erg herkenbaar,hier ook een beste kleptante. kletst ook al behoorlijke zinnen en voert ook telefoongesprekken met haar dora telefoon "ja Esmee thuis,spelen,ja,nou doei" als we klaar zijn met eten zegt ze ,esmee klaar,papa vragen vla. staat ze bijv. op me tenen is het gelijk sorry mama ,hoe ze er opeens bij komt geen idee. moet ook zo opletten met wat ik zeg want ze is net een papagaai. maar wel heel erg leuk als ze zo kletsen.
Zou over die van mij kunnen gaan. Aan de dora telefoon belt ze met haar vriendinnetje: Hoi melissa wat ben je aan't doen, kom je hier spelen. en dan komt nog een heel verhaal. En dan: Ik ga nu ophangen hoooor! Mazzel!! En dat bij alles sorry zeggen is hier ook. Ookal sta ik haar per ongeluk op haar teentjes of zo, sorry mama, ik zeg mama moet sorry zeggen, neeeeeh ikke sorry zeggen mama..
Haha wat herkenbaar! Als ik thuiskom van werk en Eva is thuis met Papa, is het eerste wat ze doet zeggen: mama schoenen uit. Dan doet ze mijn schoenen uit en zegt: Eva schoenen mama opruimen. En gaat ze dus opruimen. Ik vind het wel makkelijk! Eva kan ook zo bijdehand zijn, we moeten altijd zo lachen! Als we voor een stoplicht staan: rood, wachten, groen, rijden! En dan zit ze helemaal voorover en opzij om het stoplicht te kunnen zien en dan wordt ze helemaal enthousiast als het groen is. Ze wil heel erg bepalen hoe het moet gaan, dus dan is het: mama weg! Of: Mama daartoe! En mij dan helemaal wegduwen totdat ik op de goede plaats sta Vrijdag zaten we in de auto en mijn vriend zei: oh, daar kunnen we in ieder geval pinnen mocht het nodig zijn. Een paar minuten later Eva op de achterbank: pinnen, pinnen, pinnen! Wij letten nu dus ook goed op wat we zeggen... Als ik haar naar bed breng, maar ze eigenlijk geen zin heeft, zegt ze: Eva wakker. En dan zeg ik altijd maar dat ze nu inderdaad wakker is, maar zometeen lekker gaat slapen We zwaaien altijd nog en geven handkusjes voordat ik de kamer uitloop, ik zeg dan altijd: dag dag Eva. En tot voor kort zei Eva dan altijd dag dag mama. Maar sinds kort zit ze me te pesten en zegt dan dag dag Eva. Na een paar keer zeggen zegt ze wel dag dag mama en dan zeg ik goed zo en ga weg Verder maakt ze al een paar maanden zinnen met 3 woorden, heel soms met 4 maar dan met makkelijke woorden, vandaag voor het eerst een 'moeilijke' zin met 4 woorden: Eva huilende beertje zoeken! (in een boekje van Nijntje) Het gaat zo snel, dat praten! Een paar weken terug gingen we zoals altijd op dinsdagochtend zwemmen, er gingen wat mensen weg en die zeiden: houdoe! Ik zat met Eva op de wc en Eva riep heel hard: houdoe! Zo grappig, wij hebben haar dat helemaal niet aangeleerd en het was de eerste keer dat ik haar dat hoorde zeggen. Ik was helemaal verbaasd! Vandaag gingen we golfen met de familie (familieweekend), een tante en oom van Eva gingen slaan en dan zei ik, zo, goed zeg! En Eva: goed zo (naam van oom) en goed zo (naam van tante). En als ik de bal had geslagen zei ik tegen Eva: goed hè van mama? En toen zei ze niets! Nou ja.... Maar ik krijg het wel vaak te horen gelukkig, dan ben ik aan het zingen en dan zeg ik: mama kan goed zingen hè? En dan zegt Eva: goed zo mama! Ze helpt altijd met het uitruimen van de vaatwasser. Ze weet van alles precies waar het moet staan, maar heel veel mag ze niet opruimen (breekbaar ). Maar de dingen die ze weg mag doen (pannen, kunstof bakjes enzo) doet ze dus heel enthousiast en ze weet dus precies welke kast ze moet hebben en waar het moet staan! En zo kan ik nog wel even doorgaan... ik vind het heerlijk om zo'n kletsende dame in huis te hebben! Zo leuk om met haar op deze manier te communiceren!
Wij zijn trouwens helemaal niet zo heel netjes, maar Eva dus wel. Ze doet als ze binnenkomt over het algemeen meteen haar schoenen uit en legt ze netjes bij de andere schoenen. Als onze schoenen in de woonkamer staan (wij doen niet altijd meteen onze schoenen uit ) zet Eva ze in de gang. Als ze knoeit met haar drinken schrikt ze heel erg en pakt meteen een doekje en gaat schoonmaken. Als de vaatwasser klaar is en ik heb zoiets van, dat doe ik straks wel, komt Eva ernaartoe lopen: mama helpen! Nou vooruit dan maar ... maar zo zorgt Eva er wel voor dat het hier wat eerder opgeruimd is, wij willen soms wel dingen laten liggen. Ook vindt ze het geweldig om dingen in de prullenbak te gooien of iets van vuile was op de trap te leggen. Daar maken wij dus gebruik van