Mijn dreumes heeft de bof en ik ben zwanger..

Discussie in 'Gezondheid' gestart door mroos, 3 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mroos

    mroos Niet meer actief

    Niet echt een lounge-onderwerp, maar wist verder ook niet waar ik het moest plaatsen, en hoop iemand die er ervaring mee heeft tegen te komen.

    Mijn zoon heeft sinds vanochtend een gigantisch opgezwollen klier in zijn hals. HApost gebeld en die wilde het toch even zien. Conclusie; hoogstwaarschijnlijk de bof. Morgen moet ik langs de HA voor nog een controle en second opinion, maar hij was er vrij zeker van.
    Ik ben 8 weken zwanger dus vroeg of het kwaad kon, waarop hij zei volgens mij niet maar schakel maar wel je vk in.

    Nou goed, ik ben dus aan het googlen geslagen.
    Als je bent ingeent(wat hij sinds 1,5 maand is) dan heb je 5% kans om het te krijgen en is de ziekteverloop minder heftig.
    Als een zwangere vrouw in de eerste 3 maanden de bof krijgt, is de kans op een miskraam vrijwel zeker..

    Over de besmettingstijd zijn de verschillende sites het niet helemaal eens, maar ruim genomen 1 week voor de opzwelling tot 1,5 week erna.

    Nu heb ik allemaal vragen maar eigenlijk niemand aan wie ik ze kwijt kan.
    1. Is het handig om nu de vk te bellen of morgen?
    2. Is het nodig om mijn zoon ook van oppasopa's en oma's thuis te houden? (hij is er verder nog niet ziek van..)
    3. zelf werk ik in de kinderopvang dus als ik besmet ben dan zou het ook niet goed zijn als ik ga werken..

    Mijn hoofd loopt nu een beetje over van vragen (en emoties.. kan ik nu 1,5 week mijn kind niet knuffelen..?) en ik weet even niet wat op dit moment het handigst is pff.

    Hebben jullie ervaring, tips, ideeen?
     
  2. Stinkerbell

    Stinkerbell Fanatiek lid

    1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Meis,

    Jeetje wat heftig zeg. Ik zou gewoon de vk even bellen. Dan kun je haar gelijk al die vragen stellen. En als het inderdaad zo besmettelijk is morgen maar niet gaan werken.

    Gewoon bellen........

    *knuf*
     
  3. Tamale

    Tamale Niet meer actief

    Antwoord op vraag 1: Direct de vk bellen!!!!
    Daar zijn ze voor.
    Toen ik zwanger was waren mijn neefjes er met heftige waterpokken, ook de vk gebelt en die hebben het toen voor me uitgezocht met duidelijke uitleg erbij.
    Dus hup die telefoon pakken.
     
  4. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Ik zou ook even contact opnemen met de vk.
    Heb je zelf de bof gehad? Volgens mij ben je dan nl wel veilig.
    Mijn zwager heeft de bof gehad toen zijn vriendin nog in de eerste 3 maanden zat. Maar omdat ze het zelf had gehad en antistoffen had kon het geloof ik geen kwaad.
     
  5. Stinkerbell

    Stinkerbell Fanatiek lid

    1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Ik heb dit nog voor je gevonden.

    Meld de besmetting op school of op het kinderdagverblijf zodat andere ouders gewaarschuwd kunnen worden over een mogelijke besmetting. Een kind met bof dat iedere dag naar school of naar het kinderdagverblijf gaat heeft zijn klasgenootjes al besmet voordat hij/zij de kenmerken van bof kreeg. Om reden van besmettelijkheid hoeft u een kind met bof dus niet thuis te houden.


    Het komt van het NHG site af dus betrouwbaar. ;)
     
  6. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Je bent zelf trouwens toch wel gewoon ingeent?
     
  7. Stinkerbell

    Stinkerbell Fanatiek lid

    1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Nog iets voor je gevonden. :)

    Ben je niet ingeënt en heb je de ziekte niet gehad, dan ben je niet beschermd tegen de bof.


    En hieronder hebben ze het er alleen over als je zef de bof krijgt. Maar als je je entingen vroeger hebt gehad dan hoef je daar niet bang voor te zijn.


    Risico's voor de zwangere vrouw en haar foetus
    Zoals bij symptomen aangegeven verloopt de ziekte bij volwassenen vaak ernstiger dan bij kinderen.
    Treedt de bof op in de eerste drie maanden van de zwangerschap, dan is er grote kans op een miskraam.
    Later in de zwangerschap treedt er mogelijk een verdikking van de hartwand op, maar verder zijn er geen afwijkingen aangetoond bij de menselijke foetus.


    En al gebeld?
     
  8. mroos

    mroos Niet meer actief

    @umm, ik ben wel ingeent, mijn zoon ook.. maar dan heb je nog 5% kans om het te krijgen.

    @pinguin, ik heb zelf nog nooit de bof gehad nee.

    @Stink, maar Boaz gaat maar 1 dagje.. en bij het rivm staat dat je totdat de zwelling verdwenen is besmettelijk bent..
     
  9. mroos

    mroos Niet meer actief

    @Stink, ja dat stukje had ik idd ook gelezen.. Ik ben dus wel ingeent, maar dat wil dus niet alles zeggen. Ik weet dat de kans kleiner is, maar op dit moment baal ik er flink van, ik ga nu even bellen..
     
  10. mroos

    mroos Niet meer actief

    De vk zei dat ik het beste morgen langs de HA kan gaan om bloed te prikken om te kijken of het al in mijn bloed actief is..

    Als het al de bof is want dat leek haar erg sterk aangezien er zoveel mensen ingeent zijn etc., maargoed, daar kan ik verder weinig over zeggen, dat is wat die dokter zei.
    Verder zei ze heel 'aardig' dat als ik het wel heb, die miskraam dan toch wel komt en ik daar ook niks aan kan doen.
    Vrij weinig om het tegen te houden dus.

    Nou ja, ik baal dr flink van, vanwege alle regeldingen en ook omdat het natuurlijk hartstikke zielig is voor mijn zoon, maar ik wacht wel weer even tot morgen..
     
  11. Col82

    Col82 Actief lid

    22 aug 2008
    198
    0
    0
    Amersfoort
    Wat vervelend die onzekerheid. Wij dachten vorige week ook dat ons zoontje de bof had, erg dikke hals met koorts. Ook bij de hap geweest en later bij de huisarts. De huisarts had via de telefoon al wel aangegeven dat de bof geen kwaad kon voor mij, maar ik ben wel verder zwanger als dat jij bent, dus daar heeft het misschien mee te maken. Bij mijn zoontje is het trouwens niet de bof, maar een speekselklierontsteking, niet ernstig maar wel heel vervelend voor hem zelf. Ik hoop dat het meevalt met je zoontje. Sterkte!
     
  12. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    De bof heerst! En ondanks vaccinatie kan je het nog gewoon krijgen, vaak alleen wel in mindere mate!

    TS veel sterkte en hopelijk loopt het met een sisser af !
     
  13. Zonnebeertje

    Zonnebeertje Fanatiek lid

    1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    kun je dat dan echt dan nog een keer krijgen ondanks vaccinatie?
     
  14. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Zonnebeertje jazeker! Vaccinatie betekent niet dat je het niet kan krijgen.. 3 kinderen van vriendinnen van me hebben het alle 3, ondanks de BMR vaccinatie, gewoon gehad.
     
  15. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Om het de 2e keer te krijgen, is de kans klein. Maar ja, ook al ben je ingeënt, dan nog bestaat de kans dat je het krijgt.

    Zelf heb ik vroeger op 8 jarige leeftijd de bof gehad, ondanks dat ik er voor was ingeënt.
     
  16. Annalise74

    Annalise74 Fanatiek lid

    6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Ik heb de bof gehad toen ik zwanger was van mijn zoontje.
    Ik heb vroeger de bof gehad maar je kan het kennelijk nog een keer krijgen. Alleen was ik toen 25 weken zwanger.
    Alles is goed gegaan maar ik heb toch even in de zenuwen gezeten.
    Ik kan me goed voorstellen dat je in de zenuwen zit.
    Veel sterkte!
     
  17. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Verplaatst naar 'Gezondheid'.

    Lotte
     
  18. mroos

    mroos Niet meer actief

    Bedankt voor alle reacties.

    Gelukkig was het volgens onze eigen HA niet de bof.. maar idd een speekselklierontsteking!

    Ik ben iig erg opgelucht.

    topic mag gesloten worden:).
     

Deel Deze Pagina