iui met of zonder hormonen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Zara75, 13 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    hoi meiden
    Ik had ff een vraagje.Ik heb 2 iui pogingen gehad in eigen cyclus, zelfs geen echo gehad.Alleen ovulatietesten waarbij ik zelf moest aangeven als hij licht positief was.
    Dit vond ik dus echt helemaal niks.Ik heb zelfs sterk het gevoel dat ik de 1e keer m'n ei gemist heb erdoor.
    Nu ben ik verhuisd en overgestapt naar een ander zh.Had gehoord dat zij iui met hormonen doen.Meer kans dus.
    Wordt er me verteld dat ik gewoon weer iui in eigen cylus krijg, omdat ik een normale regelmatige cyclus heb.Maar dan krijg ik wel echo's.
    Krijg ik een paar weken later een brief.Oproep voor iui intake.En een afsraak bij de fertiliteitsverpleegkundige voor een lesje injecteren in groepsverband.
    Snap er niks meer van?Waarom moet ik dit gaan doen als er me verteld is dat ik geen hormonen ga spuiten?
    Ik wil eigenlijk geen slapende honden wakker maken, want wil toch iets meer eitjes dan alleen die ene in eigen cyclus.
    Vind het ook vreemd allemaal, want ze hebben m'n dossies van het vorige zh.
    Hier staat in dat ik een ivf behandeling gehad heb, dus ik weet hoe ik moet prikken.
    Zou dit nu een foutje zijn, of zijn ze van gedachten veranderd?

2. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hallo Zara,

Als jij liever hormonen wilt tijdens de iui moet de arts hier toch begrip voor hebben en het toelaten? Ik zie dat jullie al heel lang bezig zijn en dat eerdere pogingen niet gelukt is? Trouwens je cyclus is ook niet echt super regelmatig. Er zijn hier en daar uitschieters dus dat wil al zeggen dat je eitje niet even gelijk springt? Dat zijn volgens mij al 2 hele goede redenen om wèl hormonen te gebruiken juist om jullie kansen te vergroten.
    Ik ga binnenkort ook met iui beginnen en omdat ik ook best een regelmatige cyclus heb wilde ik in eerste instantie ook zonder hormonen proberen. Maar toen werd er gezegd dat de slagingspercentage hoger was met hormonen. Dus nu denk ik eraan wel hormonen te gebruiken.

Succes meid en vraag het anders na bij je gyneacoloog.

Groetjes Vanilia

3. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hallo Zara,

Als jij liever hormonen wilt tijdens de iui moet de arts hier toch begrip voor hebben en het toelaten? Ik zie dat jullie al heel lang bezig zijn en dat eerdere pogingen niet gelukt is? Trouwens je cyclus is ook niet echt super regelmatig. Er zijn hier en daar uitschieters dus dat wil al zeggen dat je eitje niet even gelijk springt? Dat zijn volgens mij al 2 hele goede redenen om wèl hormonen te gebruiken juist om jullie kansen te vergroten.
    Ik ga binnenkort ook met iui beginnen en omdat ik ook best een regelmatige cyclus heb wilde ik in eerste instantie ook zonder hormonen proberen. Maar toen werd er gezegd dat de slagingspercentage hoger was met hormonen. Dus nu denk ik eraan wel hormonen te gebruiken.

Succes meid en vraag het anders na bij je gyneacoloog.

Groetjes Vanilia

4. Srb

Srb Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.179
    0
    0
    Inderdaad Zara, ik zou er gewoon om vragen. Ik heb ook een (redelijk) regelmatige cyclus, maar krijg toch hormonen om te zorgen dat ik meer kans maak. Zeker als je al even bezig bent, zullen ze daar begrip voor hebben. Iui in eigen cyclus zonder echo's vind ik helemaal moeilijk zeg, ik kan me wel voorstellen dat je overgestapt bent.

Overigens denk ik wel dat ze een foutje hebben gemaakt bij de uitnodiging voor het leren prikken, of in ieder geval dat dat standaard is. Ik denk niet dat je verplicht bent om te gaan.

Succes!

5. Kuipersl

Kuipersl Actief lid

24 aug 2007
    421
    0
    16
    Je moet duidelijk zelf aangeven wat je het liefst wilt en waarom. Daar wordt eigenlijk altijd wel naar geluisterd. Wanneer je niet je wensen kenbaar maakt, dan doet de arts wat hij/zij het beste acht.

6. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    thanks voor jullie reacties.
    Ik ga het zeker aankaarten als ik die iui intake heb.
    Na 2.5jr aangemodderd te hebben wil ik nu wel eens een eerlijke kans krijgen.
    Die iui in eigen cyclus en ook nog eens zonder echo's sloeg echt nergens op.
    En dit gebeurt dan in een academisch ziekenhuis...
    Er werd na de inseminatie of vlak ervoor ook geen echo gemaakt, helemaal niks.
    Ik ga echt de volgende keer met m'n vuist op tafel.
    Er zat bij de oproep nl een brochure over iui.Daar stond notabene in dat bij paren met onbegrepen verminderde vruchtbaarheid iui mét hormonen juist effectiever is dan in eigen cyclus.Dus die brochure gaat mee!Mijn lijf, mijn keuze!'t Gaat toch van m'n aantal pogingen via het zf af..

7. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    mag ik vragen in welk ziekenhuis zo aangeklooit werd, een iui op de gok zonder echo,s? hebben ze je als proefkonijn gebruikt ofzo?
    ik kan me daar echt kwaad over maken... you go girl! sla maar met je vuist op tafel... het is jouw leven en jouw kinderwens en van wat ik zie wacht je nu al zo lang.

heel veel succes! laat je weten wat ze hebben gezegt in het ziekenhuis?

veel liefs Jose

8. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    ik heb IUI ec gehad maar wel met echo's
    is erg goed bevallen. ik had met de gyn afgesproken dat we het eerst een paar maanden zo zouden proberen en dan eventueel over te stappen op de hormonen.

9. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Ik denk dat je alleen maar pregnyl gaat prikken als ik het zo leest
    en dit heeft dan meer te maken met dat ze de iui op de juiste timing doen

10. Nikkie80

Nikkie80 Fanatiek lid

9 aug 2007
    2.252
    0
    0
    Zuid-Oost Brabant
    Heey Zara,

raar hoor dat ze de IUI plannen zonder controles! Waarom heb je eerst een IVF behandeling gehad en nu IUI?

Liefs Nikkie

11. Srb

Srb Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.179
    0
    0
    Inderdaad! You go girl! Jouw lichaam, jouw wensen! Weet wel dat het makkelijker gezegd dan gedaan is. Ik neem me altijd enorme verhalen voor die ik ga zeggen, en als ik er dan ben, zit ik te sniffelen... Maar je moet voet bij stuk houden (ook naar jezelf), desnoods door je tranen heen praten, want ze moeten naar je luisteren. Heel veel succes! En laat ons weten hoe het afloopt he.

(Overigens is er voor iui geen maximaal aantal pogingen voor de verzekering, dus maak je daar niet druk om. Bel anders nog even je verzekering, maar zeker nu iui weer in de basisverzekering zit, zou dat niet zo moeten zijn. Zolang de arts het voorschrijft, moeten ze het vergoeden).

12. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Ik kan me alleen maar aansluiten bij de reacties van de rest.

Je moet heel duidelijk maken wat JIJ wilt en ik zou ook zeker om uitleg vragen waarom het de vorige keren zo raar is gegaan? Als ik het zo lees lijkt het op een grap... een hele pijnlijke grap. Jeetje meid, treed iets harder op, kom voor jezelf op.

Probeer zoveel mogelijk te lezen over iui dan ontgaat je niks aan informatie en dan weet je ook waar zij het over hebben en of je het er uberhaupt mee eens bent of niet.
    Succes met alles!

Grt Vanilia

13. inkie73

inkie73 Lid

27 feb 2008
    30
    0
    0
    Ik mocht ook beginnen met IUI.
    Het liefst wilde ik in iui in eigen cyclus, want bij mij is er geen afwijking gevonden en bij mijn man een verminderde vruchtbaarheid. Het voelde voor mij nogal vreemd om mijn gezonde lijf aan de hormonen te zetten.
    Maar de gyn zegt tegen me dat ze standaard altijd met hormonen IUI doen, want dan is de kans op slagen groter!
    Begin ik met clomid, maak ik te veel eiblaasjes aan, en de eerste poging is dus afgeblazen!
    Nu is het maar afwachten wanneer mijn menstruatie komt, en of de eiblaasjes allemaal weg zijn!

Mijn tip: Luister altijd naar je eigen gevoel!

14. daan75

daan75 Actief lid

7 aug 2006
    373
    0
    0
    randstad
    Heb net mn eerste IUI gehad ook in eigen cyclus en zonder hormonen, maar wel met echo's.

Inderdaad erg belangrijk dat je zegt wat je op je hart hebt, al is het inderdaad als je er eenmaal bent vaak een stuk moeilijker dan je je van te voren voorneemt.

veel succes he

groet
    Daan

15. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    mijn tip is:
    schrijf alle punten waarv je wat over wil zeggen op ene briefje. Doe ik ook altijd.
    Mijn gyn vraagt dan altijd gekscherend of ik nog iets op mijn briefje heb staan, maar het helpt wel.

16. Srb

Srb Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.179
    0
    0
    Hele goede tip Femke. Zeker als iets me hoog zit, ga ik altijd onmiddellijk huilen. Maar als het dan op papier staat, kan ik het altijd nog voorlezen. Helpt echt.

17. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Inkie, waarom moest je aan de clomid terwijl jezelf al een goede eirijping hebt? Was alleen pregnyl niet genoeg om je eitje te laten springen?.... Ik ben geen arts maar dit was wel mijn eerste gedachte.

Groetjes Vanilia

18. inkie73

inkie73 Lid

27 feb 2008
    30
    0
    0
    Dat dacht ik ook, Vanilia, maar de gyn was zo overtuigend! Het was protocol in het ziekenhuis! Net alsof alle vrouwen hetzelfde zijn.
    En dat terwijl ik echt wel mondig ben, maar in die situatie is het zo anders...
    Nu maar afwachten, en dan volgende maand de eerste echte IUI poging, zonder hormonen of in ieder geval met minder.(tenminste als de eiblaasjes weg zijn!)

wanneer gaat jouw eerste iui beginnen?

en voor de rest, succes met de IUI's, toch wel spannend allemaal.

19. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hoi Inkie,

Balen hoor meid. Ik hoop in ieder geval dat jullie heel snel weer van start kunnen. Voor je gevoel is elk minuut wat 'verloren' gaat al te veel toch?

Nou ik zal hier zeker op letten wanneer wij van start gaan met onze eerste iui, ben benieuwd of dit ook bij hun 'protocol' hoort. Ik denk dat dat trouwens september wordt.

Denk je trouwens dat met minder hormonen de kans kleiner is dat je niet zo veel eitjes aanmaakt? Toch wel jammer dat jullie zo van start zijn gegaan, lijkt me wel een klein duikje voor je zelfvertrouwen. Maar kop op meid, probeer positief te blijven :) . Heel veel succes!

groetjes Vanilia

20. inkie73

inkie73 Lid

27 feb 2008
    30
    0
    0
    Eigenlijk was ik met name boos op het ziekenhuis, stom protocol!
    de gyn had al aangegeven dat ik de volgende keer mag kiezen, met beetje hormonen of in eigen cyclus. ik weet eigenlijk niet eens of ik nu met minder hormonen minder eiblaasjes aanmaak. Heeft iemand hier daar een mening over ?

Deel Deze Pagina