mijn eigen fout.....

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mamamadelon, Feb 28, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    meiden ik zit met een probleem...
    mijn zoontje eet voor geen meter meer avondeten.
    hij heeft tot een jaar altijd alles gegeten maar op een gegeven moment begon hij steeds meer te weigeren.
    langszaam ben ik vaker digen gaan maken die hij lekker vind en nu eten we eigenlijk alleen nog maar dingen die hij lust en dat zijn alleen dingen zoals patat,vissticks,kip vlees en andere dingen behalve groente en aardappels.
    nou ben ik dus van plan om vanaf nu gewoon te eten wat wij lekker vinden dus wat de pot schaft.
    maar ik zie het volgende al gebeuren;meneer eet dan alleen zijn vlees of helemaal niets. hij kan dat erg lang volhouden.
    moet ik hem dan ook maar geen toetje geven als "straf"?

hoe pakken jullie dat aan? hoe goed eten jullie kids?

2. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Oei.. dat is inderdaad erg vervelend!
    Ik zou inderdaad ook beginnen met ander eten voor te schotelen. Houdt er inderdaad rekening mee, dat het lang kan duren voordat hij weer fatsoenlijk (mee)eet. Scheelt een boel frustratie.

Hier doen we het zo:
    - Je kunt eten wat wij ook eten. Wil je het niet? Prima, geen drama van maken.
    - Vlees krijgt hij pas als hij naar mijn mening voldoende aardappels en groenten heeft gegeten. Anders verdwijnt hier ook alleen het vlees en heeft hij daarna 'buikje vol' ;)
    - Ongeacht of hij wel of niet goed heeft gegeten, krijgt hij wel een toetje. Ik vind dat dit gewoon bij een maaltijd hoort, en zie het niet als beloning.

Gelukkig is Vigo over het algemeen een goede eter. Natuurlijk heeft hij periodes dat hij eten weigert en ons op die manier probeert te testen, maar dat spelletje hebben we nog nooit meegespeeld ;)

Als ze echt honger hebben, eten ze vanzelf wel hoor!

Succes!

3. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

Oct 12, 2007
    6,168
    1
    0
    on the moon
    Ik heb precies hetzelfde met mijn kleine meis!
    Ik lees ff mee!;)

4. Islah

Islah Niet meer actief

Kunnen jullie niet zelf een poosje vegetarisch gaan eten, dan zal hij wel moeten eten wat de pot schaft. Pas als hij weer wat normaler eet ga je af en toe vlees introduceren.

Ik denk (sorry, maar nog geen ervaring ermee) dat het belangrijkste gewoon is om er geen punt van te maken. Kleintjes proberen vaak gewoon aandacht te vragen door iets niet te willen.

5. rodelief

rodelief Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    1,527
    0
    0
    Hier precies hetzelfde. En geef me zelf ook echt de schuld. Hier is het dat meneer alleen de aardappelen opeet. En hij ook niks nieuws wil proeven.
    Hier krijgt hij het toetje niet als hij echt helemaal niks eet. Maar dat deert hem niks. Dat vind ik nog het ergste. Hij vind het niet eens erg. Ook niet als wij voor zijn neus het toetje opeten.
    Wij maken van het eten niet een groot drama maar het frustreert me wel dat hij niet even wil proeven.
    pfftt....
    ik blijf dus even mee lezen voor tips

6. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,388
    865
    113
    home sweet home
    Bij ons eten ze gewoon met de pot mee. Wat ze niet eten, prima maar meer van vlees ofzo krijgen ze niet. We maken er geen punt van. Vragen wel of ze wat willen proberen en dan proberen ze het vaak wel. Toetje krijgen ze bij ons ook gewoon. Of ze nou wel of niet eten....Dus niet een vorm van straf of beloning. Vaak betrek ik ze ook met eten koken en dan wil ze vaak alles proeven. Zo luist ze op dit moment wel koude sperciebonen maar niet warm? Ze wilde zelf knoflook proeven toen we eten aan het maken waren. Dat vond ze toch niet echt lekker haha.
    Ik zou er vooral geen strijd van maken!

7. Joyce84

Joyce84 VIP lid

Nov 24, 2006
    5,350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Ja, bij ons was het ook een probleem, want5 hij at helemaal geen aardappelen meer ,alleen sommige groente en vlees.

Maar hier ook, als hij niet eet, dan niet en toetje krijgt hij wel.
    Hij krijgt idd ook niet meer vlees ofzo.

De laatste tijd eet hij weer aardappels, dus daar ben ik al blij mee :D

8. anouk31

anouk31 Bekend lid

Nov 22, 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Bij ons is vlees ook favoriet. Ze krijgt dit ook pas als ze genoeg aardappels en groenten heeft gegeten.
    Wij hebben hier de regel: Eet je je bordje niet leeg, is er ook geen plek meer voor snoepjes of een koekje in je buikje. Uiteraard leggen we dan niet veel op haar bordje. We houden hierbij de laatste tijd ook rekening met haar verkoudheid. Dan eet ze echt niet zo veel. En dat is dan ook begrijpelijk.

Succes!

9. jopie

jopie VIP lid

Aug 10, 2006
    6,030
    1
    0
    Putten
    Je kan ook gewenst gedrag belonen, ipv ongewenst gedrag straffen.

Een vriendin van mij beloont haar dochter met een toefje slagroom op het toetje als ze goed heeft gegeten. Heeft ze niet goed gegeten krijgt ze een toetje zonder slagroom.

10. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Hier wordt ook niet teveel aandacht besteed aan wel of niet willen eten. Ja, als ze goed eet krijgt ze dat wel te horen maar dan 1x en dan is het klaar. We willen ook dat eten 'gewoon' is en gezellig en geen manier om strijd te leveren. Dus wij geven haar wat op haar bordje en dan moet ze zelf maar zien of ze het opeet:D Soms neemt ze 1 hap, soms een paar en heeeeeel soms gaat het bordje (bijna) leeg. Dat van dat vlees vind ik wel een goeie trouwens, die ga ik onthouden. Hier ook een vleeseter en als je niet uitkijkt zit ze vol met lekkere stukjes kip of worst en dan past er niks meer bij;)
    Ook eten we wel eens bij mijn ouders en die hebben vaak appelmoes, dan wil ze alleen maar appelmoes haha! Dus dan moet ze eerst een paar happen gewoon eten voordat ze wat appelmoes krijgt. Gaat meestal prima. En doet ze dat niet krijgt ze dus ook geen appelmoes. Daar zijn we heel consequent in. Dan heb je trouwens nog wel eens strijd bedenk ik me nu maar dat is dan niet anders. Hoewel, is het wel strijd? Ze krijgt het gewoon niet dan, is dan ook geen strijd meer:D
    Toetje geven we sowieso, wel of niet goed gegeten. Hoort er gewoon bij vinden we.

11. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik maak geen strijd over wel/niet eten. Ik schep op en als we klaar zijn met eten haal ik de borden weg. Toetje krijgen ze altijd. Dat is gewoon een onderdeel van de maaltijd.

12. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Hier eet ze gewoon met de pot mee, maar de laatste tijd zit mijn dochter ook vreselijk te miepen met eten.
    Ik maak er geen punt van, eet ze niet, dan niet. Ik wist dat dit moment ooit zou komen... ;)
    Wel zeg ik een aantal keren dat ze een hapje moet gaan eten. Maar het blijft meestal alleen bij aardappels, groente laat ze al een hele tijd links liggen. Ook al zit er piepklein stukje spinazie aan haar aardappel, die peutert ze ervan af ;).

Komt vanzelf wel weer, (of niet) denk ik dan. Pushen heeft totaal geen zin en werkt averechts.
    Yoghurt of vla krijgt ze trouwens wel altijd, hoort bij de maaltijd en zuivel hebben ze gewoon nodig.

13. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    bedankt voor de reacties,dat toefje slagroom vind ik een goed plan want daar is hij gek op!
    nou dan ga ik eens even verzinnen wat we gaan eten vanavond! ;)

trouwens dat dreigen met geen toetje heb ik ooit eens geprobeerd maar daar maalde hij niet om hoor,dan maar geen toetje!

14. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

Feb 2, 2008
    4,378
    0
    0
    Succes vanavond, zou alleen niet gelijk heel de week vreemde dingen gaan eten anders blijf het niet gezellig.:D Hier lust de oudste ook bijna niks maar zijn nou zo ver dag hij wel bijna alles een beetje eet, bijv vlees een halve, groente een schep maar hoop dat het bij jou van kortere duur is hier is het al jaren. De andere twee eten alles ideaal!!;)

15. Dottie

Dottie Bekend lid

Mar 8, 2009
    665
    0
    0
    Bediende
    Hoi

Ik weet niet als je het eten prakt? Hij eet bij ons alleen als alles goed ondereen zit en het vlees goed klein gesneden is. Geven we het apart wil hij niet eten...

16. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Hier sluit ik me bij aan, behalve 't stuk 'toetje'. Net zo goed als vlees als beloning gezien kan worden, kan 'n toetje zeer zéker als beloning gezien worden (door de dreumes dan hè)...
    Hier was 't echt zo van: 'als jij je eten niet op krijgt, is er ook geen ruimte voor 'n toetje.'

17. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

Aug 19, 2006
    3,079
    1
    0
    drenthe
    hier bij vlagen een redelijke eter, als ik bijna zeker weet dat ze wat eet, moet ik een potje voorzetten... ze lust weet ik zeker wel veel dingen, maarja dat eerste hapje he? toefje slagroom hoef ik niet te doen, dan krijg ik "foetiet=hoef niet" te horen. laatst had ik van die goedkoper toetjes, pudding met room erop. room hoefde ze niet, pas wanneer dat eraf was, wilde ze het eten.

18. jopie

jopie VIP lid

Aug 10, 2006
    6,030
    1
    0
    Putten
    Je kan natuurlijk 00k wat anders nemen dan slagr00m ;)

19. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Idd geen strijd van maken;gewoon blijven aanbieden. Met 'schuld' heeft t niks te maken toch? Zo gaan die dingen; patronen ontstaan vanzelf....
    Ik geef altijd en toetje; hoort er naar mijn idee erbij, is gezond en dan gaat ze iig met een volle maag naar bed.

20. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik geef dus zelden een toetje, ik vind het geen onderdeel van de maaltijd.
    Wat je kan doen, is je kind de hemel in prijzen als hij bijv. 1 theelepeltje van iets gegeten heeft. Jij en je partner klappen samen bijv. Ook helpt het om hem positief te stimuleren bijv.: als jij 2 hapjes aardappels neemt, dan leest mama met jou straks uit ...( favourite boekje) of mag je morgenochtend zandkasteel kijken of..... noem maar op.

Ik vind persoonlijk wel dat als je je kind uitlegt waarom iets gegeten moet worden, dat ze daar best voor open staan. Waarschijnlijk kost het wel dagen zo niet weken om deze gewoonte van geen groente eten ,af te leren.
    Maar ik zou vooral klein beginnen met bijv. 1 theelepeltje en dit langzaam uitbouwen, en dan vooral belonen ( en dan niet met slagroom....daar hebben ze natuurlijk helemaal niets aan).

Share This Page