voor- en nadelen keizersnee

Discussion in 'De bevalling' started by twinny, Apr 29, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. twinny

twinny Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    2,822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    Kan iemand me helpen met voor- en nadelen van een keizersnede te bedenken...........

Tis misschien een hele rare vraag. Er is tot nu toe geen indicatie, maar moet eens goed met me gyni praten, omdat niet lekker met mij gaat.......

Twinny

2. twijfelaartje

twijfelaartje Actief lid

Jun 6, 2006
    220
    0
    0
    Heb zelf ook een keizersnee gehad.. De operatie zelf vond ik niet pijnlijk. De pijn naderhand vond ik best heftig. Natuurlijk wil je het liefst gewoon bevallen maar als het niet gaat dan gaat het niet. Mij is het reuze meegevallen. Voor de baby is het misschien iets minder risico maar dat ligt natuurlijk ook aan de situatie. Bij mij lag ie in een stuit en was mijn bloeddruk te hoog en ik was over de datum en het was een flinke baby. Dus voor mij bleek het het beste.

3. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Als ik eerlijk ben zou ik nooit kiezen voor een keizersnee als er geen indicatie voor is. (Als je een idicatie hebt dan ga je toch ook op een andere manier hier naar kijken)

Het is een grote operatie aan je buik. We denken (ja ik ook) al snel dat alles weer kan, maar dat gaat niet! Je lichaam heeft veel meer tijd nodig om te herstellen. Je mag 6 weken niet autorijden, niet zwaar tillen, niet stofzuigen etc etc etc. Je kan de eerste dagen tot weken niet zoveel omdat je een buikwond hebt en die wil best wel eens vervelend zijn.
    Daarnaast zitten er altijd risico's aan operaties.

Mocht je opzien tegen de pijn dan zou ik eerder over pijnbestrijding gaan praten met vk/gyn. Dat heeft veel minder impact.

4. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Volgens mij doet een gyn alleen een keizersnede als hij/zij dat zelf nodig vindt. Ik denk niet dat je mag kiezen. Vanwaar deze vraag?

5. twinny

twinny Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    2,822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    Vanwege mijn traumatische verleden en de paniek aanvallen die ik nu opeens krijg.............

Twinny

6. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Ik vod de hele keizersnede reuze meevallen.
    Ik was binnen 2 dagen al weer thuis en met een week liep ik al hele rondes. Nu heb ik een zeer hoge pijngrens wat een voordeel en een nadeel is.

Tja je buik doet pijn maar met paracetomollen kan dat al weg gaan. maar geen pijn betekend ook dat je dan al snel wat teveel gaat doen.

Tot nu toe vind ik het grootste nadeel dat de wond blijf voelen nou ja het liteken als je in koud water gaat en als je in bed licht. Ik sliep altijd naakt maar dat gaat gewoon niet door het schuren van het dekbed over de wond. Ik vond het ook vervelend dat je de eerste dagen veel hulp nodig hebt om in en uit bed te komen en je kan niet zo snel voor het eerst je kindje in bed doen of even in en uit bed halen want dat is gewoon niet een prettig gevoel.

Een voordeel haha tja je kunt gewoon naar de wc en hebt geen pijn bij het plassen haha haha haha dat is het enige voordeel wat ik zo kan noemen.

O ja je krijgt een kindje wat niet oin de rimpels licht maar wat al heel mooi en strak uit je buik komt zonder punthoofdje ofzo.

Mocht je er voor kiezen voor een keizersede zorg dat je wel 3 weken iemand om je heen hebt of die je even kan bellen om je kleine van de trap te dragen of bij je is als je de kleine in bead doet want als je ineens steken krijgt of een pijnscheut wiol je er toch niet aan denken dat je samen van de trap af valt.

en het niet mogen van zwaar tillen vond ik een voordeel hoefde ik de bootschappen niet te doen hihi.

7. melody

melody Bekend lid

Mar 29, 2006
    672
    0
    0
    hier alleen maar een balende moeder omdat ze een keizersnede moest...
    melody kwam na bijna 3 uur persen niet verder...

ik had er na die tijd geestelijk nog wel moeite mee (soort faalgevoel) en lichamelijk wel pijn... maar ik heb ook eerst 12 uur weeen gehad dus was dubbelop...

verder hoor ik wel vaak dat de baby's er wel baat bij hebben... dat ze beter zo geboren kunnen worden door zo'n krappe doorgang ;)

maarja... ik had toch graag een "normale" bevalling gehad!

8. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Het enige voordeel dat ik aan een keizersnede vindt zitten is dat je minder vloeit na de tijd... De rest is één grote ramp!
    En ik wil niemand bang maken, maar de keizersnede zelf is voor mij ook niet geheel pijnloos verlopen. Ik voelde nog gewoon van alles en heb een paar keer flink 'auw' geroepen van de pijn en gesmeekt dat ze opschoten!

Nu ben ik zelf wel weer redelijk snel op de been, maar er zijn nog zoveel dingen die ik niet 'even snel kan doen' en dat is mega frustrerend!
    Bijvoorbeeld: 'even snel' 's nachts je bed uit om de kleine de fles te doen, 'even snel' je bed uit om te plassen, snel tot actie willen komen als er iets is met de kleine en dat niet kunnen... maar vooral de energie die het van je lichaam eist om te herstellen en om toch een beetje je ding te kunnen doen overdag...

9. Yentl

Yentl Fanatiek lid

Aug 30, 2006
    2,445
    0
    0
    Culemborg
    Je moet idd een indicatie hebben voor een ks en soms doen ze dan ook nog moeilijk :( Vince is mijn tweede kindje,van mijn eerste kindje ben op de natuurlijke manier bevallen in 6 uurtjes tijd.Vince lag in een stuit en ik zag onwijs op tegen een stuit bevalling.Heb een versie poging laten doen(5x) maar niet gelukt.Mijn man en ik hadden al voor ons zelf besloten dat we niet verder dan de draaipoging zouden gaan daarmee bedoel ik dus dat we zouden kiezen voor een ks die keuze heb je namelijk maar zelfs ik heb hemel en aarde moeten bewegen voordat ik een ks kreeg.Mijn eerst gyn vondt dat ik maar gewoon voor de stuit moest gaan aangezien mijn dochter ook geen kleintje was en ik daar zo'n snelle bevalling van heb gehad maar ik wilde niet had er zelfs nachtmerries van(mijn tweeling broer was stuit en heeft het niet gered)De 2e gyn had hier wel begrip voor en heeft zonder morren de ks gedaan ik ben haar nu nog dankbaar de schat! De voordelen zijn denk ik idd dat je een heel gaaf kindje krijgt maar zoals er al gezegd is heb je een flinke wond en kan het lang duren voor je hersteld bent.Ik was heel vlug weer op de been heb ook een hoge pijngrens maar ieder mens is anders.

Liefs,Claudia

10. loesje

loesje Bekend lid

Mar 1, 2006
    627
    0
    0
    peuterspeelzaalleidster
    overijssel
    Ik vond het een nadeel dat ik mijn baby niet op mijn buik kreeg en dat mijn man de navelstreng niet door mocht knippen en dat je best lang dichtgemaakt moet worden en op de uitslaapkamer moet wachten en dan ben je niet bij je baby.

voor de rest vond ik het allemaal meevallen ik was de tweede dag al uit bed en de derde dag stond ik al weer alleen te douchen. en ik heb altijd alles zelf gedaan bij Dani.

11. melody

melody Bekend lid

Mar 29, 2006
    672
    0
    0

bij mij legden ze melody wel even) op mn buik...
    daarna ging mn vriend mee om haar aan te kleden en ik was vrij snel dicht genaaid :(
    daarna ging ik een half uur naar de uitslaap kamer en daar kwam mn vriend en melody naar mij toe... dat was wel prettig, konden we toch even direct met zn 3tjes zijn...

opzich vondt ik de keizersnede op dat moment wel heel erg meevallen, ik heb alleen veel napijn gehad toen de verdoving eruit was...

maar zo lees je maar weer dat het ook net als bij een normale bevalling bij iedereen anders is!

12. Yentl

Yentl Fanatiek lid

Aug 30, 2006
    2,445
    0
    0
    Culemborg
    Toen ik van de uitslaapkamer afkwam hebben ze Vince naakt op mij gelegd en zo mocht ik hem een klein half uur bij me houden.Ik heb dit als heel positief ervaren.Natuurlijk is het niet hetzelfde als bij een natuurlijke bevalling maar kijk toch heel positief terug op de ks.

Liefs,Claudia

13. Ja, zo voel ik het ook. Ik heb 14 uur weeen gehad en bleef hangen op 6 cm ontsluiting. Uiteindelijk is besloten voor een KS. Hartstikke simpel eigenlijk maar wel een grote operatie. Herstelperiode erna duurt langer dan bij een gewone bevalling maar hou rekening met het geestelijke gedeelte.

Share This Page