de titel zegt het al. ik lees regelmatig om me heen dat baby's van 6 maanden al zelf eten maar die van mij gaat er me spelen en snap niet dat het naar zijn mond moet. ik weet dat niet alle baby's hetzelfde zijn maar ik hoor graag van jullie mama's hoe jullie dat gedaan hebben en vanaf welke leeftijd. wanneer ging het goed en wanneer konden ze met lepel konden eten. wat gaven jullie om zlef te eten? heleboel vragen hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Ik denk dat je misschien zelf eten verkeerd opvat. In ons geval eet onze dochter vanaf dat ze 6 maanden is zelf, maar ze eet stukjes in haar hand. Zelfs nu ze een jaar is, gaat ze met een lepel spelen en dan eet ze dus NIET. Als ze met haar handjes eet, dan smikkelt ze heerlijk, van rijst, doperwtjes, appelmoes tot gewoon grotere stukken groenten en een hele banaan toe. Vanaf 6 maanden zijn kindjes normaalgesproken in staat om dingen vast te pakken, ze naar hun mond te brengen en eraan te proeven. Langzaam aan zullen ze dan doorkrijgen dat eten lekker en leuk is. Hier ging ze rond de 7 a 8 maanden echt goed met de handen eten.
wat ik er nog even bij wil zetten, ik laat eigenlijk alles aan hem over moet ik hiermee ook wachten tot hij het aan geeft? suusjeuh, ik vat zelf eten niet verkeerd op hoor! maar bedankje voor je reactie dus jou kindje gaf het zelf aan met 7/8 maanden.
Ja, ze is met 6 maanden begonnen met bijvoeden, aan het begin gaf ik heel soms nog wel een prutje om ze toch wat binnen te laten krijgen, vanaf een maand of 7, 8 kreeg ze zelf bijvoorbeeld een halve peer of een paar worteltjes opgegeten en ben ik gestopt met geprakt en gepureerd eten aan te bieden, sinds toen eet ze - bijna altijd - gewoon zelf. Nu ben ik ook wel benieuwd vanaf hoe oud ze met bestek gaat kunnen eten hoor, ze kan zelf bijvoorbeeld ook nog niet uit een (tuit) beker drinken, wel uit een rietjesbeker maar de kan niet met 2 handjes de beker omhoog houden en dan drinken.
Mijn zoontje speelt ook met z'n eten maar ik vind dat er een beetje bijhoren... Voelen, proeven, fijnknijpen, op de grond gooien Hij kan nu wel goed zelf eten als het iets is wat hij zelf makkelijk vast kan houden (broodkorst, of een stuk groente of fruit bijvoorbeeld. Zo heeft hij vandaag een reepje paprika zelf gegeten en gister een stuk peer) Als hij z'n yoghurt eet geef ik hem af en toe de lepel in zijn handen en dan hapt hij het er zelf af (z'n gezicht zit dan wel helemaal onder de yoghurt hoor )
Hier geven we een gedeleelte geprakt en een gedeelte in stukjes. We zijn 2 weken geledem echt begonnen en brood ging nog het makkelijkst, omdat het niet glibberig is kan ze het makkelijk pakken. Ze heeft er een week over gedaan om door te krijgen dat als ze hara hand naar haar gezicht brengt ze haar hand ook moet openen om het in haar mond te krijgen. Merk wel dat het voor haar wel moeilijk is om dingen van tafel te pakken. Fruits is toch senl glad en glibberig ook al dep ik het droog met keukenpapier..o, ja en anders knijpt ze het tot moes Hier vanavond ook paprika maar dat lukte niet, dus wat kleine stukjes in haar mond gedaan maar die slikt ze dan in 1 stuk door dus toch maar effe licht gepureerd. Lepeltje aangeven werkt hier ook wel. maar ik denk dat ze het idd zelf aangeven en eerst proberen het in hun mond te stoppen en dan snel leren hoe het moet.
Het is geen 'spelen' met eten! Het is het 'leren kennen' van het eten. Vastpakken, knijpen, smeren EN in je mond stoppen, dat maakt allemaal onderdeel uit van het leren van je kind. En dan komt er een moment dat ze ontdekken dat in de mond stoppen LEKKER is. En dan eten ze.