Hoi meiden, Een vraagje, vandaag langsgeweest bij de vk. Daar meten ze de hoogte van je baarmoeder op aan de hand van het aantal cm boven je navel (fundushoogte) Ik ben vandaag precies 25 weken zwanger en de hoogte is 1 cm boven de navel. Weet iemand of dit normaal is voor dit termijn. De reden van mijn vraag is omdat de stagair eruit flapte dat dit wat weinig is en mijn vk gelijk riep nee hoor datis prima, keurig op schema. Nu vraag ik mij af zei ze dit ter geruststelling of is het normaal voor dit termijn... ik ben een leek dus ik hoop dat iemand het antwoord weet... Alvast bedankt. Anne
Bij mij meten de vk altijd vanaf mijn schaambeen tot aan bovenkant baarmoeder. Die cm +4 moeten ongeveer overeenkomen met je aantal weken zwangerschap. Op mijn kaart staat dan bijv nu 30cm +4 (is 34 wkn zwanger, en dat was ik ook vorige co). Dus als je je gehele cm weet kun je het narekenen..
met 20 weken zat het bij mij net aan de onderrand van mn navel/...voor de rest zou ik het niet weten...
Ik ben ook vandaag naar de vk geweest en bij mij was het ongeveer 2 vingers boven mn navel en 23 cm. Was prima zei ze. Maarmet die +4 kom ik op 27 weken en ik ben nu ruim 25 wkn dus dan zou het weer te weinig zijn. Zolang de vk zegt dat het goed is ga ik in ieder geval niet stressen!
Is prima. Gemiddeld is je baarmoeder ongeveer rond je navel als je op de helft bent, dus 20 weken. Maar er zijn behoorlijke marges: iedereen heeft een ander lijf en andere baarmoeder, de ligging beïnvloedt ook de hoogte van je baarmoeder. Je hoeft je echt geen zorgen te maken. Ik ben 20 weken en van de week lag mijn baarmoeder nog 2 cm onder mijn navel. Dus waarschijnlijk zit ik rond de 25 weken ook net iets boven mijn navel. Heel normaal dus!
Bij mijn beide zwangerschappen klopte het aantal cm's niet bij de zwangerschapsduur. Ik draag 'breed' en de kids waren beide met 29 weken al ingedaald, dus ja..... Bij de eerste heb ik een groeiecho gehad met 31 weken, omdat het dus ook niet klopte. Zoon lag precies op schema met de groei! Deze zwangerschap liepen de aantal cm's weer niet goed met de zwangerschapsduur. Hebben ze nu niks meer over gezegd. Ze maken zich geen zorgen en ik ook niet, omdat alles bij de eerste ook goed was. Als jouw verloskundige er niks over zegt, kan je er van uit gaan dat er niks aan de hand is en je kindje goed groeit!
Bedankt, ik draag smal, iig smalle bm-er miss klein meisje?! Naja volgende keer maar aan vk vragen.. Cm"ers is hier trouwens niets over gezegd...alleen 1 vingert en stagiaire had het ook over laag...