mijn dochter is zo driftig

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mandy1, 15 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Denk echt dat het ligt aan wat voor kind je hebt hoor... zoals gezegt mn zoon van 14 maand heeft nog geen echte straf gehad en is ook lang niet zo stout en ondeugend maar mn dochter is heel pittig. Als mn zoon mn eerste-enige kind was deelde ik misschien ook de mening dat straffen nu nog niet nodig is.Tuurlijk proberen we alles zoveel mogelijk positief te benaderen, geven we haar veel complimentjes, ik ben een meester is afleiden maar soms werkt dat gewoon niet meer en dan is er in mijn ogen niks mis met straffen.

2. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Maar er is ook niks goeds aan want je kindje leert er niks van...
    Ik heb gewerkt met een groepje kinderen van 4-6 jaar die ernstig verwaarloosd en/of mishandeld waren, dus weet wel hoe heftig ongewenst gedrag kan zijn.
    Straffen levert alleen een negatieve ervaring op. Als die negatieve ervaring een paar keer voorkomt bij dezelfde handeling wordt die handeling negatief en kiezen veel kindjes ervoor om het niet meer te doen, maar dan heb je alleen je eigen doel bereikt (in mijn ogen).
    Als je een kindje beloond omdat het (bijvoorbeeld) van de stereo afblijft (ze blijven er vaak genoeg af lijkt me, want de hele dag eraan zitten zou niet gezond zijn) en je maakt er een feestje van door te jubelen en te dansen, dan leert je kindje dat "niet aan de stereo zitten" mama heel blij maakt. Daarnaast voelt je kindje zich heel competent want hij/zij weet dat hij niet aan de stereo mag zitten.
    Bij straffen werk je niet aan competentiegevoel, je breekt het hoogstens af.

3. illuminate

illuminate Actief lid

20 apr 2007
    416
    0
    0
    Ik hoef mijn zoontje nog niet te straffen. Dat zal nog wel komen. Hij weet wat 'nee' is, en we spreken dit ook op een hele andere toon uit.
    Als hij ergens meespeelt wat niet mag, dan ruil ik het (vaak) voor iets anders. Mijn vriend doet dat niet. Die pakt het gewoon af. (Ach, zo went hij eraan dat niet iedereen hetzelfde als mama doet.) Soms zint het hem niet, en begint hij te 'huilen'. Niet reageren, en hij houdt binnen 20 seconden op met 'huilen'.
    Ik vind wel dat hij soms moppert. Ik weet niet wat ik daaraan moet doen.

4. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    @guppie ik weet niet of het helpt maar ik waarschuw haar wel degelijk ze weet ook dat ze fout is, volgens mij begrijpen ze meer als dat wij denken.
    @minimuisje ik dacht ook dat noa te jong zou zijn voor straf met haar 1 jaar maar als ze zoiets zeggen op zo'n cursus zou het vast niet verkeerd zijn.
    @stranger vermoeiend he noa kijkt me ook steeds aan als ze iets doet wat niet mag, ze weet dondersgoed dat ze stout is haha.

5. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Hele jonge kinderen kunnen de 'regels' niet onthouden. regels gelden dan zolang mama in het zicht is, maar zodra je de hoek om bent, telt het niet meer. (dat kun je het kind niet kwalijk nemen, dat is puur onvermogen).
    Ik ben erg tegen 'weglopen van je kind' of 'ergens zetten waar je kind je niet kan zien'. Dat roept enorme angst op en kan het kind overstuur maken. Ze moeten je dus wel kunnen blijven zien.
    Verder ben ik voor afleiden. Mijn kindje is nog erg jong, dus als ze iets pakt wat niet mag (mijn haren zijn favoriet!), dan maak ik haar handen los van mijn haren en geef haar iets anders waar ze zich wel op mag uitleven.
    Maar ik weet niet hoe ik praat als ze peuter is hoor...

succes!
    Amber

6. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik ga nu gewoon iedere keer proberen mijn dochter af te leiden zoals jullie zeggen. als ze iets doet wat niet mag gewoon iets anders laten doen, eens kijken hoe dat gaat.

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Super! Succes!

8. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    uhm heb alle reacties gelezen en ik denk dat iedereen het goed doet op zijn eigen manier...

zoals er al gezegd werd; straffen werkt niet mee aan het zelfbeeld van het kindje. belonen dingen positief bekrachtigen werkt beter.
    Nu kan ik me niet vinden in het dolblij zijn dat mijn kind de stereo niet aanraakt ik zie me al dansend door de kamer gaan omdat ze dat niet doet. ik denk dat kyana me aankijkt alsof ik gek geworden ben en daarbij vraag ik me af; is het duidelijk dat je bedoeld dat het om die stereo gaat?

Ik zal vertellen hoe ik het doe aan de hand van een voorbeeld;
    Kyana mag niet op haar stoeltje staan {ze kruipt er zelf op} ze mag alleen op haar knietjes en op haar billen. Als ze gaat staan zeg ik heel duidelijk; DAT MAG NIET ik pak haar eraf en zet haar op haar billen en zeg; ZITTEN, goedzo zitten....
    Het negatieve; staan, vervang ik door iets positiefs; zitten!
    Gaat ze weer staan dan herhaal ik dit... dit doe ik meestal een keer of 3 {als dat nodig is} en daarna zet ik haar bij ander speelgoed. Gaat ze dan huilen dan zg ik heel rustig; huil maar even ja.

Misschien een tip;
    Probeer rustig te blijven. Corrigeer haar maar houd in je achterhoofd, als ik het nu verbied dan mag het nooit {oeeee en das zooo moeilijk pfff}.

aan de hand van jouw voorbeeld;
    Als noa dat doet maak je haar hand los en zeg je duidelijk AU, dat mag niet! Zeg dit met een diepe zware toon en kijk boos. Vervang dit door; Aai mama en doet ze dit daadwerkelijk; Goedzo! Op deze manier maak je het positief.

het grappige is op een gegeven moment dat ze de dingen dus zelf wel weten. Klimt kyana op haar stoeltje zegt ze zelf; ZITTEN! Komt ze naar ons en aait ze ons zegt ze zelf AAI. Weet ze dingen die ze niet mag gaat ze ervoor staan en zegt ze Juij Juij.

oep ssorry lang verhaal maar hoop dat je er wat aan hebt!

en als laatste; negatieve aandacht is ook aandacht! en dat probeer ik te voorkomen. echter zul je moeten corrigeren als er iets is wat niet mag.

{hier ook iemand in het pedagogisch werkveld}

9. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik ben zoooo blij met dit forum, ik heb hier echt wat aan deze antwoorden! ik weet nu hoe ik het aan ga pakken deed het eigenlijk al wel een beetje zo, maar ja soms kun je zo onzeker zijn he!

10. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    goedzo meis!

ook ik ben wel onzeker hoor
    het bovenstaande verhaal klinkt heel goed maar in praktijk zijn dingen soms erg moeilijk!
    Als kyana me echt pijn doet kan ik ook wel reageren zoals het niet moet en achter af denken shit man! maar goed we zijn mensen he!

Suc6!
    en volhouden is echt het sleutelwoord ;)

11. victoria

victoria Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.131
    0
    0
    Wij halen zijn handjes weg bij het object waar hij niet aan mag zitten en zeggen 'nee dat mag niet'. Doen dit tot drie keer toe en als hij het dan nog doet, haal ik hem daar weg (heel hard gaat hij dan huilen) en dan ga ik hem afleiden met ander speelgoed. Ik merk wel dat hij leert van het zeggen dat het neit mag, maar blijft uitproberen. Bijv. gaat dan naar het object, legt zijn handjes naast het object en steeds naar ons kijken (dan doen we niets) en als hij er dan weer aan komt, weer nee zeggen. Vandaag ging hij ook weer verder met spelen, toch even testen. Ik verbaasde me erover, wat hij niet gedacht dat zo'n kleintje dat al zo in de gaten zou hebben allemaal (hij is nu net 1 jaar).

12. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    ben erg benieuwd hoe het nu gaat?
    en of er verbetering is?

13. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    wat lief dat je er naar vraagt!
    het gaat een stuk beter ik denk dat het ook een beetje een periode was. als ze nu driftig is of iets doet wat niet mag dan waarschuw ik haar en zeg dat het niet mag en waarom niet en vervolgens leid ik haar af door iets anders te doen of een speelgoedje te pakken enz. ik heb gewoon een echt meid met pit haha.

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik denk idd dat het lastig is om een kindje van net 1 jaar te straffen. Hij/zij snapt er nog helemaal niks van.. :) Wat ik wel vind is dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met consequent zijn. En dat is dan niet zozeer voor je kindje, want hij snapt echt nog niet dat hij straks ook niet aan de stereo mag komen, maar het is wel goeie oefening voor onszelf... :) Ik merk echt dat ik moeite heb met consequent zijn... :D

En het werkt twee kanten op hè... Dus ook consequent zijn met belonen.. Als Jelle bijv lief zit te spelen in de box zeg ik dat ook tegen hem, en krijgt hij een aai over zijn bol, of een dikke knuffel...

15. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    mandy
    goed te horen meid.. hier ook een girlie met veel girlpower hahaha
    {ze lijkt niet op haar ma hoor :oops: :) 8) :oops: }
    maar fijn dat het nu "wat beter gaat" en je doet het goed zoals je nu beschrijft vind ik! super! go girl go!

16. Calimero

Calimero Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    hoi hoi,

hier ook een driftig dametje en gaat het hier af en toe wel eerg ver dan slaat ze met haar hoofdje op de grond of ze grijpt zich zelf in de haren en ook weleens dan bijt ze zichzelf......
    gebeurd dit bijjullie weleens?

17. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    @anniek dank je wel dat doet me goed om te horen zo'n berichtje!
    @calimero mijn dochter doet ook met haar hoofd op de grond bonken als ze haar zin niet krijgt, ik reageer er nu totaal niet op en merk dat het minder.

mijn zus past ook om de maandag op en ik merk dat zij heel streng probeert te zijn omdat ze vind dat ik dat ook doe maar ik zie dat noa daar heel verkeerd op reageert bij haar en juist vervelender wordt. ik vind het zo moeilijk om daar wat van te zeggen! maar het kan ook zijn dat ze misschien niet zoveel kan hebben nu omdat ze zwanger is.

Deel Deze Pagina