Ervaringen monnikspeper pms

Discussie in 'De lounge' gestart door suus1983, 17 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Iemand hier die ervaring heeft met monnikspeper tegen pms? Vanaf dag 20 van mijn cyclus begin ik mij heel naar te voelen.
    Kort lontje, agressief (doe ik niks mee uiteraard), neerslachtig, heel angstig, zere borsten etc.
    Ik vind het heel vervelend worden, maar wil liever niet weer aan de hormonen. Monnikspeper schijnt te kunnen helpen, maar de onderzoeken zijn niet heel uitgebreid. Dus vandaar de vraag of er iemand ervaring heeft.
    En las ook iets over aankomen en dat wil ik zeker niet, dus daar ben ik ook benieuwd naar.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    lees even mee....

3. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Geen ervaring met monnikspeper maar mijn dochter heeft ook heel erg last van haar menstruatie, wel anders. Maar is bij een mesoloog geweest. Nu bijna maand bezig met haar advisen en lijkt wel te helpen. Dus misschien ook nog een optie als je niks met hormonen wil

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Deed voor mij helaas niets.

Ik kwam er niet van aan, maar t hielp ook niet.

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Enige wat mij helpt/hielp is naproxen natrium, in de vorm van aleve of huismerk kruidvat/etos.

Collegaatje werd ook altijd zo'n heks (haar letterlijke woorden) en kwam toen met die tip. Ik was ook de zonnigste versie van mezelf op dat moment.

Wanneer ik moe traag en mezelf in de weg zit: magnesium en zink paar dagen bijdraaien. Meestal draait het dan vlot weer bij.

Vanaf start slagveld ijzer erbij. Maar goed ik ben/was ook 8 dagen flink de pineut.

Ik ben nu 39 en mijn cyclus is nu aan t veranderen (in mijn familie normaal overigens) en ik ben er nu grotendeels vanaf wel andere issues maar vooralsnog veel meer gunstige voordelen dan nadelen. :thumup:

6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.485
    113
    Ik krijg vooral buikpijn van de monnikspeper. Dus ik voelde me nog ellendiger.

Ik ben naar de POH gegaan, en heb veel gehad aan tips die zij heeft gegeven (cognitieve gedragstherapie, G schema's, praten over de problemen met gezin, iedere ochtend voor mezelf kijken hoe ik me voel, aangeven aan man wat mij die dag kan helpen, bijv. geen stresvolle dag met veel prikkels, en veel mensen, want mega heks! etc) vooral om met de gevoelens om te gaan, verder idd pijnstilling voor de ergste krampen/zere borsten tijdens mijn ovulatie.

Ik snap helemaal wat je bedoeld, ik ben ook echt steeds bezig om te vinden wat werkt, zonder dat ik naar de antidepressiva of hormonen grijp.
    maar alleen ermee dealen, acceptatie, en vooral ook beter aanvoelen wanneer je wat nodig hebt in je cyclus. Voor lief nemen dat je af en toe nachten slecht slaapt, er komen ook weer nachten dat je niet ligt te malen en draaien. weten dat je niet zo onzeker bent, maar dat dit komt door die PMS.

De POH kwam nog wel met de tip om acupunctuur te proberen, bij sommige dames lijkt dat ook wat rust te geven.

Deel Deze Pagina