Hallo, Wij zijn er net achter gekomen dat ons kindje een hartafwijking heeft, wat voor 1 precies is nog niet helemaal duidelijk e welke ernst dit zal zijn, maar ik wil heel graag bv geven. Het kindje heeft mogelijk een gaatje in het hart e de kleppen staan niet goed, of er een operatie nodig zal zijn weten we niet. Mijn vraag is is het mogelijk om bv te geven, of zal ik fulltime moeten gaan kolven? en als dit noodzakelijk zal blijken kan ik dan ergens advies in winnen om dit zo lang mogelijk te kunnen doen? Ik heb mijn jongste 18 maanden bv gegeven en zou dit graag nog 1 x mogen doen.
Goed dat je nu al nadenkt! Ik zou een lactatiekundige in de arm nemen die jullie tijdens dit traject kan begeleiden en wie je direct kunt bellen wanneer je vragen hebt. Het is juist voor jullie kindje belangrijk om borstvoeding te krijgen, ook met het oog op ingrepen, operaties en veilige hechting. Borstvoeding krijgen kost minder energie en vraagt minder van het lichaam. Energie die je kindje hard nodig zal hebben. Kunstvoeding heeft het risico op infectie: iets wat je met een hartafwijking niet er bij kunt hebben, en het risico op infectie wil je dus zo laag mogelijk houden. Allemaal redenen om vooral zo lang mogelijk borstvoeding te geven aan jullie kindje. Houd je kindje ook zoveel mogelijk bij je: huid op huid geeft een betere zuurstofopname dan in een bedje naast bed of bank liggen! Vraag hier naar na de bevalling! Je kunt overwegen om vast wat colostrum te gaan kolven tijdens je laatste weken zwangerschap. Zo weet je zeker dat je kindje de eerste voedingen zeker is van borstvoeding, wederom om je kindje zo min mogelijk te belasten en infectie te voorkomen. Vraag begeleiding hierbij aan je lactatiekundige. (of mail mij even via mijn website) Start de eerste dagen met voeden en daarna kolven met de hand. Na 2 dagen ga je elektrisch kolven indien nodig en nakolven met de hand. Zo ben je verzekerd van een goede start en snel een mooie productie voor je kindje. Het is nog niet te zeggen natuurlijk of je kindje aan de borst zal kunnen drinken of dat je zult gaan kolven. Mogelijk past een tussenoplossing bij jullie: dat je kindje bijvoeding aan de borst krijgt. Laat je hierover voorlichten en vraag wat het minst belastend is voor je kindje. Verder kun je informeren of er bij de vrijwillige borstvoedingsorganisaties informatie over deze situatie te vinden is. ga naar Borstvoeding.nl | Home Lactatiekundigen vindt je via Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding of via Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding Wanneer je in 'mijn' werkgebied woont, kun je ook mij benaderen. Kijk bij je verzekeraar wat vergoedt wordt. Er zijn ook verzekeraars die volledige pakketen aanbieden (FBTO is er één: het Borstvoeding Begeleidings Pakket BBP) Ook kun je hierover afspraken maken met je lactatiekundige. Veel succes: Fijn dat jullie nu al op de hoogte zijn zodat je je volledig kunt informeren en voorbereiden op het geven van borstvoeding straks. Jullie kindje boft dat je nu al informatie zoekt! En een pluspunt natuurlijk dat je al eerder borstvoeding hebt gegeven: dat geeft vertrouwen dat het ook deze keer goed kan gaan!
hoi fijn om te horen dat t eventueel mogelijk is om live te voede, al besef ik ook dat dit zal liggen aan wat ons kindje aan zal kunnen. ik heb een electrische kolf dus dat maakt t al iets makkelijker. Ook ben ik van plan om een babyweegschaal aan te schaffen om er zeker van te zijn dat ze voldoende drinkt. Helaas zit ik bij de menzis in enkel het babsispakket en zal een lactatie deskundige niet vergoed worden. ga hier over nog i gesprek met de gyn over hoe we dit eventueel op kunnen lossen, want hoewel het makkelijk is om te zeggen we gaan voor de fles wil ik gewoon heel erg bv geven desnoods kolven als ze niet live kan drinken, omdat dit het beste is voor haar. dus bedankt in elk geval voor de tips en mocht ik eventueel tegen die tijd ergens tegen aan lopen, mag ik hier dan weer contact met u opnemen? Heel erg bedankt voor uw reactie in elk geval.