Mijn hart slaat over

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door -, 2 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Ik heb, als ik in bed op mijn linkerzijde lig, elke keer last van dat mijn hart over slaat (als ik dat heb voel ik ook meteen aan mijn pols en dan mis ik dus een hartslag). Mijn adem stokt dan ook even. Het duurt ongeveer een minuut of 10 en dan gaat het meestal weg, en anders ga ik in een andere houding liggen. Want als ik op mijn rechterzijde lig of op mijn rug heb ik het niet. Maar draai ik weer terug op mijn linkerzij dan begint het weer. Ik ben nu 25 weken en 5 dagen zwanger en ik weet dat het een zwangerschapskwaaltje kan zijn. Maar toch maak ik me een beetje zorgen. Een paar jaar geleden hebben ze tijdens een routine checkup voor een galblaasoperatie een afwijking gevonden in mijn CTG. Ik heb toen veel onderzoeken gehad waaronder een hartcatheterisatie. Daaruit bleek dat mijn hart af en toe te weinig zuurstof kreeg maar dat er geen vernauwingen te zien waren. Ik heb toen 6 maanden betablokkers en plastabletten moeten slikken en daarna ging het weer goed. De cardioloog dacht het aan mijn antidepressiva en anti psychotica lag die ik toen slikte vanwege mijn borderline. Maar ik ben nu sinds juni daarmee gestopt (na 1½ jaar te hebben afgebouwd dus dat ging niet plotseling). Ik moet vrijdag toch weer op controle bij mijn gyn (heb een medische indicatie vanwege trombose en 2 longembolieën waardoor ik nu bloedverdunners moets spuiten). Ik werk niet dus ik heb geen last van werkstress. Ik doe overdag niet zo heel veel omdat ik nogal gauw last krijg van een harde buik en ik op dit moment ook last heb van mijn bekken. Dus ik doe alleen licht huishoudelijk werk en de 2x per dag de hond uitlaten. Mijn bloeddruk was al die tijd goed (120/80) en mijn Hb was ook goed (met 12 weken 9,0 en met 22 weken 8,6), ben niet veel aangekomen (sterker nog, ben nu 15 kilo afgevallen tijdens de zwangerschap maar de gyn maakt zich geen zorgen want heb nog genoeg reserves). Ik ben nog wel steeds elke dag misselijk en elke dag spugen. Neem wel braaf elke dag mijn vitamientjes. Nu mijn vraag, kan dit veel kwaad voor ukkie en wat kan ik er aan doen. Ik heb namelijk ook gelezen dat slapen op de linkerkant het beste is, omdat op de rug en rechterkant bepaalde bloedvaten afgekneld kunnen worden. En het is echt elke keer als ik op mijn linkerkant ga liggen. En kan het echt zoveel kwaad als ik op mijn rechterkant ga liggen of op mijn rug?

Sorry is een heel verhaal, mijn excuses daarvoor. Ik ga het sowieso met mijn gyn overleggen vrijdag.

Liefs, Tanya

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Tanya,

Nee, het kan geen kwaad, het is een zwangerschapskwaaltje dat je hart af en toe overslaat. Je kunt trouwens gerust op je rechterzij liggen hoor, en in dit stadium van de zwangerschap ook nog op je rug.
    Ik zou het wel even noemen vrijdag als je op controle gaat, vanwege de afwijking die ooit op het ecg is gezien. Maar ik ben er niet ongerust over.
    Verder lijkt je zwangerschap prima te verlopen als ik het zo lees.
    Geen zorgen dus!

Mirjam

Deel Deze Pagina