Hallo, nieuw op het forum met een prangende vraag. Als een meisje van 19 zwanger is geweest, na negen weken erachter gekomen dat ze zwanger was, bloedingen gehad en de vrucht verloren. Ze was negen weken zwanger en na onderzoek bleek dat de vrucht al na 5 weken niet meer leefde. Is een bloeding voldoende? Mag je er vanuit gaan dat hiermee alles weg is? Of moet er een zogenaamde curratage plaatsvinden en wordt je dan opgenomen in het ziekenhuis?
Hoe oud je ook bent, het is niet verstandig ervan uit te gaan dat alles weg is. Er blijft nogal eens restweefsel achter, en ja, dan is een curettage meestal nodig. Maar er zal eerst een echo moeten worden gemaakt. Ik zou contact opnemen met de huisarts. Een curettage kan onder plaatselijke of algehele verdoving. Dat zou ik met de arts bespreken. Hopelijk is het niet eens nodig. Sterkte. Suus
Hmm, als ze stolsels en het vruchtje verloren heeft dan denk ik wel dat het goed zit! Wat ik zou aanraden is nog een test doen. Als de test negatief uitslaat, dan zit het wel goed hoor en is ze echt niet meer zwanger. Op het moment dat de test nog wel positief is, zou ik bellen naar de huisarts of verloskundige. Die kunnen een echo maken om te kijken of alles schoon is. Sterkte!
Het kan weken duren tot je hcg op 0 slaat, of je miskraam nou compleet is of niet. Die test heeft dus weinig zin. Ik zou echt even een echo laten maken. Nu even lastig, maar het is nog veel erger om er over een paar weken pas achter te komen dat je toch niet schoon was en alsnog gecuretteerd moet worden, met alle gevolgen vandien. Dat overkomt heel veel vrouwen, onnodig. Suus
Mocht zo een curratage nodig zijn, hangt daar tegenwoordig nog een dagopname in het ziekenhuis aan vast?
Het verloren hebben van stolsels hoeft niet te betekenen dat de baarmoeder schoon is, kan ik uit ervaring melden. Zoals Suus zegt, laat een deskundige ernaar kijken en oordelen. Dat kunnen wij niet.
Dagopname is alleen nodig bij volledige narcose. Heb ik nog nooit gehad. Neem contact op met een arts! Suus
ja, gewoon even bellen. Even duidelijkheid krijgen. Bij mij is het gelukkig nooit nodig geweest, mijn lichaam heeft het steeds zelf opgelost, maar daar kan je helaas niet vanuit gaan. Succes, Miek
Alles verloren of niet, een controle echo is altijd fijn om te kijken of de baarmoeder echt schoon is. Dit bereik je niet door simpelweg een test te doen! Curretage is mogelijk via plaatselijke verdoving waardoor je kort erna weer naar huis kan. Via algehele narcose moet je wel een paar uur langer blijven.
Als je niet meer bloed na je miskraam dan mag je ervanuit gaan dat alles schoon is van binnen..Als er restweefsel blijft zitten dan blijf je vaak lang nabloeden.. Als je het zeker wilt weten dat kan je altijd vragen of je een keertje naar de gyn mag..
Ik heb 6 miskramen gehad, 1 missed abortion waarvoor ik een curratage moest ondergaan en 1 vroeggeboorte met ruim 20 weken.. Bij allemaal heb ik na controle gehad door de gyn omdat ik daar onder behandeling ben;alle keren was ik schoon van binnen. De gyn vertelde dat als er restweefsel blijft zitten je over het algemeen na blijft bloeden of dat je cyclus heel onregelmatig blijft..met bloedingen/oud bloed ertussendoor..Alle 8 de keren was ik gewoon schoon..natuurlijk heb ik bij 1 een normale bevalling gehad en 1 curratage..maar dat is wat de gyn mij vertelde..Bij twijfel moet je altijd even een contole uit laten voeren, maar dat is geen standaard procedure als je niet bij een gyn loopt..
De vraag is niet wat standaard is, maar wat raadzaam is. Als je twijfelt of alles weg is, zou ik een echo laten maken. In het buitenland is dát trouwens standaard, en daar is een goede reden voor: vele miskramen zijn niet compleet. Ik heb zoals je ziet 5 miskramen gehad, en verschillende keren restweefsel, ontstekingen en toen ook eens een placentagezwel gehad. Achteraf wellicht een oorzaak voor de meeste van mijn miskramen, maar nooit ontdekt, want een placentagezwel is niet standaard. Mijn problemen zijn alle keren niet op tijd onderkend, omdat er volgens de 'protocollen' geen reden was om om m'n hcg te checken of controle-echo's te doen. Inmiddels heb ik het syndroom van Asherman en kan ik misschien nooit meer zwanger raken. Zo ken ik meer verhalen. Meer dan je zou verwachten. De gyns met wie vele vrouwen te maken hebben zijn iets te veel gericht op wat 'normaal' en 'standaard' is en te weinig gericht op wat er mis kan gaan, waardoor vrouwen grote problemen kunnen krijgen als ze geen volledige miskraam hebben. Aan iedere vrouw die twijfelt over het verloop van haar miskraam zou ik dus zéker aanraden om om een simpele controle te vragen. Jou gun ik een nu eindelijk eens een goede zwangerschap, overigens. Suus