Ons werd gevraagd hoeveel eitjes we willen laten terugplaatsen. Wie heeft hier ervaring mee en wat raden jullie ons aan? Wie werd er zwanger na INF/ICSI? Hoeveel plaatsten ze er bij jullie terug? Graag reacties! BEDANKT!
@ Angeliq: Ja de arts zei ook dat dat de kans van slagen aanmerkelijk zou vergroten. De kans op een tweeling is te verwaarlozen. En anders....wat dan nog? Groetjes en bedankt! Marjo @ Geef boven ook ff je mening aub.
Hoi Muuske, Ik heb zelf geen ervaring met IVF/ICSI, maar als ik de keuze had plaatste ik 2 eitjes terug. 50-50 slagingskans denk ik dan maar..! Succes met de beslissing en natuurlijk de IVF/ICSI. Groetjes Lisette.
@ Bedankt meiden voor jullie reactie. Zat zelf ook al te denken aan 2 eitjes. Maar twijfel tussen optie 2+3. Groetjes Marjo
Ik heb deze vraag ook op ander forum gesteld, omdat wij ook erg met deze vraag worstelde. Het is voor ieder weer anders en is ook afhankelijk van zoveel factoren die je mee moet nemen in je beslissing. Wij hebben nu de keuze gemaakt voor 1 tp, of als de kwaliteit niet zo goed is dan 2, maar voorkeur voor 1. Het is niet zo eenvoudig als dat je meer kans zou hebben. Ik wil het niet nog moeilijker voor je maken, maar laat je goed informeren over de risico's bij meerlingenzwangerschap....voor moeder maar ook voor je kindjes. Ik heb in mijn omgeving een aantal mensen die op vrij goede manier tweelingzwangerschap hebben doorlopen of nog doorlopen. Maar op mijn werk zie ik ook de keerzijde....vroeggeboorte (en dat is niet alleen maar dat de kindjes wat kleiner zijn hoor, er kleven nog genoeg risico's aan), effecten bij moeder. Let wel, dit zijn risico's hoeft dus niet bij jou te gebeuren. Ook sociale en financiele aspecten kunnen voor je meespelen. Voor ons is het 1e IVF poging (misschien als we voor een 2e poging komen te staan we opnieuw een afweging moeten gaan maken en misschien wel op wat anders uitkomen). Een tweeling lijkt me geweldig, maar toch willen we liever niet de risico's nemen nu. De kans dat het een tweeling wordt als wij er 2 laten terug laten plaatsen is wel degelijk groter. En, ik zeg niet dat je niet kunt genieten als het een tweeling is, maar voor ons hadden we wel zoiets van....wij hebben het gevoel dat we van 1 heel erg kunnen genieten en de komst van een kindje brengt al zoveel veranderingen in ons leven te weeg..als er dan ook nog eens 2 tegelijk komen....Hoe je het wend of keert het is veel drukker. Dit zijn maar een aantal overwegingen hoor, maar wat ik eigenlijk wil zeggen....laat je goed informeren. Laat de arts je goed informeren, zoek evt artikelen via google, doe wat je nu doet vraag naar andermans overwegingen maar kijk vooral naar wat voor jullie als zwaarste weegt. Succes met het maken van je keus...je hebt nog wel even de tijd voordat je echt de keuze moet maken, gebruik die tijd!
@ Aldonza: Is moeilijk hoor meid! Ik ben er nog steeds niet uit helaas.... Hoop dat we de juiste keuze maken! Hoe gaat het spuiten bij jou? Ook decapeptyl toch he? Hoelang moet je dat spuiten voor er Gonal-F bijkomt? Groetjes en bedankt! Marjo
Ik ben het wel met Aldonza eens. Ik was heel blij dat ik van een 2ling zwanger was en zou best weer van 2 willen. Maar als ik dan kijk naar m'n man zijn collega die heeft een 2ling gehad maar te vroeg geboren, 1tje lag op kantje boord en nog veel meer gedoe met ze gehad. Sterkte met het maken van je keuze! Liefs Simone
Een collega van mij is met de 1e IVF behandeling zwanger geraakt ook van een tweeling. Alles is helemaal perfect gegaan en de kindjes en moeder maken het heel goed. Ik denk dat ik ook als ik jou was ook voor 2 tp zou gaan. Niet lelijk bedoelt maar ook omdat je niet meer de jongste bent en dus misschien minder tijd hebt. Heel veel succes met de keuze die je gaat maken. P.s. Helpen de doktoren je dan eigenlijk niet mee beslissen over hoeveel er moeten/mogen worden teruggeplaatst?
UMCG handelt naar het ESET protocol (wij zijn het hier mee eens en volgen dit protocol dus). Onder de 33 jaar plaatsen ze er indien er 2 hele goede embryo's zijn maar 1 terug. De andere hele goede kan ingevroren en in een later stadium worden teruggeplaatst. Is er 1 hele goede en een minder goede gaan ze over op een tp van 2. Mijn keus/antwoord zit er dus niet bij maar zo zijn onze afspraken met het zh omtrent de tp. Elmo
Ik sluit me ook volkomen bij Aldonza aan. Het is niet zo zwart/wit dat je altijd meer kans maakt bij een tp van 2 embry's. Als er bijv. 1 loslaat kan deze de andere ook meenemen. De risico's bij een zwangerschap/bevalling en de ontwikkeling zijn aanzienlijk. Elmo
Wat is eigenlijk pijnlijker/zwaarder de punctie of de terugplaatsing. Ze zeggen toch dat IVF een hele zware behandeling is kan iemand mij uitleggen waarom het zo zwaar is? buiten het feit om natuurlijk dat je in die onzekerheid zit. hoor het graag.
*Offtopic* PUNCTIE...hihi terugplaatsing voel je nagenoeg niks van. Er zijn natuurlijk uitzonderingen Zwaar is IVF vooral emotioneel...maar onderschat de ritjes zh, hormonen spuiten, enz. niet. Het brengt helaas vaak meer angst en teleurstellingen mee dan je lief is. Wij beginnen aan poging 7 dus over teleurstellingen gesproken ....
Ik weet het nog niet uit ervaring, maar punctie is pijnlijker... Verder is het zwaar door de vele zh bezoeken en hormonen die je moet spuiten... Maar nogmaals, ik spreek nog niet uit eigen ervaring. De rest kan het vast beter uitleggen...
Twee. Is bij ons gedaan. Was de 2e terugplaatsing. De 1e terugplaatsing direct na de hormoonkuur en punctie e.d. was een superembryo '8+' welke dan toch helaas niet heeft aangeslagen. De twee ingevroren embryo's waren een '6' en een '4' en daarvan heeft er nu eentje zich ontwikkelt tot klein wondertje
Als ik het iemand gun om zwanger te worden ben jij het wel. En ronde 7 gaat gewoon lukken het moet gewoon. Hoelang ben je bezig met 1 behandeling? En als het niet lukt ronde 7 ga je dan gewoon door naar ronde 8? en moet je dan weer heel lang wachten of mag het volgende maand? Succes in iedere geval
Ik heb zes keer in eigen cyclus gedaan. Dan werk je steeds met je eigen eicel (geen extra eicellen dus). Deze behandelingen duren een cyclus (bij mij liep dat wel eens op tot in de veertig dagen..maar dat komt omdat je ook hormonen spuit. Standaard IVF of IVF/ICSI is verschillend. Er bestaat een lang en een kort protocol. Dit is verschillend per ziekenhuis. Ik begin 1 feb. te spuiten en heb rond 14 feb. de punctie. Ik heb dus een kort protocol. Als zeven niet lukt, gaan we naar 8! Dan is alles verz. technisch op en moeten we de boel maar even bekijken. Ik weet nog niet wat we dan doen. Denk ook dat je dat pas weet als je ervoor staat. Dit heeft nu onze concentratie nodig. Elmo Muuske: sorry voor het onderkalken van je topic!
Oh...je eierstokken moeten na een IVF behandeling weer slinken. Ik dacht dat mijn zh 2 maanden rust verplicht, tussen twee behandelingen in. Eigen cyclus mocht achter elkaar...maar dat hou je niet vol hoor....Je moet een keer een pauze houden.