Mijn zusje is pas gescheiden en 3 maanden geleden heeft ze iemand anders leren kennen en na 4 weken woonde ze al bij hem in. Mijn zusje heeft een dochtertje en hij heeft 2 kinderen. Toen mijn dochtertje jarig was had mijn zusje een kado bij zich van haar en haar ex (wij hebben nog contact met hem) niet van haar nieuwe vriend dus. Dit was ook de eerste keer dat wij haar nieuwe vriend zagen en daarna hebben wij hem ook niet meer gezien. Wij hadden ook zijn kinderen uitgenodigd maar die moesten op tijd terug naar hun moeder dus konden niet mee. Kinderen hebben wij dus nog nooit gezien. Maar....mijn nichtje en de dochter van mijn zusje haar nieuwe vriend zijn in dezelfde week jarig en nu gaan ze het samen vieren! Dus nu schiet ik een beetje in paniek...wat wordt er verwacht? Mijn zusje en ik geven onze nichtjes altijd een kado rond de 50,- maar ik ben niet van plan om voor een kindje dat ik niet ken ook z'n duur kado te kopen of om überhaupt iets te kopen, mijn dochtertje heeft ook niets gehad van mijn zusje haar nieuwe vriend. Waar stuur ik de verjaardagskaart heen voor mijn nichtje naar mijn zusje of ex zwager? Ze hebben co ouderschap. Daarnaast ook nog de kans dat we ook uitgenodigd worden door mijn ex zwager om mijn nichtje haar verjaardag bij hem te vieren. 2x achter elkaar 100km te rijden heen en 100 km terug, dus 400 km in een week tijd gaat ons ook te ver. Mijn ex zwager kennen wij 16 jaar, gaan we ook een geboortekaartje sturen en uitnodigen om langs te komen als de kleine geboren is. Haar nieuwe vriend 1x gezien en misschien 3 zinnen mee gesproken maar sjees wat een verschil met mijn ex zwager....zijn elkaars tegenpolen. Ik ben erg benieuwd hoe dat bij jullie gaat met verjaardagen en familie. Ik ben echt niet te beroerd om voor dat meisje ook een klein kadootje te kopen maar ik heb haar nog nooit gezien en mijn dochtertje heeft van zijn kant ook niets gehad.....zelfs geen kleinigheidje. Ik heb geen zin dat dit van 1 kant moet komen dus wij mogen wel kados voor zijn Kids kopen maar hij koopt niks voor mijn kind en aankomend kindje. Ik kan het natuurlijk ook ff afwachten of hij iets koopt voor ons kindje als ze op kraambezoek komen van mijn zusje weet ik dat zij al veel gekocht heeft samen met mijn nichtje.
Ik snap dat het snel gaat maar ik denk dat je af moet van "mijn zusje koopt iets en hij geeft niets". Ze wonen samen en geven samen iets aan jou kinderen. Als mijn neefje jarig is kopen mijn man en ik ook niet ieder apart iets, we geven gewoon samen een kado. Wat betreft kanootjes voor je nichtje en zijn kinderen, het word samen gevierd, ik vind dat je een kind niet kunt laten kijken hoe een ander kind iets groters krijgt. Dus ik zou beide een soortgelijk kado geven. En dan niet beide iets voor 50 euro, maar allebei iets van rond een tientje/15 euro. Dan kun je altijd je eigen nichtje nog iets extra geven als zijn kinderen er niet bij zijn. (Bijv aan je zus geven dat zij het later geeft als zijn kinderen bij hun moeder zijn, of een kadootje met briefje erbij daar laten bezorgen door bol.com op een doordeweekse dag noem maar op. Wij hebben hier ook mee te maken. Mijn stiefzoons vieren hun verjaardagen ook tegelijk met ons waardoor mijn familie dus ook "verplicht" word iets voor ze te kopen, maarja, de kinderen horen er nu eenmaal bij en ik ga ook niet twee aparte feestjes geven terwijl we bijna tegelijk jarig zijn. En mijn zus viert de verjaardag van haar zoontje ook tegelijk met die van haar stiefzoon dus ja, dan moet ik ook iets kopen. Zo gaat het nu eenmaal met echtscheidingen, nieuwe relaties, stiefkinderen enz. Wat betreft je exzwager... Fijn dat jullie nog een goede band hebben, maar ik zou toch aangeven dat je de verjaardag van de kinderen 1x viert en uiteraard is dat bij je zus. Ik heb mijn exzwager ook een geboortekaartje gestuurd, al is het maar uit fatsoen omdat hij wel 17 jaar mijn zwager is geweest. Maar ik ga niet bij hem op visite en nadat hij mijn zus een aantal streken geflikt heeft op financieel gebied en over de rug van de kinderen heen, heb ik besloten al het contact te verbreken.
Ik zou voor alle kinderen een cadeautje kopen, maar wellicht iets goedkopers. Ik kom zelf uit een samengesteld gezin en ik (en mijn zusje) werden altijd anders behandeld door de familie van mijn stiefvader (rotwoord, ik heb met hem zelfs een betere band dan met mijn vader). Op onze verjaardagen kwamen ze niet, wij werden niet uitgenodigd voor feestjes etc. Nu was ik al ouder dus kon ik zelf afstand van ze nemen, maar jonge kinderen kunnen dat niet en die zien het alleen maar dat je verschil maakt.
Het is erg wennen als alles in sneltreinvaart gaat. Wat de andere ook al zei je moet er van af hij gaf niks want was van haar en ex. Ze zijn nu samen. Ook de reactie van anneliesje deel ik. Weet hoe kwetsend het is voor de kindjes als ze "anders" behandeld worden door "stief" familie. Ik zou gewoon en cadeautje. Misschien wel iets kleiner of goedkoper maar helemaal niks zou ik niet doen. De kindjes kunnen niks aan de situatie doen. En 2x zoveel km rijden dat is best wat inderdaad. Lastige keuze. Als zou ik me heel erg rot voelen als mijn broers naar mijn ex zouden gaan en niet naar mij qua verjaardag van mijn kind. Dat is het rotte van relaties die over gaan. En dat het een wereld van verschil is tussen ex partner en nieuwe dat kan. Misschien moet hij nog beetje los komen. Maar ergens zal hij een goede zijn want hij maakt je zusje nu wel gelukkig.
Ik snap niet helemaal t probleem met t cadeau, dat jouw dochter niets van nieuwe vriend heeft gekregen. Ze kwamen samen, dus hebben samen een cadeau gegeven. Ik zou een kindje dat je niet kent ook niet zo een groot cadeau geven, maar zeker wel iets kopen. Je zou inderdaad zoals gezegd werd een klein cadeau kunnen meenemen en daarvoor of daarna nog wat anders kunnen geven aan je nichtje. Datvje t niet twee keer wil vieren snap ik, zeker op die afstand. Dan vind ik t logisch om t bij je zus te vieren.
Hier idem behandelt door mijn stiefvaders familie. Alleen daarom al zou ik de kinderen van stiefrelaties altijd behandelen alsof het 'eigen' is. Als het totaal bedrag voor kado's voor de kinderen dan te groot wordt, dan kun je ook iets van 35 euro per kind gaan geven.
Het is bij ons overigens na jaaaaren uitgelopen op een dik gedoe binnen zijn familie (zo zonde), alleen maar omdat hij vroeg waarom mijn zusje en ik niet werden uitgenodigd, omdat wij voor hem net zo goed zijn kinderen waren als zijn biologische kinderen.
Dit dus;Mijn schoonzus doet dit trouwens wel, gaat nog regelmatig koffie drinken met de ex van mijn vriend, terwijl ze elkaar vroeger niet mochten. Hoef niet te vertellen zeker dat schoonzus al 3 jaar geen woord meer met ons gewisseld heeft. Dat steekt soms wel ja, zeker voor mijn vriend. Over cadeautjes, mijn stiefzoontjes krijgen van mijn familie gewoon iets van rond de 10 euro, mijn dochter krijgt van enkele mensen meer (mijn ouders, oma en opa, broers zus) , maar van andere even veel (tantes en nonkels). Dat begrijpen zij ook gewoon hoor, zij hebben immers nog een familie waar ze OOK langs 2 kanten cadeaus krijgen. Ik zou gewoon iets voor een tientje kopen en klaar. Leuke kaart erbij en klaar.
Ik zou zowel zusje als ex-zwager een kaartje sturen, dat zijn de papa en mama. En dat gewoon op verjaardagen gaan Voor dat andere kindje zou ik niks kopen, dat is niet eens familie en heb je nog nooit gezien Dat hij niks gekocht heeft, dat zou ik loslaten. Ik koop ook altijd cadeaus voor mijn familie en mijn vriend voor zijn familie en dat is dan "van ons samen", dit was wellicht ook zo bedoeld bij je zusje.
Hmm mijn mening wijkt wellicht iets af. Maar dat is ws ook dat wij ineens extra familie door de strot geduwd kregen (en ja dat voelde echt zo) Niet iedereen wil ineens 1 big happy family zijn en ik denk dat dat door de ouders van samengestelde gezinnen niet zo begrepen wordt. Binnen een jaar met zn allen kerstmis, verjaardagen en weet ik het wat. Ik vind het van deze ouders ook zeker niet handig dat ze de verjaardagen meteen samen doen, ja je moet het 2x vieren maar dan kan iedereen wat rustiger wennen. Als in ts haar geval mijn zusje dichterbij had gewoond was ik een andere keer nichtje haar grotere cadeau gaan geven, maar ja dat is hier qua afstand ook geen optie. 2x 50 euro uitgeven zou mij gewoonweg veel te gek zijn...maar ja nichtje een doos playmobil en andere kindje een pak stiften kun je ook niet maken. Ik vind het een lastig dilemma.
Ik zou me er ook overheen zetten dat je dochter van je nieuwe zwager niets heeft gekregen. Je zus had toch een cadeau? Dat was waarschijnlijk ook namens hem. Over de cadeaus voor de jarige meisjes: voor je nichtje zou ik iets kopen voor het bedrag dat je altijd doet en voor het andere meisje iets kleiners. Voor een bedrag dat je bijvoorbeeld ook uitgeeft aan cadeaus voor kinderen van vrienden. Ik vind dat niet raar. Je kent het meisje niet en zij jou niet. Haar ouders kunnen vast wel uitleggen waarom je nichtje een groter cadeau van jou krijgt. Zij is je nichtje en dat andere meisje niet. Ik zou het als kind ook best raar vinden om zo'n duur cadeau te krijgen van iemand die je nog nooit hebt gezien.
Het andere kindje zal van haar familie waarschijnlijk ook grotere/duurdere cadeaus krijgen dan jouw nichtje. Of gaat de familie van de vader en moeder van het kindje ineens dure cadeaus kopen voor jouw nichtje? Dus koop gewoon voor haar wat je altijd koopt en geef het andere kind iets kleins.
De verjaardagen van mijn stiefkinderen worden gevierd daar waar de dag valt. Dus op de dagen dat ze bij hun moeder zijn daar en omgekeerd hier. Dat betekent dat als het hier gevierd wordt, moeder met haar nieuwe partner, haar ouders, ooms en tantes van die kant gebroederlijk naast de familie van mijn man én intussen ook mijn familie zitten. Ik prijs me gelukkig dat het zo gaat.
Ik zou idd proberen zo min mogelijk onderscheid te maken. Betekent niet dat je dezelfde waarde uit hoeft te geven, maar zou wel zeker iets kopen. Ik kan me voorstellen dat je niet zit te wachten op 2x die afstand, maar bekijk het eens anders je kijkt wel de nieuwe partner van je zusje erop aan dat hij niks zelf heeft gekocht voor je dochter maar je ex zwager in deze toch ook niet dat hij niet geweest is? Kijk ik denk dat velen zoiets zouden hebben van eerst voorstellen en rustig aan, maar dat is een ideale situatie en gezien de afstand ook niet helemaal makkelijk te regelen qua voorstellen. En wat in de ene situatie rustig aan betekent hoeft bij een andere situatie niet zo te zijn. Om een voorbeeld te noemen, mijn broer dacht ook dat ik en aanstaande net een maand samen waren toen ik hem voorstelde en meenam naar een familiedag (een dag later), echter daarvoor waren we al wel samen maar nog niet naar de buitenwereld en vooral nog niet naar mijn zoontje. Het naar buiten brengen is uiteindelijk gebeurd nadat mijn zoontje letterlijk aan hem vroeg of hij (zoontje kende hem als een collega die geen kindjes had maar het wel heel leuk vond om eens dagjes weg te gaan) alsjeblieft zijn nieuwe papa wilde zijn, want hij was lief voor mama en voor hem. En ook al brak dat enerzijds mijn hart dat hij dat zo uitte was dat voor ons ook het moment waarop we dachten ok dit zit goed, laten we nu maar gewoon naar buiten brengen. Wat ik dus bedoel, iets hoeft niet zo kort te zijn als dat het overkomt aan de buitenwereld.