Strafplek: en dan vooral: blijven zitten...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lindangel, 1 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me af wat jullie voor strafplek hebben. Probleem met mijn zoontje is namelijk dat hij gewoon wegloopt. Wij gebruiken al heel lang de hoek, en ik heb hem ook wel eens op de trap gezet, maar in beide gevallen loopt hij gewoon weg. (Met alle drama van dien natuurlijk.)

Dus: hoe doen jullie dat?

2. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Wij zetten ons zoontje bij de deur vd woonkamer ( waar je zegt maar de woonkamer binnenkomt en naar de hal naar voordeur toeloopt) Dus paar keer iets aangeven en hij luisterd niet dan zet ik hem bij de deur neer op t matje dat er ligt. Hij staat dan ook vaak vrijwel meteen of snel weer op, ik praat dan niet tegen hem maar pak hem gewoon weer en zet hem terug net zo lang tot hij er huilend gaat zitten of trappen en gek doen, maar hij blijft er wel ! En dan ga ik op mijn hurken erbij en al gaat ie door t lint leg ik hem uit waarom hij daar zit en dat ik dan tot 10 ga tellen en dan mag ie een knuffel en kus geven om goed te maken en is t over. Ik tel tot 10 en dan zeg ik: kom mama kusje en knuffel geven en dan als t weer rustig is leg ik alles weer uit waarom ik dat deed... Hij snapt er niet alles van, maar onderhand wel dat dat wel de bedaar/strafhoek is bij de deur en dat ie echt ff moet blijven zitten.

Die van ons is nog geen 2, maar we moeten af en toe echt die plek al gebruiken anders is ie niet te houden.

Heel veel succes en vooral volhouden als je een vaste plekje hebt, en telkens terugzetten zonder te praten of aan te kijken.

3. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wij zetten Finn ouderwets in de hoek. Het is wel altijd dezelfde hoek en dat kan zowel boven als beneden zijn, maar ook bij mn moeder en schoonmoeder is er een vaste hoek. Hij blijft echt staan...maar het heeft even geduurd tot ie dat door had. We zijn hem echt elke keer gaan halen als hij 'klaar' was. En dat was in het begin na 10 seconden ofzo. Je kan moeilijk je kind meteen 5 minuten in de hoek zetten...dat moeten ze leren.

4. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Wij hebben een stoel in een bepaalde hoek staan die we gebruiken. En als we ergens anders zijn (winkel, op bezoek enz) zoek ik een willekeurige stoel en zet die in een afgelegen hoekje

5. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

wij zetten hem ook in de hoek,

kwestie van steeds weer terug zetten in de hoek,

nu blijft hij staan... of zitten.... maar dat maakt ons niet uit, als hij maar in de hoek blijft.

6. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Ik hoef wat dat betreft mijn zoontje alleen maar aan te kijken en te zeggen blijven zitten en dan blijft hij ook gewoon zitten.

Ik vind het zo raar. Hij luistert uitstekend als hij straf krijgt en hij dus moet blijven zitten. Maar waarom luistert hij niet voordat hij straf krijgt..... Zo hoef ik dan ook geen straf te geven. hihi

7. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hier ook op een stoel in de gang.
    Maar 2 of 3 keer gedaan trouwens, tegenwoordig is vragen of hij op de gang wil al genoeg om hem tot bedaren te brengen.

8. adi

adi Niet meer actief

Ik vind het knap dat hij dat snapt.
    Mijn kindjes zijn ouder, maar als ze nou in de hoek zouden moeten staan, en ze lopen weg en ik ga ze constant terugzetten, zouden zij werkelijk geen idee meer hebben waarom ze nou door mama constant op die plek worden teruggezet.
    Op deze leeftijd zijn ze het hele voorval na een minuut alweer vergeten..

9. Chantal79

Chantal79 Actief lid

20 aug 2007
    344
    0
    0
    Wij gebruiken de gang om af te koelen. Ons zoontje is wel al 3 jaar. We zien het niet echt als strafplekje. Als hij wel eens driftig is, mag hij op de gang even afkoelen. Hij komt zelf weer uit de gang als hij weer rustig is.
    Ook als hij erg gilt, geef ik aan na waarschuwen, dat hij maar even op de gang moet gaan gillen en als hij klaar is met gillen mag hij weer komen.
    Hij gilt een aantal x op de gang en komt dan weer terug. Dan is het ook over.
    Hier werkt het voor alsnog erg goed.

10. summer4life

summer4life Actief lid

29 mei 2008
    117
    0
    0
    wij gebuiken de hoek naast een stoel in de woonkamer, ze blijft daar dan wel staan, vanaf het begin af aan al, 2 min ongeveer
    als ze echt iets niet doet wat niet mag,

11. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

hmm dat denk ik niet,

op leefdtijd van 1,5 jaar kon mijn zoon een week later nog praten over het zwembad waar we heen zijn geweest en hoe leuk de glijbaan was.

dus ik denk persoonlijk dat als hij bijv. iets gedaan heeft dat niet mag....hij het 5 minuutjes later ook nog wel weet.....

maar 5 minuten later pas iets van zeggen vind ik ook te laat hoor.... maar ik denk wel dat ze het dan nog zouden weten.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@adi: het is gewoon een kwestie van aanleren.. willekeurig welke leeftijd je dat doet.
    en nou zal dat met 3 waar je op moet letten wat lastiger zijn dan met slechts 1tje... maar het is wel echt iets wat je kunt leren zelfs als ze heel klein zijn.

13. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    interessant om te lezen dat je een kind van bijna 2 al in de hoek kan zetten. Ik dacht dat dat nog helemaal niet aan de orde was.

Ik zal het eens proberen met mijn monstertje als hij weer kuren heeft ;)

14. Saskia78

Waarom zou het niet kunnen?
    Je leert je kind toch ook dat het bepaalde dingen niet mag zodra hij zich kan voort bewegen? :)

15. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Dat klopt idd, ik dacht enkel dat ze het verstandelijke vermogen nog niet hadden om dat te begrijpen.

16. Saskia78

mja wij zijn er denk ik rond 2 jaar mee begonnen
    eigenlijk luistert ze meest van de tijd en zit ze er voornamelijk om even uit te huilen over het algemeen
    maar laatste tijd is het ook weleens voor straf.
    ze is namelijk onwijs aan het uitproberen hoever ze kan gaan :)

17. adi

adi Niet meer actief

Even ook als reactie op de bovenstaande dingen.

natuurlijk snapt een kind van 2 wat NEE betekent, dat kun je ook goed aanleren. Ik had het alleen over het snappen van 'in de hoek zetten'. Die link met NEE is zo onduidelijk, dat het voor menige oudere kinderen vaag is, WAAROM ze nou op die bepaalde plek moeten blijven staan/ zitten omdat ze iets fouts hebben gedaan, laat staan voor een dreumes.

Stel:
    - je dreumes gooit met de afstandbediening (ik roep maar wat);
    - je zegt NEE, hij doet het weer enz.
    - vervolgens moet ie op de gang zitten;
    - hij staat gelijk op en loopt weg,
    - je zet hem tig keer terug op de betreffende plek, net zolang totdat hij daar blijft zitten.
    Niemand maakt mij wijs dat een kind van 20-24 maanden echt begrijpt dat al dat terugzetten op een bepaalde plek in de totaal andere ruimte, iets te maken heeft met die afstandbediening van een kwartier geleden :D.

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik snap wel wat je bedoelt adi :) Ik denk inderdaad dat je na een kwartier steeds weer terugzetten het doel volledig uit oog bent verloren. Of naja, je kind dus ;) Dan ben je alleen nog maar bezig met die strijd van het in de hoek blijven zitten, en niet meer met het feit dat hij "straf" heeft.

Verder: mijn zoontje zetten we dan naast onze leesstoel, tussen de verwarming en de stoel in. Hij mag dan naar buiten kijken :D Het is zo'n beetje de enige plek waar het mogelijk is haha. We gebruiken deze maatregel heel weinig trouwens, maar toevallig vanochtend wel gedaan. Meneertje vond het wel grappig om tegen de jongste aan te schoppen (het ging niet hard hoor, de jongste merkte het niet eens) en dat vond ik echt niet zo tof van hem. Dus even in de hoek. Amper een minuut later hem daar weer vandaan geplukt en uitgelegd waarom schoppen niet leuk is. Hij zei 'sollie' en gaf de jongste een kusje. Dat was dan wel weer lief ;)

Oh en om ook nog ontopic te blijven: mijn zoontje blijft gelukkig keurig zitten op zo'n plek. Geen idee waarom eigenlijk hihi :D

19. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    onze zoon is erg snel met veel dingen vanaf het begin al ;)

Zo liep hij al met 11maanden zelfstandig zonder te waggelen, spreekt 3 talen en verstaat 3 talen, weet heel goed hoe die zich duidelijk moet maken met dingen die hij wilt en niet wilt etc...

Soms weet ie zelfs zo goed dat ie fout is geweest dat ik zeg ga maar even nadenken! En dan wijs ik naar de hoek bij de deur en gaat ie zelf op t matje zitten.. Na een paar sec komt ie mij een knuffel en kus geven ( zo maken wij t incident weer goed met elkaar)

Ja t ene kind snapt t wel t andere niet. Als ie t niet zou snappen had ik een andere methode toegepast maar dit werkt hier goed, al is t maar 10 tellen wat ie er moet staan. Wat ik juist belachelijk vind op deze leeftijd is als ze in een hoek, op een stoel, op de trap of in de gang etc moeten blijven zitten 2min ofzo, nee dat houd die van ons dan weer niet vol nee ;)

20. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36

Wij maken er ook geen strijd van ;) en doorzetten en consequent blijven is de oplossing denk ik. Als t na een aantal keren terugzetten niet lukt en hij wil er een spel van maken dan negeren we hem gewoon een tijdje en leggen erna uit wrm we dat niet leuk vinden... Tja je moet toch ergens beginnen met regels totdat ze t snappen wat de bedoeling ervan is, zolang t geen strijd word en spelenderwijs word begeleid en uitgelegd achteraf.

Deel Deze Pagina