Mijn kind doet zijn schoenen uit

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door KleineLai, 26 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    @Saartje33: Ik vind het ook zeker geen slechte optie. Soms zijn ze tweedehands ook verkrijgbaar, via FB bijvoorbeeld (al zien ze er soms echt niet meer uit...), scheelt misschien als je het eerst een keer wil uitproberen.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.635
    21.130
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dochter loopt ook het liefst altijd op blote voeten. Op school, bso, thuis, buj anderen. Met buiten spelen ook gewoon, ze weet uit ervaring dat ze dan soms ergens in stapt helaas. Als ze echt wat aan dr voeten moet, het liefst van die lelijke nepcrocs :|
    Het liefst loopt ze ook in winkels of waar dan ook op blote voeten. En dat doe ik dan toch niet, inderdaad toch wel onder het mom van: wat moeten mensen daar niet van denken. Toch raar, want als ik zelf iemand of een kind op blote voeten zie, denk ik alleen maar: wat stoer dat ie dat doet. En bij een kind zie ik het en dat was het. Ik vind in winkels enzo ook wel een beetje vies trouwens.
    Zij heeft geen autisme, maar wel duidelijke voorkeuren qua kleding en schoenen. Gelukkig kan zij me dan nog vertellen wat er niet goed aan is.
    Die barefoot lijkt me wel iets om te proberen ook. Ben benieuwd wat R ervan zal vinden. Ik vind ze zelf meestal niet zo mooi.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  3. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Hier ook een meisje dat heel graag op blote voeten loopt. Thuis vind ik het prima, binnen en buiten. Op school mag het vaak ook. In de speeltuin kijk ik meestal eerst even rond of er niks zichtbaars op de grond ligt.
    In een restaurant of op een terras mag ze als ze zit haar schoenen uit, als ze gaat lopen gaan schoenen aan. Het gebeurt zo vaak dat er iets valt en glas krijg je echt niet altijd goed opgeruimd bij dat soort locaties. Dat leg ik M uit en snapt ze ook prima.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.001
    25.443
    113
    Wij wonen in de grote stad dus overal, zelfs parken en speeltuinen, moet je je schoenen aanhouden voor de veiligheid.
    Thuis en bij andere mensen loopt hij uiteraard gewoon op blote voeten.

    @Liekje81 , ik vind die schoenen ook niet de mooiste schoenen. Maar ja alles voor je kind he? :p haha
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.001
    25.443
    113
    tweedehands is niet zo mijn ding, qua schoenen. Maar ik heb wat verschillende merken gevonden en ik zag ook prijzen van 40 a 50 euro. Dus dat zou te doen zijn.
    Tweedehands vragen ze alsnog 40 euro voor of.

    Bij Vivobareboot hebben ze 100 dagen proberen.
    heeft iemand hier daar ervaring mee?
     
  6. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    Niet specifiek met de 100 dagen proberen maar wel met de klantenservice en dat ging helemaal prima.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  7. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.676
    113
    Noord-Holland
    Wij ook :) heerlijk
    En in een restaurant doen ze ook wel eens hun schoenen uit. Sociaal wenselijk misschien nier maar ze zijn nog jong, ze moeten lang stil zitten en dat doen ze heel netjes dus als hun schoenen dan onder de stoel liggen, prima.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    @KleineLai: Ik koop ze ook niet tweedehands, maar op de FB-groep waar ik zat was er een flinke handel gaande…er zijn dus mensen die er minder moeite mee hebben. :D Wat je ook ziet is dat nieuwe schoenen aangeboden aan worden omdat ze niet passen en de verzend- en retourkosten vaak flink hoog zijn (zelf ook gedaan met een paar - die waren dus nieuw, maar vroeg ik daarom ook wel gewone prijs voor).
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.552
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Heb je nog wat kunnen vinden voor je zoontje @KleineLai?
     
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.001
    25.443
    113
    Nog niet. Ik ben me nog een beetje aan het oriënteren. Ik twijfel ook of ik er (al) aan wil beginnen of dat we nog even blijven oefenen met gewone schoenen. Zijn dichte schoenen gingen de afgelopen week goed.

    ik heb het idee dat zijn schoenenprobleem samengaat met de taalontwikkeling die hij doormaakt op dit moment. Hij is eindelijk echt begonnen met praten!!!!! :D. En een beetje zoals een dreumes hard “Nee” roept tegen alles omdat hij/zij het kan, doet hij dat nu ook. Taal (communicatie) is nieuw voor hem, hij begint door te krijgen dat hij dmv woorden, gebaren en gedrag dingen voor elkaar kan krijgen en daardoor begint hij eeeeeindelijk peuter/kleuter gedrag te vertonen. “Ik wil geen schoenen aan!!!” *drama*

    maar het stukje autisme/overgevoeligheid/zekerheid krijgen door de grond met blote voeten te voelen hou ik ook zeker in de gaten. Want ook dat speelt wel mee bij hem.
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn oudste van 11 doet ook graag haar schoenen uit. Ik vind dat in een restaurant echt geen probleem, ze heeft dan meestal nog wel sokken aan. Strandtenten zijn ideaal, daar is het al helemaal niet raar om geen schoenen aan te hebben :). Ze draagt graag sportschoenen (Nike air) andere schoenen vindt ze heel leuk maar draagt ze dan uiteindelijk toch niet omdat ze niet lekker zitten. Alleen haar paardrijdschoenen zijn geen probleem, alles voor haar passie :)
    Wij weten sinds kort dat dochter licht autisme heeft, ik had geen idee dat dit er ook bij kan horen.
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Onze knul heeft schoenen gehad en die waren zo licht. Ze kwamen bij de scapino vandaag en waren gemaakt van geryclede flessen. Geen idee of dat is wat je zoon fijn zou vinden.
     
  13. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.001
    25.443
    113
    ‘Licht autisme’ bestaat niet. Het is een spectrum, geen lijntje van licht naar zwaar. Ik snap het wel hoor, we noemen autisme ‘licht’ als wij (de omgeving) de autisme niet zo sterk zien in iemand, of als het kind veel sociaal aangepast gedrag laat zien. Maar het is een valkuil want we weten niet hoe zwaar iemand het heeft in zijn/haar koppie.

    Qua schoenen, ik wist het ook niet zo. Had er wel eens van gehoord maar het leek me zo’n stereotype ding. Nu is mijn zoon best wel erg stereotype dus het past wel.. maar goed.. zo stereotype? :p
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    #34 Snoopy1979, 10 aug 2021
    Laatst bewerkt: 10 aug 2021
    Ze heeft ass of autisme type 1 dacht ik, ze is uitgebreid getest en dat kwam eruit. Moet me nog even goed inlezen, we weten het echt nog maar net en vakantie ertussen nog ;). Maar er zijn dus wel gradaties in als ik het goed heb begrepen.
    Mijn dochter is dus niet zo'n steroptype autist, juist helemaal niet, ik dacht eigenlijk ook niet dat ze het had. Veel aangepast gedrag bij haar, daarom zien we thuis ook het meest ervan. En sommige dingen zijn na 11 jaar voor ons inmiddels zo gewoon, dat het gewoon bij haar hoort en we niet bedenken dat het komt door haar autisme :)

    Edit, vond dit op internet:
    In de DSM-5 wordt ook de ernst van de kenmerken van ASS benoemd. De ernst is verdeeld in drie maten: licht, matig en ernstig. De behandeling kan aansluiten op die kenmerken die voor iemand de meeste last veroorzaken in het dagelijks leven.
     
  15. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.001
    25.443
    113
    ja precies, maar de maten zijn niet zo zwart-wit en moeten eigenlijk door de persoon met ass zelf worden aangeduid ipv door de omgeving. Met kinderen is dat erg lastig want die kunnen het niet, maar des te belangrijker dus om niet uit te gaan van wat je ziet. Want hoe wij iemand zien is niet altijd zoals het is. Zeker bij meisjes en vrouwen omdat zij zich over het algemeen vaker kunnen aanpassen.

    Ik weet niet wat de types betekenen. Hier hebben ze het gewoon over een spectrum, geen specificaties. Misschien door de leeftijd?

    Mijn zoon heeft de andere kant op de valkuil: hij is net 4 en begint nu pas met praten, daarnaast vertoont hij veel stereotype gedrag. Valkuil bij hem is dat je zou denken dat hij een verstandelijke beperking heeft omdat hij nauwelijks contact maakt of op een vreemde manier. Maar uit testen blijkt dat hij erg intelligent is.

    Spannende tijd voor jullie! ik hoop dat jullie goede begeleiding kunnen krijgen en dat je dochter beter in haar vel gaat zitten :)
    Wat vindt ze zelf van de diagnose?
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het kan best zijn dat het door de leeftijd makkelijker in te schatten is hoe de autisme is. Ze kunnen dan al heel veel onderzoeken en er is al ruim een jaar lang bij de orthopedagoog aan vooraf gegaan. Ze kennen mijn dochter dus ook best goed.
    Ik ben blij met de diagnoses (ook diagnose disharmonisch profiel qua intelligentie). Het verklaart een hoop (ik dacht soms, zie ik niet teveel wat er niet is?), we zijn ook achter dingen gekomen die we zelf niet hadden gezien en het opent deuren voor op school. En we worden ein-de-lijk serieus genomen (tenminste daar ga ik vanuit, volgend jaar weer een andere leerkracht). De afgelopen 2 jaar waren best heel erg frusterend.
     
    hummeltje5, Saartje33 en KleineLai vinden dit leuk.
  17. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.001
    25.443
    113
    Fijn! Hopelijk gaan de balletjes rollen nu :)
     
    Snoopy1979 vindt dit leuk.
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.552
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #38 hummeltje5, 10 aug 2021
    Laatst bewerkt: 10 aug 2021
    Wat goed dat ie begint met praten!
    En je verklaring klinkt logisch.
    Kan idd. allebei aan de hand zijn, maar kan ook 1 van de twee zijn.

    Kan overigens ook nog zo zijn dat er zoveel energie gaat zitten in het praten, dat alle of sommige externe prikkels, zoals schoenen, teveel voor hem zijn momenteel (maar mogelijk in een later stadium dus weer niet).
     
  19. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.001
    25.443
    113
    Ik merk inderdaad dat zijn praten zowat alles opeist. Aan de ene kant is hij heel erg teruggetrokken maar aan de andere kant is hij veel bezig met communiceren. We hebben de lat ook flink hoger gelegd voor hem. Hij moet communiceren met een woord of kort zinnetje voordat hij wat krijgt. Hij is er niet dol op, ik denk dat hij praten best eng vindt en nog erg onzeker is. Hij begrijpt ook heel veel nog niet. Het is het begin natuurlijk dus ik denk dat dat ook wel normaal is. Hopelijk ontwikkelt het snel zodat hij zich beter kan uiten en zekerder wordt :)
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  20. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    KleineLai vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina