Hallo, Mijn dochter was gister 4 weken en dronk nutrilon hypo allergeen met nutriton verdikt vanwege het snelle drinken. Nu ben ik gister naar het cb geweest en daar gevraagd over haar voedingen. Zij is geboren met 3990 en woog gister 4795 en ze is 4 centimeter gegroeid sinds haar geboorte. Nu zat ze op 6x 120 cc tussen de 3/4 uur. Maar nou heeft ze al 2 nachten doorgeslapen van 11 tot 6/7 uur. Dan kom ik dus echt niet meer uit. Ik mocht het langzaamaan gaan ophogen om dan op de 5 voedingen uit te komen, maar hij gaf me daar nog 2 weken voor. Nu zei hij al wel dat ik vooral goed naar haar moet kijken want ze is erg goed te lezen. Ik kon dan beginnen met verhogen naar 135/4,5 en daarna door naar 150/5 zodat ik uit ga komen op 5 voedingen. Kan ik daar nou nu al mee gaan beginnen? Ook kon ik gaan wisselen van H.A. naar standaard door te mengen. Nu haar middag fles dat bij gedaan en direct kreeg ze moeite met poepen 3 uur erna en echt el 1,5 uur last van krampen. Ondanks de infacol die we ook geven bij de voedingen. Het schijnt te zijn bewezen dat H.A. niet meer uitmaakt? Maar ja, ik wil niet dat mijn meisie daar last van krijgt, zou ik gewoon H.A. kunnen blijven geven? Alvast bedankt voor het antwoord! groetjes marije
Hallo Marije, Je mag inderdaad al gaan kijken of ze er aan toe is om 5 flesjes per 24 uur te drinken, 5 x 165 ml. Qua dosering is een half schepje misschien wat lastiger af te meten. Je kunt 165 ml klaarmaken (150 ml water met 5 schepjes voeding) en evt. wat eruit schenken of kijken wat ze ervan op drinkt. 15-20 minuten is een goed drinktempo voor een flesje. Heeft jullie dochter een verhoogde kans op een koemelkallergie? Landelijk advies geeft dan aan dat het de voorkeur heeft beneden de 6 maanden als er flesvoeding gegeven wordt een hypo-allergene flesvoeding te geven. Wanneer je dochter geen verhoogde kans heeft op een koemelkallergie kun je inderdaad een standaard flesvoeding gaan geven. Er is sprake van een verhoogde kans op een koemelkallergie wanneer minimaal 1 van de ouders (of als je al kinderen hebt) een allergie/allergische klachten heeft, denk hierbij ook aan astma/hooikoorts. Wanneer je naar de standaard flesvoeding over wilt gaan is het wel fijn om het even met elkaar te mengen. Het kan zijn dat je dochter even moet wennen aan de verandering in de voeding, dit kan van een paar dagen tot 1-2 weken duren. Het is geen probleem als je nog even HA blijft geven. Wanneer je wilt kun je ook wanneer ze wat ouders is weer kijken om op de standaard flesvoeding over te gaan. Dan zijn de darmen net weer wat verder ontwikkeld en reageert ze er misschien minder gevoelig op. Groetjes Angelique
Hoi Angelique, Dankjewel voor je snelle antwoord! Uiteraard zul je altijd zien dat het meiske nu niet helemaal door sliep, maar heb zelf het idee dat dit ook te maken heeft met onrustige handjes dus kijk sowieso naar een puckababy nu. Ze kwam namelijk om 5 uur, na om 23:00 uur de laatste te hebben gehad, maar toen bood ik haar 120 aan en die dronk ze maar voor de helft op. Hierna sliep ze netjes door tot haar badje om kwart over 8 en de voeding om 9 uur. Toen had ze wel duidelijk honger . Ik geef nu om de fles 135 cc aan water met 4,5 schepje. Het schepje van nutrilon heeft namelijk halverwege en streepje, waardoor een half schepje best makkelijk is. Die flesjes gaan schoon op, behalve het allerlaatste als het net wat te dik is van de nutriton. Ik ga haar dan ook vanavond bij haar laatste fles 150 aanbieden en kijken hoe ze het daar op doet. Ik heb zelf hooikoorts en mijn man een mossel allergie. En mijn moeder heeft kma. Hierdoor werd de HA voeding aangeraden. Vanaf dag 2 voedde we namelijk al bij omdat de borstvoeding echt niet goed ging. Na een week helemaal over op de fles en bij de HA gebleven. Maar al in de kraamweek had onze kraamverzorgster een vergadering waarin werd gemeld dat het geven van HA inmiddels achterhaald is en dat het geen effect blijkt te hebben. En deze week zei het cb dus precies hetzelfde. Schijnt recent onderzoek te zijn? Vandaar dat ik over wilde stappen op de standaard. Als het geen effect heeft scheelt dat namelijk toch weer 5 euro per pak. Ik ben gewoon iets minder nu aan het mengen. Op de voedingen van 120cc doe ik 3 schepjes HA en 1 standaard. En op de voedingen van meer tot nu toe 3 HA en 1,5 standaard. Vanavond bij de fles van 150 wil ik dan 3 HA doen en 2 standaard. Vandaag lijkt ze er dan ook geen last meer van te hebben. Kan ik zo langzaamaan laten wennen of is het verstandiger even wat meer dagen hetzelfde te geven? groetjes marije
Hoi dames, Het spijt me, ik heb nog een vraag. Inmiddels zit mijn meisje op 5 voedingen van 150/5. Daar doet ze het echt heel erg goed op, de nacht slaapt ze door. Rond 6 uur heeft ze een enorme poepluier (spuitluier). Zou dit kunnen komen door de nutriton? Deze moeten we namelijk echt toevoegen in verband met het heel erg snel het flesje leeg drinken. Hij moet dus echt aardig dik zijn. Nou zag ik dat er ook nutrilon AR bestaat. Is dat een andere optie, tegen de spuitluiers bijvoorbeeld en dat we altijd de juiste verhouding hebben? Of werkt dit niet om de fles dikker te maken? Andere vraag is dan, is het handiger om pure jbpm te gebruiken? Want het lijkt me niet horen dat ze zulke enorme spuitluiers blijft houden, of wel? groetjes Marije
Hoi Marije, Het kan zijn dat je dochtertje een wat dunnere ontlasting krijgt van de nutriton. Als het 1 keer op een dag is, dan is dat prima. Mocht ze dit bij elke luier hebben en zo dun zijn dat het de luier uitloopt, dan kan je kijken hoe het gaat als je iets minder nutriton toevoegt. Welke flesvoeding geef je nu? Er zijn meerdere soorten flesvoeding met johannesbroodpitmeel er al in, bijvoorbeeld ook Friso Comfort. Het is net wat je het makkelijkste vindt. Ik kan me voorstellen dat het makkelijker is om alles in 1 te hebben, zodat je het niet meer apart hoeft toe te voegen. Maar het kan allebei. Groetjes Linda