heb je voor je dochter! Goed om te lezen dat ze haar flessen afgekolfde moedermelk nog zo goed drinkt, en dat je ook met de hapjes goed aan het oefenen bent. Ik begrijp dat het grootste probleem het eten van de boterham is. Dit is iets waar veel kindjes in het begin moeite mee hebben: je dochter is producten met een zachte, gladde structuur gewend. Brood is een volledig nieuwe structuur, ze moet waarschijnlijk even oefenen voordat ze hier goed van kan eten. Bovendien hebben kindjes van 7 maanden nog een kokhalsreflex die vrij ver naar voren ligt. Dit zorgt ervoor dat je dochter producten met een grove structuur (zoals de boterham) gemakkelijk uitspuugt. De kokhalsreflex verplaatst zich rond de leeftijd van 8 maanden verder naar achter, waardoor het makkelijker wordt stukjes te eten. Blijf oefenen dus! Het is niet erg dat ze op dit moment maar een paar stukjes eet, dat wordt vast vanzelf steeds wat meer. Ook het leren drinken van water, thee of diksap kan wat tijd kosten. Bied het je dochter iedere dag een aantal keer aan, en wissel af met een fles, een tuitbeker en een open beker. Je kunt het water en de thee op handwarme temperatuur aanbieden, dat vinden kindjes vaak het lekkerst. Wat betreft de avond wil ik je adviseren de fles van 23.00 te gaan afbouwen. Je geeft aan dat ze zonder avondfles de nacht niet doorslaapt, ook dit kan een kwestie van wennen zijn. Houd het een paar nachten vol, ik verwacht dat je zult merken dat, zodra je dochter gewend is laat in de avond geen voeding meer te drinken, ze vanzelf lekkerder gaat slapen. Aan de fles van 19.00 mag je wat pap toevoegen om extra verzadiging te geven. Graag wil ik je hier de tip bij geven over te stappen van de rijstebloem naar een pap voor kindjes vanaf 6 maanden. Deze bevatten meestal wat meer vezels, wat voor meer verzadiging zal zorgen. Succes!
Heel erg bedankt voor de snelle reactie! We hebben inderdaad de granen pap geprobeerd maar we Konden hier niet echt een geschikte papspeen voor vinden ze zijn of te groot of te klein en met een lepel wil niet omdat het borstvoeding is daardoor blijft het dun. De avondfles afbouwen dat is inderdaad hard nodig ik ben alleen bang dat ze te weinig vocht binnenkrijgt omdat ze niet altijd haar flessen leegdrinkt en ze de diksap en thee nog niet voldoende neemt. Moet ik dit dan toch doorzetten als het betekend dat ze soms maar 500 ml melk binnenkrijgt zonder extra vocht afgezien van een paar milliliters die ze nog drinkt?