Wij hebben hier 2 buitenkaters waarvan er 1 een echte jager is! Duiven, vissen, mollen, kraaien, eksters, muizen echt van alles! Hij is een keer aangereden en heeft een kromme kaak maar dat weerhoudt hem er niet van te jagen én het belemmerd hem ook zeker niet. Persoonlijk vind ik zo'n belletje om een kattennek ontzettend zielig! De hele dag horen ze een belletje rinkelen.
Dat weet je toch als je een kat in huis neemt? Vrijwel elke buitenkat neemt gewoon muizen of vogels mee, in de kat zijn ogen brengt hij je wat om aan te tonen dat jij belangrijk voor hem bent. Dat is heel normaal gedrag voor een kat.
De misvatting is dat er gedacht wordt dat aangezien katten huisdieren zijn ze niets hoeven dood te maken. Of het nou een binnenkat of buitenkat is, de kat is een jager, dat zit in het karakter.
Ben ik even blij met onze kat. Die is min of meer vegetarisch ofzo.. Ze weigert in elk geval al sinds jong af aan, vlees enzo te eten. Heb haar ook nog nooit met een leven wezen gezien. Zelfs als hier een muis in de tuin loopt, of een kikker, springt ze op de kliko met een dikke staart, en gaat ze zitten wachten tot het weg is. Ze eet ook echt alleen maar brokken.. Maar onze oude kat, thuis, toen ik zelf nog een klein meisje was, die heeft eens bij een van de buren, een witte Italiaanse Sierkip te pakken gehad.. En helemaal opgegeten, op de snavel en de pootjes na. De hele achtertuin bezaaid met witte veertjes. Zo'n soort kip dus: Kat heeft toen ook een aantal dagen niet hoeven eten..
Uiteraard weet ik dat, in de praktijk valt het me echter zwaarder dan ik gedacht had. Kan toch?! Vooral doordat ik de dieren die hij binnenbrengt zelf nog verder naar het hiernamaals moet helpen om ze niet verder te laten lijden.
Die v ons jaagt gelukkig niet zoveel.. 1x per jaar een vogeltje ofzo.. En die blijft netjes buiten in de tuin.. Meestal zien we dan alleen een heleboel veertjes haha.. Heb hem 1x met een vogeltje in z'n bek gezien.. Ben allang blij dat hij ze niet mee naar binnen neemt, dat deden die van mijn ouders wel en dan half opeten en de rest lekker laten liggen.. In mijn ogen zijn het inderdaad jagers (soms ook alleen voor het spel) en hoort het erbij..
Een kat pakt alleen de kwetsbare dieren. Gezonde volwassen dieren krijgt ie niet te pakken. Het is de natuur....en zo'n halsbandje kan gevaarlijk zijn. Mijn oude kat heeft zichzelf ermee opgehangen, ondanks dat er een vinger tussen kon en er een beveiligingssysteem opzat. vond hem hangend aan een haakje van het hek..dood. Mijn katten hebben geen halsbandjes meer om dus. Kwam van de week eentje met een tam konijn aanzetten. was dus al dood...beetje sneu want het was het konijn van de buurkinderen.
Onze vorige kat nam ook van die grote beesten mee. Hier loopt hij met een kip door het weiland, die heeft hij overgens niet mee naar huis genomen, en de rest van kippen ook niet..... Wel heeft hij ooit n volwassen eend meegenomen, en het is me nog een raadsel hij hij dat beest over een 2 meter hoge schutting heeft gekregen
Dat is niet waar... Jibs krijgt hier vrijwel alles te pakken! Hij is een sluiper en een rover, die vogeltjes maken geen schijn van kans.
Onze kat heeft altijd binnen gezeten! Sinds we 5 jaar geleden een tuin kregen wel in de tuin! Afgelopen jaar heeft hij ontdekt dat hij ook verder kan, maar hij komt nooit met iets thuis! Hij is nogal log en groot en bol, hij wil wel, maar gaat zo belachelijk hard geluid zitten maken om de afstand te bepalen dat t vogeltje dan allang gevlogen is! Vorig jaar riep ik de kat en hond naar binnen om zoontje uit bed te gaan halen, draai me om om de deur dicht te doen, en weer terug, ligt daar, op zo een doekje van zoontje een dode vogel, meteen een grote ook!! was zo groot als een ekster! Ik stond te bellen met mjjn nichtje en heb me rot staan gillen! Ieuw!! Beestje zal wel tegen de schuur gevlogen zijn ofzo, geloof nooit dat hij hem levend te pakken had! Hij heeft wel wekenlang supertrots door huis gelopen... zelfs de hond moest ineens voor hem wijken!