Hoe ziet jullie dag eruit (graag mama's die ook borstvoeding geven)?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Bubi, 31 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubi

Bubi Bekend lid

8 apr 2012
    531
    0
    16
    visagiste haarstyliste ZZP
    Zuid Holland
    Goedemorgen iedereen!
    Hier zit er nog steeds geen heel goed dagritme in, ik denk dat ons zoontje daardoor ook de nacht nog niet doorslaapt (ik ben kapot...). Overdag is hij ook bijna alleen wakker afgezien van kleine dutjes aan de borst en een diepe slaap zodra ik wandel.
    Dag'planning' is ongeveer:
    04:00 borstvoeding (hij drinkt afg. week ineens wat slechter waardoor ik er een uur aan kwijt ben.)
    07:00 borstvoeding
    daarna slaap ik nog met hem verder
    10:00 borstvoeding laatste tijd ben ik dan nog zo moe dat ik vaak nog n uur probeer te pakken daarna.
    Als ik opsta: aankleden, Gideon aankleden, ontbijten en spelen (speelkleed, liedjes o.i.d.)
    13:00 borstvoeding leg hem hierna in bed
    Daarna boodschappen, buiten wandelen.
    16:00/17:00 borstvoeding daarna probeer ik hem weer te laten slapen in bed, soms met succes!
    19:00 avondeten
    20:00 borstvoeding
    21:00 leg hem in bed, ga zelf douchen etc.
    22:00 als hij hopelijk slaapt ga ik zelf ook in bed.
    00:00 borstvoeding
    Daarna slaapt hij dus weer tussen 1 en 4.

Hoe zien jullie dagen er uit? en iemand tips voor mij?:)
    Groetjes!

2. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    In mijn dagen zit nog helemaal geen ritme... Ik probeer de laatste voeding rond 23.00/23.30 te geven, maar het scheelt van dag tot dag hoelang er tussen de voedingen zit... In de nacht soms 3 uur, soms 4 uur en soms zelfs 5 uur en alles hiertussen in. Ook overdag zijn er nog geen vaste tijden dat ik voed. Ik geef echt wanneer hij vraagt. Lastig genoeg clustert hij vaak in de middag, waardoor hij soms elk anderhalf uur komt, maar soms slaapt hij gewoon wel 3 uur tussen de voedingen s middags. Hij slaapt overdag ook slecht alleen, als ik hen bij me neem slaapt hij redelijk, in de box alleen hazeslaapjes, hij wordt meestal 5 minuten nadat ik hem heb neergelegd wakker en stopt pas met huilen als ik hem oppak. Hierdoor kom ik niet aan zoveel dingen toe. 's nachts slaapt hij in de cosleeper en hier slaapt hij wel goed alleen, maar wordt ook weer vaak wakker als ik uit bed ben om te plassen, douchen of zijn badje klaar te maken...

Oh en arvid is ook een langzame drinker, hij wil bijna altijd twee borsten en doet er totaal ook vaak een uur over.

3. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef nu 2x overdag kv en rest borst... Toen mijn zoontje net zo oud was volledig borstt en toen kwam hij zo om de 4 uur (nu nog overdag).

Niet een heel vast schema, ook een moeilijke slaper toen.
    Om de 4 uur overdag. Rond 22.00 laatste voeding en hij kwam s nachts tussen 4 en half 6. Daarna nog 2 a 3 uur slapen en dan de ochtend voeding.

Wat is de reden denk je dat je zoontje overdag weinig slaapt? Waar leg je hem te slapen? Geeft hij wel moeheid signalen af? Dat er geen ritme in zit is niet zo gek! En dat hij nog voeding nodig heeft s nachts ook niet... Maar kan me voorstellen dat je wilt dat hij meer/makkelijker zou slapen

4. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik heb sinds een paar weken een min of meer vast/voorspelbaar ritme. Ik geef volledig borstvoeding.

07:00/07:30 de borst, verschonen, even spelen
    08:15 - 10:15/11:15/11:45 ( ze slaapt meestal tussen de 2 en 3,5 uur )
    In de tijd van haar ochtendtuk ga ik zelf douchen, schoonmaken, beetje rommelen en eten.
    Dan tussen 10:15 en 11:45 de borst, verschonen, spelen en vaak gaan we rond deze tijd ook een wandelingetje maken. Maar ik ga even uit van een dag 'thuis'.
    Dan na een uur a 1,5 weer moe, dus lekker slapen. De tukjes worden korter naarmate de dag vordert.
    Ze slaapt meestal van 13:00 tot 14:30. Dan weer de borst, verschonen, spelen etc.
    Dan is ze meestal wat langer wakker en beginnen de voedingen iets sneller te komen.
    Meestal tegen 17:30 de borst en daarna een uurtje slapen.
    Tegen half 8 acht uur wil ze weer een borst ( dus na een uur of 2 a 2,5 al ) en tegenwoordig, maar dat is echt iets van de laatste dagen, valt ze tussen 20:30 en 21:00 in slaap in de wieg of lekker tussen ons in op bed. Ze slaapt dan vaak door tot de laatste voeding, die geef ik tussen 22:30 en 00:00 ( maar net hoe laat we zelf gaan slapen ). Ik voed haar dan terwijl ze lekker doorslaapt en leg haar daarna in haar wiegje. Dan slaapt ze tot 07:00/07:30. Ik maak haar dan meestal wel wakker omdat mijn borsten op knappen staan :D. En ze ligt eigenlijk altijd het laatste uurtje a anderhalf, dus van 05:30 tot 07:00 naast me. Voor de gezellig, maar volgens mij ook omdat ze tegen de ochtend wat kouwelijk wordt.

Ik doe het meeste tijdens haar ochtendtuk... De middag hou ik zo vrij voor een wandeling/boodschap of gewoon volledige, onverdeelde focus op die kleine ;). De eerste weken was het avondeten voor haar HET moment om te willen clusteren, knuffelen en huilen, maar ik heb zowaar al dik een week WARM avondeten gegeten ;).

Het is echt zoeken, maar ik hou dit zo goed als het gaat aan... Slapen, voeden, verschonen, spelen... na een uur a 1,5 weer naar bed. En dan weer opnieuw. En ze ligt sinds twee weken op haar zij in een zijligkussen! Een ontdekking, ze slaapt er veel fijner door!

5. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik zie nu overigens dat Gideon een maand is en het andere kindje ook... Ik had toen ook echt een onduidelijk ritme wat per dag verschilde. Ze heeft nog steeds een handje van clusteren of vlugger willen eten, maar toen ze een maand was was dat vele malen duidelijker en sliep ze inderdaad overdag veel minder. Zeg maar gerust: praktisch niet... ja, hazeslaapjes van 15 minuten.
    Ik heb toen met 8 weken haar geprobeerd op haar zij te leggen en ben op maandag echt begonnen met een regelmaat in de dag te brengen, maar ook in mijn handelingen met haar. Je zou het zachtjesaan kunnen introduceren. Het was even puzzelen om haar geleidelijk in dat schema te krijgen, maar ik merk nu dat ze er veel baat bij heeft. Ook als ik weet dat ik een dag zonder structuur krijg, probeer ik zoveel mogelijk in dit schema te werken. Dus afspreken na haar lange tuk... ergens lunchen? Dat kan, maar dan dus wel op het moment dat ik anders ook een wandelingetje zou gaan maken.
    Dat kan niet altijd natuurlijk, maar zodra we dan weer thuis pakken we het weer op waar we gebleven zijn.
    Ik vind dit zelf ook heel fijn, maar voor Thirza is dit ook echt de oplossing. Ze is bij tijd en wijlen namelijk erg gevoelig voor prikkels of dingen die echt compleet buiten die structuur vallen, dan biedt dit voorspelbaarheid en structuur en dus rust.

Succes! Ik vond het een maand geleden ook echt pittig en wist me geen raad. Je kunt het allicht proberen, wie weet vinden ze het fijn.
    En anders toegeven aan mama-honger en de wens om even bij mama te slapen... dat is meestal een succes :D.

6. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik gaf borstvoeding op verzoek en ons ritme kwam pas na drie maanden. Daarvoor was het echt puzzelen, de ene dag sliep soms twee uur achter elkaar op de dag en de volgende dag alleen maar hazenslaapjes. Als ze zo jong zijn hebben ze nog geen echt besef van dag en nacht ritme. Dat komt pas geleidelijk.

Wat ik deed en wat veel hielp bij mij was mee slapen, ook overdag en je er aan overgeven. Zij bepaalde op dat moment het ritme en toen ik mij er aan overgaf en mee ging gaf dat enorm veel rust. Bij ons was het probleem nog eens dat ze reflux had, dus terug gaf en weer wilde drinken omdat het verzachte dus voor mij gevoel liep ik hele dagen met een kind aan de borst tot we er achter kwamen wat het was.

Dus de enige tip die ik je kan geven is, geef je er aan over. Niets hoeft, laat je huishouden voor wat het is en doe het nog nodige en slaap lekker met je kindje mee.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je kindje is nog geen 2 maanden oud! Dan slapen de meeste kinderen, ook die op schema met KV zitten, nog niet door hoor!
    Onze jongste krijgt KV op verzoek en die slaapt nog niet door. En baby's die wel heel vroeg al doorslapen, krijgen erg vaak later nog weer een periode dat de nachten toch weer gebroken zijn: tandjes, groeispurts, sprongetjes: allemaal redenen om weer gebroken nachten te hebben.

Mijn advies, na 5 jaar niet doorslapen: go with the flow en stel je prioriteiten: alles wat niet perse hoeft, doe je alleen als je daar energie en tijd voor hebt en anders maar niet. En zorg dat je hulp krijgt. Vraagt je moeder of een vriendin of ze eens wat kan doen? Ja: laat 'r helpen met je huishouden!
    En zorg dat je man/vriend extra dingen oppakt.

Mijn man hoefde er met de borstvoeding bij de oudste nooit uit, dus die deed extra dingen in het huishouden.

Als ik naar je schema kijk en hoeveel je kindje slaapt, (en jij zelf ook: je krijgt echt veel tijd van je kindje om te slapen hoor!), denk ik dat je een makkelijk kind hebt en dat het gaat helpen om je verwachtingen bij te stellen. Doorslapen kan erg lang duren en als je al die tijd gaat zitten wachten op dat moment en denkt dat je pas weer echt uitgerust kunt zijn als je de hele nacht weer kunt slapen, ga je van een koude kermis thuiskomen :(

8. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Oh meid je verwacht veel te veel. Na één maand doorslapen kan wel maar is eerder uitzondering dan regel.
    Wij zitten nu met 8,5 maanden op 1 à 2 nachtvoedingen. Sinds een week, daarvoor was het zelfs nog meer.
    Mijn oudste sliep vanaf week twee ofzo door. Het verschilt per kind.

9. Bubi

Bubi Bekend lid

8 apr 2012
    531
    0
    16
    visagiste haarstyliste ZZP
    Zuid Holland
    Leuk al die reacties en handig om te lezen hoe het bij anderen gaat!
    Hij is nog zo klein maar over een paar daagjes 2 maanden. Hoorde van andere vrouwen dat ze nu al een goede ritme hadden dus begon te denken dat ik het te chaotisch aanpak.
    Slapen 's nachts is moeilijk ook al lijkt het dat ik veel kansen krijg, er zijn meer nachten dat ik eindelijk om half 2 kan gaan slapen dan rond 10u (wat mijn doel is:)) en doordat de voedingen wat langer duren en hem weer in slaap krijgen soms lastig is blijft er voor mij een uurtje over...

Ik zie dat hij de laatste tijd heel moe is daardoor wil ik ook meer structuur. Ik leg hem in zijn wiegje om te slapen, laat hem sinds kort als hij huilerig is een paar minuutjes jammeren. Ik laat hem niet hartstochtelijk hard huilen, vind ik persoonlijk niet goed voor n kleintje. Verder baker ik hem ook goed in sinds het begin, dat maakt hem wel een heel stuk rustiger! Als hij wakker is, is hij heel alert kijkt veel om zich heen maar is niet lang rustig. Gaat best snel huilen en wil uiteindelijk alleen vastgehouden worden. Ik loop dus bijna de hele dag met hem in mijn armen, dan is ie stil en blij. Ik vind het heerlijk maar ben nu zó moe aan het worden!

10. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Onze meid kreeg ongeveer met 2 maand een vast ritme.
    Ze krijgt borstvoeding op verzoek, dus dat is meestal om de 3 uur maar soms ook na 2 of 4 uur. Ze is een goede drinker en heeft aan een borst genoeg waar ze 10 a 15 min over doet.
    Haar ritme gaat ongeveer zo:

7.00 borstvoeding. Was ritueel, spelen in de box
    9.00 slapen
    10.00 borstvoeding. Schone billen, boodschappen halen.
    12.00 slapen
    13.00 borstvoeding. Schone billen, schommelstoel of babygym.
    15.30 slapen
    16.30 borstvoeding, schone billen, bij pappa op schoot chillen.
    17.45 er bij aan tafel zitten.( kan ze nu al twee weken en geef huil uurtje meer! Heerlijk)
    18,45 borstvoeding. Pyjama aan en om bed.

Tussendoor natuurlijk nog veel knuffelen, zingen en spelen met mamma

11. Dimisto

Dimisto Actief lid

24 sep 2012
    247
    0
    0
    genieten van me meisje
    Groningen
    Bij ons nog steeds niet echt een vast ritme.

We beginnen s'ochtends in bed met een voeding rond 0630
    daarna slapen we weer tot een uurtje of 0900, dan naar beneden gaat F. in de wipstoel & kan ik even rustig ontbijten,
    dan begint ze rond 10 uur wat onrustiger te worden,
    en rond half 11 leg ik haar weer aan, waarnaar ze rond 1045 in slaap valt, en ik ondertussen me even kan douchen! rond 1130 is ze dan weer wakker, en krijgt ze beetje fruit of toetje. vaak gaan we daarna even naar de winkel of richting centrum ofzo' of even iets anders buiten de deur. Tegenwoordig valt ze niet meer zo snel in slaap als we aan de wandel zijn' maar als ze dat doet is dat vaak ook maar een uurtje. als we thuiskomen en ze wakker is, krijgt ze weer beide borsten' en gaat ze even op t speelkleed kan mama wat in huis doen' rond 1615 krijgt ze weer de borst' niet veel later is vriendlief ook thuis' en gaat hij met eten bezig, en F. zit dan vaak in de wipstoel voor een paar hapjes. of ik ben lekker met haar aan het tutten! rond 1830 proberen we altijd of in bad of een douche met papa of mama. daarna voeding en valt ze al snel weer in slaap bij mij op de arm. kortste klap is dan proberen weg te leggen in de kinderwagenbak. en anders slaapt ze op de arm! rond 8 uur wordt ze dan vaak even wakker voor wat mamahonger' en rond 2130/2200 gaan we met zn twee naar boven.. heeft ze dan de laatste voeding, en soms komt ze nog rond 0030 maar dit kan ook zo maar sochtends pas weer zijn! ze slaapt dan wel bij mij!

F. en haar bed is echt drama, dus dat hebben we eerst los gelaten en beginnen we weer mee als ze een half jaar is.
    tot die tijd draag en voed ik haar op verzoek!
    dat ze die slaapjes nu heeft, is ervanzelf in geslopen!

we gaan mee in haar vaarwater, en moet zeggen werkt een stuk rustiger dan alles op een bepaalde tijd.

12. Dimisto

Dimisto Actief lid

24 sep 2012
    247
    0
    0
    genieten van me meisje
    Groningen

Hier net zo!

Deel Deze Pagina