De titel zegt het al, ons huidige huis is te klein voor de komende gezinsuitbreiding. We zijn al een tijdje op zoek naar een nieuw huis, maar hebben behoorlijk wat eisen: minstens 3 slaapkamers, op loop- of fietsafstand van school en een tuin. Laat dat nou in de plaats waar wij wonen heel zeldzaam zijn Wat we ook zouden kunnen doen is onze huidige woning uitbreiden, dus een verdieping erop zetten waarin we twee slaapkamers kunnen creëren. We moeten dan wel de droom van een iets grotere tuin opgeven (hebben nu 30 m2, er kan een zitje in en een trampoline en dan ben je er wel). Aan de andere kant ligt de tuin op het zuiden en hebben we dus fulltime zon. Ik weet het gewoon niet goed... Het kan misschien nog jaren duren voor er een huis vrijkomt dat wij zouden willen. Maar als het komt, aarzelen we niet. Dan is zo'n verbouwing 'weggegooid geld'. Wat zouden jullie doen?
Dat denk ik niet. Je huis stijgt daardoor namelijk wel behoorlijk in waarde waardoor je er ook weer meer voor kunt vragen bij verkoop! Je schrijft bovendien ook nog eens dat woningen met 3 slaapkamers in jouw plaats zeer zeldzaam zijn. Dus als je je eigen huis verbouwd zodat het 3 slaapkamers heeft, zal je woning alleen maar meer gewild zijn bij verkoop!
Zeldzaam in de zin dat ze niet te koop worden gezet. Er zijn natuurlijk genoeg woningen met 3 slaapkamers of meer, maar die liggen te ver van school af of hebben andere nadelen. Ideaal zou bijv. het huis van onze buren zijn, maar zij verhuizen de komende 20 jaar niet Bij een uitbreiding wordt onze woning hoogstwaarschijnlijk gezien als groot beschrijf. Voor een rijwoning is dat behoorlijk veel geld aan notariskosten. Nu kan het een woning voor een klein gezin blijven. Ik denk dus dat verkopen (aan een lagere prijs dan) nu makkelijker gaat zijn dan met 4 slaapkamers.
Oei, lastig lastig. Wij hebben in hetzelfde schuitje gezeten. Woonkamer en keuken erg klein (jaren 50 woning), boven drie slaapkamer (1 piepklein en een kleine badkamer. Boven was de ruimte prima met twee kinderen, maar de keuken en woonkamer was echt te klein.... Echter wonen wij in een leuke buurt, dicht bij school en winkels etc etc. Wij hebben gekeken welke huizen aan onze eisen voldeden en of het financieel haalbaar was met een flinke restschuld. De huizen die wij op het oog hadden waren veel te duur. Andere huizen leverde ons niet veel extra woonruimte op en voldeed niet aan onze overige woonwensen (karakterstiek, grotere tuin of hetzelfde zoals nu, loopafstand van winkels). Uiteindelijk na drie jaar wikken en wegen ons huis verbouwd doormiddel van een grote aanbouw. Tuin is kleiner geworden, das een nadeel...maar het weegt niet op tegen de voordelen die we nu hebben. De woningmarkt kruipt hier uit het dal, er zijn inmiddels leuke huizen voorbij gekomen, maar ze voldeden geen van allen aan ons complete wensenlijstje..dus wij hebben totaal geen spijt! Als we niet hadden verbouwd hadden we nu waarschijnlijk een nieuwbouwhuis gekocht elders, al zou dat een wanhoopstap zijn geweest omdat we veel eisen zouden moeten bijstellen. Verhuizen kostte ons meer geld dan verbouwen destijds. Als je geen beslissing kunt nemen momenteel, stel het nog even uit en leg kinderen samen op een kamer. Daar krijgen ze niets van. Ik ken iemand die ruimte zat heeft, maar toch drie kinderen op 1 kamer laat slapen. Volgens hem heeft het voordelen....ze zijn minder bang, slapen goed in en worden niet van elke scheet wakker. Ze delen meer met elkaar etc. Juist als ze nog klein zijn blijkt dat prima te gaan.
Bedankt voor je reactie. Klinkt wel een beetje als onze situatie. De locatie van onze woning is top, alleen is deze te klein. Dus toch maar zelf die ruimte creëren? De meiden hebben een ruime slaapkamer die ze delen. De derde erbij zou kunnen, maar niet voor lang.
Is te ver van school ook echt te ver? Wij wonen 6,5 km van school af. En het is inderdaad een aantal jaar best een stuk rijden, maar uiteindelijk is het 'maar' 8 jaar per kind, daarna heb je niks meer met die school te maken. Misschien kunnen ze al eerder zelf op de fiets, dus is het aantal jaar dat je heen en weer rijdt al weer minder. Daarna woon je dan misschien op een heerlijke plek met een grotere tuin en genoeg ruimte in huis. Zelf zou ik een huis met zo'n kleine tuin niet zo snel groter maken, omdat het huis dan 'te groot' is voor het perceel. Dat hadden wij bij ons oude huis eigenlijk ook, het was een erg groot huis, met 4 slaapkamers op de 1e verdieping, en er hadden er nog 2 of 3 op de zolder gekund, maar mensen met zoveel kinderen, dat 6 of 7 slaapkamers nodig zijn, willen wel wat meer tuin denk ik, dan wij hadden.
Is het nog even afwachten een optie? Je bent pas 16 weken zwanger en in het 1e haar heeft een baby toch nog niet zoveel ruimte nodig. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er in 1.5 jaar geen huis te vinden is wat aan jullie wensen voldoet. Wellicht idee het ook een idee om je nog een keer onder de loep te nemen? Kijk je nu naar huizen binnen een straal van 1 km van huidige woning, dan misschien naar 5 km. Of kijk je naar huizen met 3 slaapkamers? Dan kan je kijken naar huizen met 2 slaapkamers en een grote zolder. Ons huis had bijv. 3 slaapkamers bij oplevering, we hebben op de 1e verdieping 1 muur afgebroken en 2 grote kamers gecreëerd. Op de grote dolder hebben we een extra wand geplaatst en zo 2 extra kamers gecreëerd. Een extra verdieping kan natuurlijk ook, maar ik vraag me af of je deze investering er ooit uit kan halen.
Precies, je laatste zin, daar zit ik dus ook mee. We hebben nog wel tijd en ik ga me ook niet opjagen, maar ik ben best al lang aan het kijken. En er komen op dit moment geen leuke huizen vrij in onze buurt. Zelfs geen die wel 'een optie' zouden kunnen zijn. Met de auto naar school wil ik liever niet, de oudste is wagenziek en ik vind het zielig als ze dan twee keer per dag in de auto moet zitten. We blijven rondkijken
Redelijk off topic, maar ben het eens met je opmerking over wagenziekte. Ik ben zelf snel wagenziek en je voelt je dan zo rot! Ik weet nog hoe beroerd ik me als kind altijd voelde, zelfs van heel kleine stukjes. Mijn moeder bracht ons soms met de auto naar school, omdat ze dan meteen de weekeindboodschappen kon halen in de supermarkt er naast. Hoe vaak ik niet kotsend uit die auto kwam, terwijl het maar vijf minuten rijden was... echt niet leuk.
Ik denk dat het voor nu de beste optie is om te gaan verbouwen, de waarde van de woning zal ook stijgen. Is het eventueel een optie om te verhuizen naar een ander dorp of stad? Wij hebben de zolder laten verbouwen ( dakkapel en 2 slaapkamers gerealiseerd) en beneden een aanbouw, wij hebben ook getwijfeld omdat we over een jaar of 5 willen verhuizen dus vond het zonde van het geld, uiteindelijk blij dat we het hebben gedaan want voorlopig hebben we er nog plezier van en de waarde van het huis is gestegen.
Wij hebben ook dit dilemma gehad,alles wat hier te koop staat gaan we op achteruit kwa kavel oppervlakte. Wij hebben bijna 3 jaar terug onze hele zolder verbouwd en er een nokverhoging én dakkapel opgeplaats zodat er 2 slaapkamers en een grotere voorzolder ontstond voor de pc, strijk etc. Wij gaan of dit jaar of volgend jaar onze woonkamer verbouwen en er komt een voor en achter aanbouw en houden zo nog voldoende tuin voor en achter over. Wij wonen nu vlakbij dorp,school,bushaltes en sport en is allemaal lopend of fietsend te doen. Wij hebben er dus ook voor gekozen om te blijven wonen en flink te investeren in deze woning. Mocht het ooit nog nodig zijn het alsnog te verkopen dan denk ik niet dat we al het geld wat voor de verbouwing is gebruikt eruit te halen maar goed,dan zien we wel weer. Zet alle voors en tegens tegenover elkaar en beslis vooral niet te snel,ga goed op onderzoek uit,succes!!
Is een buurt verder kijken nog een optie? Of je nu 5 of 10 minuten moet fietsen maakt dan ook weer niet zo veel uit. En wil (moet) je per se in het deel van Brussel blijven wonen waar je nu woont? De oudste zit in de kleuterklas, dus wellicht is verhuizen naar een plaats waar wel ruimere huizen zijn, vlakbij een school, een optie? Vraag is denk ik niet verhuizen of verbouwen als ik het zo lees, maar: ben je echt zo gehecht aan huidige woonplaats dat je de (woon)nadelen kan accepteren? Ik begrijp echt dat het voor nu nog geen probleem is, maar kinderen worden groter.... Succes met de keuze
We maken het onszelf niet gemakkelijk nee we zijn namelijk weg van de woonplaats, de buurt en de school. Die dichtbij houden is echt wel een criterium. Ik houd er ook rekening mee dat met zoveel 'eisen' de zoektocht niet makkelijk wordt. Wij hebben ook een kleine kavel, eigenlijk te klein om nog veel uit te breiden.
Het huis vd buren is ideaal, schreef je. Is dat een totaal een ander huis, of hebben zij al een verbouwing achter de rug? In geval van een verbouwing, dan kan je natuurlijk vragen hoe en wat qua kosten, bouwconstructie enz. Een verdieping erop is een ingrijpende verbouwing lijkt me qua kosten enzo. Is de zolder om te bouwen naar een slaapkamer? Door bijv 1-2 grote dakkapels te plaatsen.
Hier in de wijk komen ook zelden woningen te koop en de reden is dat alles onderhands gaat. Misschien zou het dus een idee zijn om briefjes rond te laten gaan bij de huizen waar jullie in geïnteresseerd zouden zijn. Wie weet wat dat oplevert...
Ik moest meteen denken aan het tv programma van vt wonen. Verbouwen of verhuizen. Je kunt je nog opgeven ☺ Wij hebben het zelfde probleem en gaan verbouwen. ik woon hier graag en heb fijne buren. Voelt gewoon goed! Voor mij de doorslag niet weg te gaan