Ben op zoek naar meiden die net als ik colitis ulcerosa hebben en nu zwanger zijn. Hoop dat er iemand is die mij kan helpen Ik heb de eerste onderzoeken bij de vk gehad maar werd al snel doorgestuurd voor extra controles bij de gyn. Dit zou alleen zijn voor extra metingen om de groei van de kleine in de gaten te houden. Inmiddels is het niet zo gezellig meer bij de gyn omdat ik geen ja en amen zeg. Ze willen alles overnemen van de vk en ik moet verplicht bevallen in het ziekenhuis. Gecombineerde zorg is voor hun geen optie. Nou opperde ik gisteren bij de gyn dat als alles goed gaat met de kleine, ze goed op gewicht is en met mij alles goed gaat dat ik toch graag thuis wil bevallen. Dit werd direct afgekapt want ik heb ook verhoogde kans op bloedingen Dit was totaal nieuw voor mij en ik kreeg ook niet de kans om er over door te vragen. Even een opsomming: Met mij gaat alles goed, ben al een paar jaar stabiel. Ben gestopt met medicatie. De kleine loopt tot nu toe mooi op schema. Dus nu dan mijn vraag haha... Zijn er mensen met CU die in een zelfde situatie zitten? Worden jullie ook verplicht in het ziekenhuis te bevallen ook als alles goed gaat?
HI Beeb, Ik ben een lot genootje van je... Heb ook Colitis Ulserosa:x 2,5 jaar geleden ben ik bevallen van me zoontje. Ik liep toen ook bij verloskundige, en daar werd ook verteld dat ik naar zhuis door moest. In het begin van de zwangerschap waren er bij mij ook geen klachten. Helaas rond de 28 weken begon de ellende. HB zakte naar 5.5. Veel bloedverlies bij ontlasting. Er is toen besloten dat we geen medicatie zouden geven omdat ik al zo ver was. Tijdens de bevalling ging het hardstikke goed ( in ziekenhuis). Wel heb ik vlak voor de geboorte meerder knippen al gehad. Dit omdat men bang was, dat mocht ik wel uitscheuren, er meer bloedverlies zou zijn. En dus een nog lagere HB. Uiteindelijk was me zoontje er, en moest de placenta er nog uit. Ik kreeg maar 1 kans vanwege het bloedverlies anders OK. Uiteindelijk kwam de placente vrij snel. Nu ben ik weer zwanger 17 weken, en nu is het al vanaf week 6 een ellende. Me darmen zijn behoorlijk van slag, vorige week een ontstekingswaarde van 3000. Maar zelf voel ik me goed, dus we wachten nog heel even met de prednison. Ja wat ik kan zeggen over de gyn en het ziekenhuis en de colitus. Als je straks wel aan de medicatie moet dan weet een gynacoloog daar veel meer vanaf dan een verloskundige. Ook denk ik dat je gewoon safer bent in het ziekenhuis. Al had ik nog meer bloed verloren dan was het geen pretje voor mij geweest. Misschien dat je aan de gyn kan vragen of ze duidelijk kan uitleggen waarom ze willen dat je in het ziekenhuis bevalt? Misschien als ze een duidelijk antwoord heb, dat je het dan beter naast je neer kan leggen. Succes
Ik heb t zusje, de ziekte van crohn. Hier is het ook verplicht om in het ziekenhuis te bevallen. Er zitten nou eenmaal meer risicos aan iemand met een chronische ziekte en als je ook nog eventueel medicatie slikt of hebt geslikt. Het is natuurlijk jammer maar ik zou niet weten waarom je perse tegen het advies van het zkh zou ingaan Waarschijnlijk is het iets persoonlijks hoor maar ik ga zelf gewoon voor zekerheid. Wanneer er iets met jou gebeurt op gebied van je ziekte heeft de vk daar 0,0 ervaring mee en zou ze je met het minste geringste toch doorsturen naar het zkh. Dat is al.helemaal niet relaxed lijkt me. Hier heb ik afgesproken dat ik de cobtroles bij de vk mag doen en de groeiechos in het ziekenhuis. De vk mag de bevalling doen in het ziekenhuis tot het moment dat er "iets" is en dan neemt de gyn het over.. maar het moet wel zowieso daar. Ik zou me er gewoon bij neerleggen en aan het idee wennen. Het is de meest logosche en veilige optie voor jou en je kindje!
CW26, dat is vreselijk balen dat het nu al een tijdje minder met je gaat. Hopelijk kan je de pred laten liggen! Ukkie, daar gaat mijn gyn nog niet eens mee akkoord. Ik mag de controles niet laten doen door de vk en de vk mag er ook niet zijn met de bevalling. Ze willen de vk volledig laten vallen. Ik vraag me gewoon af wat er een groter risico is. Alles gaat goed, slik al een paar weken geen medicatie meer en tot nu toe loopt ons meisje ook goed op schema. De gyn heeft totaal geen verstand van de medicatie die ik heb gebruikt en leest net als de vk alles vanaf een bestandje op de pc. Ik had het heel erg prettig gevonden als ik deels bij de vk zou kunnen blijven omdat ik mijzelf daar ook veel prettiger voel.
Ik vind het jammer dat ze alleen maar volgens het boekje werken en niet per individu kijken wat er nodig is en wat niet. Het verschilt nogal per persoon. Ben straks in het ziekenhuis voor de GUO en dan loop ik gelijk even langs mijn mdl arts om een afspraak te maken. Volgende afspraak is pas in mei. Wil er zo snel mogelijk even over praten met hem.
Ik heb ook crohn en moet ook in het ziekenhuis lopen. Toch heb ik in samenspraak met de vk besloten om voor gecombineerde zorg te gaan. De vk begreep mijn gevoel en heeft zich daar dan ook hard voor gemaakt. Kan de vk je niet helpen?
Weet je kunt wel thuis willen bevallen maar bij dit soort ziekten is gewoon protocol dat het een ziekenhuisbevalling moet zijn. Je zou ervoor kunnen kiezen om ervoor te vechten maar ik denk dat verloskundigen het niet mogen. Je zou er ook voor kunnen kiezen te accepteren en te genieten van je zwangerschap. Het is aan jou.
Ik heb ook CU. Anderhalf jaar geleden ben ik bevallen. Ik had er geen rekening mee gehouden dat de controles e.d. in het ziekenhuis zouden moeten, maar meteen na de intake bij de VK ben ik doorgestuurd en hebben ze daar alle controles e.d. gedaan. Tevens ook bevallen in het ziekenhuis. Met de CU ging het op dat moment goed, ongeveer 4 jaar stabiel, maar wel doorlopend met medicatie. Het was voor mij eerst even een tegenvaller, ik had in mijn omgeving gehoord dat het vaak wat onpersoonlijker is in het ziekenhuis. In mijn geval merkte ik dat de controles in het ziekenhuis prima verliepen, zeker niet onpersoonlijk. De lijntjes tussen de gyn. en de MDL arts waren kort en ik heb het uiteindelijk als zeer prettig ervaren. Succes met je zwangerschap!! Hopelijk blijf je klachtenvrij!
Volgens mij mag je zowieso zelf bepalen wie er bij je bevalling is, en als dat een VK of bijvoorbeeld een vriendin, daar heeft de gyn niets over te zeggen!! Maar of ze de bevalling mag doen is een andere vraag, en dat zal misschien ook per ziekenhuis/gyn verschillen. Dus ik zou gewoon aangeven dat je haar erbij wilt hebben, al is het maar voor een vertrouwd gezicht. Waarom wil je eigenlijk perse de controles bij de vk doen? Dit mag trouwens altijd hoor, daar ben je voor verzekerd. Maar de gyn doet nou eenmaal meer (groei)echo's omdat je met crohn of colitus meer kans hebt op groeiafwijkingen.
Ik snap dat het protocol is minigirl, het zou alleen fijn zijn als ze ook naar mijn verhaal zouden willen luisteren en dat gebeurd dus niet. Ik krijg alleen maar korte ongeïnteresseerde antwoorden. Snap ook niet waar je vandaan haalt dat ik niet geniet van mijn zwangerschap? Rocketsience, gecombineerde zorg is besproken maar de gyn ketste het gelijk af zonder rede. Ze vonden dit zo punt. De vk heeft in het begin al aangegeven dat ze niet overleggen met de gyn. Ze staan achter de keuze die de gyn maakt. mmmm, wat fijn dat het bij jou zo goed is verlopen! Ukkie, omdat ik bij de vk veel meer als mens behandeld word. Ze zijn een stuk vriendelijker en begripvoller. Plus dat ik nu voor elke afspraak buiten mijn woonplaats naar het ziekenhuis moet en de afspraken altijd uitlopen (zelfs als je de eerste bent). Ben dus altijd bijna een hele middag kwijt voor een gesprekje van 10 minuten.
Irritant is dat hé Probleem is ook dat mijn vriend wel mee kan naar de korte gesprekjes als het bij de vk is omdat we dan hooguit een uurtje weg zijn. 9 van de 10 keer net een half uur. Maar elke keer naar het ziekenhuis dat gaat niet. Dat kost hem teveel uren.
Dat is inderdaad heel irritant, ik heb dat ook met afspraken bij de internist in het ziekenhuis, loopt ook altijd uit!! Maar goed, helaas niets aan te doen, ik probeer zelf wel altijd de afspraak zo vroeg mogelijk op de dag te plannen, liefst als eerst, dan kan er nog weinig uitlopen. Misschien is dat een tip voor je! Gezien ik best veel controles krijg hebben wij ervoor gekozen om niet alle controles samen te doen met ml, want ook hem kost dat teveel uren. Dus alleen de belangrijkste afspraken. Ik zou wel zeker je ongenoegen even bij de gyn neerleggen. ondanks dat ze altijd weinig empathie hebben (vind ik dan) vind ik dat het wel belangrijk is om je gevoel bespreekbaar te maken!
Afspraak maken is hier drama. Ik plan het liefst in de middag omdat ik dan vrij ben. Elke dag vanaf 13.00 is in principe prima en toch is het om de een of ander rede altijd moeilijk. ik was vanochtend de eerste en dat liep al een half uur uit! Mij een raadsel waarom.
HI, Ik heb dus nooit aan de verloskundige / gyn gevraagd of het samen kan. Ik werd met de eerste eigenlijk gelijk doorgestuurd, en heb me nooit afgevraagd of het in combi kon. Met deze zwangerschap was het de bedoeling zo lang mogelijk bij verloskundige praktijk te blijven. Om alle redenen die hier al beschreven zijn, en dan voornamelijk de wachttijden. Helaas werd ik nu dus gelijk doorgestuurd. Wel heb ik een hele aardige gynacoloog, dus dat scheelt dan wel weer. Eerste gesprek was erg leuk, en heb daar 3 kwartier gezeten. Ik plan de afspraken om 9:45 op de dagen dat me zoontje naar school is, zo heb ik nog best veel tijd als het het weer uitloopt. En evt kan iemand anders hem ophalen bij schooltje. Gister me ontstekingswaarde tehoren gekregen, en was gezakt van 3000 naar 78. Ik weet gewoon zeker dat die 3000 een fout moet zijn geweest, aangezien ik me redelijk tot goed voelde!! Veel succes meiden, en hopelijk blijven die rommelende darmen zo lang mogelijk weg!!!!
Dat is een heel stuk lager dan 3000 inderdaad. Hopelijk blijft het laag Ik heb aanstaande maandag een afspraak met mijn mdl-arts. Wil toch vragen aan hem wat voor extra risico's er zijn met een bevalling en of dit echt allemaal nodig is zo. Zou al blij zijn als het gecombineerd kan gaan worden en dat ik alleen voor de echo's naar het ziekenhuis hoef. De controles worden in de loop van de tijd alleen maar meer en word er al moedeloos van als ik bedenk dat je tegen het einde elke week op controle moet. Gisteren de GUO gehad en ze is wel wat klein maar zeker niet verontrustend. Ze zit op de p10-20 lijn.
Kun je geen andere gyn krijgen? Eentje die wel het belang in ziet van gecombineerde zorg? Je mag daarbij best vertellen dat je zeer ontevreden bent over hoe je nu behandeld wordt. Het is jouw zwangerschap, dit maak je maar een keer mee (deze zwangerschap bedoel ik) en ze mogen daarom wel wat beter naar jouw wensen luisteren.
Dit was al de 2e gyn. Allebei even onvriendelijk Wilde allebei niet luisteren en waren vreselijk gehaast. Heb over 4 weken weer een andere en mijn moeder zei dat het een hele vriendelijke arts is die goed luistert en de tijd neemt dus ik vestig mijn hoop daar maar op.
je bent niks verplicht he? Je hoeft zelfs helemaal geen controles te laten doen en er hoeft ook niemand bij jouw thuisbevalling te zijn. Wannneer Jij KIEST om naar de gyn te gaan val je onder hun verantwoordelijkheid, ik snap dat ze dus niet samen met een vlos van iets externs willen samen werken. Je bevalt trouwens in het zkh onder begeleiding van een klinisch verloskundige, tenzij een ingreep nodig is. Ohja de risico's voor je baby zijn prematuur en dismatuur geboren worden.