Hoe en wanneer inbakeren afbouwen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Druif78, 11 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Onze zoon wordt nu zo'n 4/5 weken ingebakerd met de inbakerzak/ doeken van Pacco. Werkte echt geweldig! Zo snel en goed dat ik me nu afvraag: zou hij ook zonder kunnen??
    Maar ik wil zeker niet te snel afbouwen! Bovendien is het inmiddels een kleine moeite geworden dus zo erg is het niet.
    Toch vraag ik het me af omdat onze kleine over 3 weken naar het KDV wordt gebracht. Ze kunnen daar ook vast inbakeren, maar misschien is het ook een mooie gelegenheid om te stoppen/ af te bouwen? Of dan juist niet omdat het weer een spannende tijd voor hem wordt/ andere slaapomgeving etc?
    Ik merk dat wanneer hij niet ingebakerd ligt (bij de voedingen, tussen de slaapjes in) dat hij nog erg onrustig is. Driftig, temperamentvol, beweeglijk, ongeduldig. Maar ik denk ook dat dit een karaktertrek is?
    Laatst las ik iets over een "inbakersok" Een soort van elastische strakke slaapzak die je tot over de schouderjes kan trekken en waarmee je makkelijker kan afbouwen doordat je 1 of 2 armpjes vrij kan leggen. Dat gaat met zo'n pacco inbakerzak natuurlijk moeilijker.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou je een ander produkt aanschaffen om het makkelijker te maken?

Of heeft iemand ervaring met afbouwen mbv een pacco doek?

Wanneer begonnen jullie met afbouwen? Ik las dat de meesten afbouwen voor hun kind kan omrollen, maar het kan toch ook wel eerder? Of zal hij dan weer snel in zn oude patroon vervallen?

Hoe weet je wanneer je kind er aan toe is?

Bakeren ze eigenlijk ook in op KDV?

Vast bedankt!

2. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Volgens mij bakeren ze niet in op het KDV.
    Mijn schoonzus heeft toen van een klein slaapzakje de mouwtjes dichtgemaakt zodat de kleine niet teveel met zijn armpjes zwaaide. Dat beviel erg goed.

Mijn beide kids lagen ook ingebakerd in bed en ik heb het "cold turkey" gestopt na de 4 maanden prikjes (omdat je bij prikjes toch 24 uur niet mag inbakeren).
    Dat is allebei de keren goed verlopen zonder problemen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedoel je zo'n mouwloze slaap zak dichtnaaien?? Da's wel een goedkopere oplossing dat een "wijdere inbakerzak/ puckabay etc" kopen!
    Mijn zoontje moet over 1 week zn 2e inentingen. Bij de eerste is hij dus ook 24 uur niet ingebakerd geweest en dat ging goed. Maar ja...misschien was hij ook wel zo rustig door de inentingen?? (Hangerig...).
    Maar als ze niet inbakeren bij KDV dan zou ik wel moeten afbouwen voor die tijd...!

4. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik heb ook de inbakerdoek vann pacco gebruikt, ik vind ze ideaal.

wij moesten uitbakeren omdat ze begon met draaien en omdat ze misschien hd heeft.
    ik zag er giga tegen op, maar het is me toch in 1 week gelukt/

ik heb tijdens haar ochtend slaapje 1 armpje niet ingebakerd

eerste foto
    hier doe je dus 1 armpje er niet bij in, het andere armpje wel gewoon(dus degene die je normaal als laatste erin doet laat je nu los

foto 2
    als het eerste armpje goed gaat (ik deed stap 2 al de volgende dag) dan kan je dus beide armpjes eruit laten, wel liet ik het nog romdom het buikje zitten.

en ook gelijk met stap 1(1armpje) liet ik de onderkant ook los
    http://lh5.ggpht.com/_54IuetwTtyg/SghpR ... acco-6.jpg

en als beide armpjes goed gaat, dan deed ik het buik gedeelte helemaal eruit, zodat ze alleen nog door de buitendoek was ingebakerd, die deed ik de volgende dag erook af, en in een slaapzakje met lange mouwen (wordt ook in het boekje aan geraden)
    en dat gaat nu super, zelfs zo goed dat ik haar nu ook zonder slaapzakje kan laten slapen
    maar ik laat haar altijd met rompertje in haar slaapzakje slapen(warm genoeg smane met lakentje en soms ook deken)

5. schaapie123

oja en in het boekje stond ook dat het uitbakeren makkelijker gaat als ze er ong 6 week in hebben gelegen, nu heeft die van ons er 5 week in gelegen en dat wilde gelukkig ook goed
    maar ieder kind is anders, wil niet te snel, kijk goed hoe je kindje reageerd (die van ons slaapt echt van 7 tot 7 met om 10 uur nog een fles)

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ons zoontje sliep ingebakerd vanaf week 2 tot week 10 ongeveer. Ook in pacco. Wij hebben eigenlijk niet afgebouwd maar in een keer naar een slaapzak overgegaan, het ging meteen wonderbaarlijk genoeg prima.
    Met pacco kun je idd 1 arm vrijlaten.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor de tips!

Ok, ik denk dat ik wacht tot de vlg inenting.Dat is over 1 week. Dan issie 12 weken, ligt ie ca 5/6 weken ingebakerd... en dan moet hij toch even 24 uur zonder!
    Klinkt best ingewikkeld dat inbakeren met 1 arm of zonder armen dmv de pacco. Als ik het goed begrijp laat je eerst het laatste armpje los maar nog wel in de buitenste zak?! en daarna het 2e armpje (die je dus als eerste inpakt?). Hoe snel merk je of het kan of niet? Kun je dit na 1 dag al zeggen of kun je eerst beter 1 week 1 armpje los, dan 1 week 2 armpjes los, enz.
    En ik hoor iedereen over slaapzakjes als je helemaal bent afgebouwd, maar buiten het feit dat hij dan de dekentjes niet van zich af kan schoppen: wat voor meerwaarde heeft dit? Mijn kindje lag voor het inbakeren geregeld overdwars in bed, maar dat zal hij met slaapzakje ook wel hebben gok ik? En die maaiende armpjes, daar helpt zo'n slaapzakje ook niet voor, toch? (Tenzij je ze vastnaait :) )

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Een meerwaarde van de slaapzak is idd alleen dat ze lekker warm blijven. Mijn zoontje schopt altijd dekentje van zich, dus slaapzak is hier handig.

En die maaiendje armpjes, dat komt binnenkort wel goed hoor. Ze gaan steeds minder maaien, dat maaien hoort echt bij de eerste 2 a 3 maanden.

9. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Hier ook de paccodoek, wat een uitkomst! Ik baker Thije overigens alleen 's nachts in.
    Na zijn eerste prikjes mocht ik niet inbakeren, maar dat werd gelijk een onrustige nacht, aan stoppen waren we toen dus nog niet toe. Vrijdag krijgt hij zijn volgende prikjes en mag ie dus weer niet ingebakerd worden. Wellicht lukt het dan wel om rustig te slapen zonder pacco, we zien het wel.
    Zit alleen te twijfelen of ik wel of geen nieuwe aan zal schaffen (groter formaat) we hebben nu de piccolo, maar die is maar bedoeld tot 7 kilo. En ik gok dat Thije dat nu zo ongeveer wel zal zijn.

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Zo, flinke vent, die Thije! hihi!
    Mijn zoontje is 3 dagen jonger maar die weegt denk ik nog geen 6 kg... Is overigens wel een dikkertje om te zien :)
    Maar goed... ik zou denk ik geen pacco commodo (geloof ik, de opvolger vd piccolo) aanschaffen, tenzij je echt nog minstens een maand wil doorgaan met inbakeren?
    Ze zijn best prijzig in aanschaf (al zijn ze het geld meer dan waard!) Of misschien een tweedehands via marktplaats of kennissen?
    Ik zie de volgdende inenting als een mooie gelegenheid om te gaan afbouwen. Weet alleen niet hoe lang zoiets in beslag neemt? Moet ik op 1 week rekenen? 2 weken? Of misschien een maand?? Tegen de tijd dat ie uit de piccolo is gegroeid hoop ik er vanaf te zijn!
    Ik overwoog eerst nog een ander produkt wat iets minder vast zit ter overbrugging maar ik heb hier nu gelezen dat je ook best kunt afbouwen met de pacco doeken.

11. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    @ Druif78, ja, wat een flinkerd he, haha.. Ik denk idd ook dat ik geen nieuwe aanschaf, Vind ze ook best duur en al helemaal als ik hem misschien nog maar kort gebruik. Ik hoop eigenlijk stiekem dat we vrijdag na de prikjes cold turkey af kunnen kicken van de paccodoek, hihi
    Jij ook succes met afbouwen!

12. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Wij zijn gestopt met inbakeren nadat hij de eerste prik kreeg dus met 2 maanden. Ging supergoed! Ik ben blij dat we ervan af zijn, want het schijnt lastig te zijn om 'af te kicken zeg maar'..

13. schaapie123

14. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Ow dat is lekker joh! Bij ons lukte het de vorige keer helaas nog niet. Hopelijk heb ik vrijdag meer succes ;)

15. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    @Marriedgirl, je zou zeggen dat je zoontje het snel zal afleren omdat je overdag's niet inbakerd. Maar houd maar rekening dat je niet zoveel zal slapen in de nacht, dat is best lastig!

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Lastig in te schatten he?
    Mijn zoontje is na 5 weken inbakeren ook een heel ander kind. We hebben met het inbakeren ook "rust en regelmaat" ingevoerd dus ik hoop dat wanneer ik zal afbouwen dit goed gaat omdat ik de rust en regelmaat nog wel handhaaf.
    Mijn zoontje lijkt er klaar voor te zijn. Hij slaapt goed, hij protesteert (nog steeds) met inbakeren (al geeft hij zich wel snel over) en soms als ik per ongeluk de pacco doek niet strak genoeg heb gedaan tref ik m slapend aan met zn armpjes voor zn borst en vanmorgen zelfs helemaal omhoog met handje boven de zak ?!
    Ik ben zojuist toch begonnen met afbouwen. Ik heb1 arpje (het laatste armpje wat je moet inpakken) los gelaten maar nog wel de buitenzak erom heen. Is dit de goeie manier?
    Hoe kun je eigenlijk het beste afbouwen: eerst arm voor arm? of beter slaapje voor slaapje? Of een combinatie?

Deel Deze Pagina