tijdens mijn laatste keizersnee (terwijl gyn nog bezig was) bleek dat ik een zeer dun litteken had op mijn baarmoeder van de eerste keizersnee. De gyn riep uit dat een geplande keizersnee voor mij de beste keuze ooit was omdat het litteken zo dun was dat het geen wee had tegen gehouden. Kortom als ik een wee had gehad was mijn litteken geknapt en was de hele inhoud incl bas in mijn buik terecht gekomen... Wie heeft dit nog meer meegemaakt? En is jou ook min of meer "verboden" om nog een keer zwanger te worden?
Zelf heb ik het niet meegemaakt, maar in het ziekenhuis waar ik werk heb ik wel enkele van zulke 'gevallen' gezien. Bij hen was de baarmoeder na één of twee keizersnedes zo kwetsbaar geworden bij het litteken dat met klem werd aangeraden om niet meer zwanger te worden, omdat anders de baarmoeder zou kunnen scheuren.
de gyn zei tegen mij terwijl de assistent aan het hechten was dat het maar goed was dat we voor een geplande ks hadden gekozen. Litteken was erg dun van de eerste ks en mocht er ooit een derde komen mag ik absoluut niet meer gewoon bevallen.
Bij mij stond de wond op scheuren op het moment dat ze de keizersnee uitvoerden. Op het moment zelf werd er nogal luchtig over gedaan, pas later begreep ik van mijn eigen gyn dat het toch best weinig voorkwam. Tegen mij is gezegd dat een eventuele derde iig met een geplande keizersnee gehaald zou meoten worden en dat ik extra controles zou moeten krijgen of alles nog goed blijft gaan (dus niet wachten tot de 40 weken, maar eerder halen). Nu willen wij geen 3e, dus het is niet aan de orde....
Dus jullie mogen nog wel een derde? Ik zou op zich graag over een jaar of twee voor een derde kindje willen gaan. Mijn man niet, althans hij twijfelt erg. Doordat de gyn min of meer het verboden heeft schijnt het dus op zich wel te kunnen maar dan met meerdere controles.. Zouden ze de dikte van het litteken kunnen zien op een echo?
Mijn gyn heeft mij een volgende zwangerschap ook met klem afgeraden.. Hij heeft ook aangegeven dat sterilisatie eigenlijk het beste is.. Toen ik zei dat ik mezelf daar nog vrij jong voor vond (24) zei hij toch wel echt heel duidelijk dat nog een zwangerschap niet echt bevordelijk is.. Dusja.. Verbieden kunnen ze het natuurlijk niet maar ze zeggen zoiets niet voor niks..
Ik zou het advies van de gyn opvolgen. Liever een gezin met 2 kinderen en een vader en moeder. Dan een gezin zonder moeder... Xxx