De 3 oudsten geloofden alleen in Sinterklaas en misschien een beetje in de kerstman. Maar dat laatste komt meer door hun eigen fantasie en de leuke kerstfilms e.d. De jongste gelooft in Sinterklaas, en maakte gisteren toevallig een ‘gelovige’ opmerking over de kerstman. Ik ga niet specifiek vertellen dat de kerstman niet bestaat. Als ze daarin gaan geloven komt dat uit hunzelf en het ‘magische denken’ wat bij de leeftijd hoort. Dus dat laten we zo. Ik ga alleen niet geheimzinnig doen met het cadeau onder de boom. Dat komt gewoon duidelijk van ons.
Hier vorig jaar duidelijk verteld dat wij de kerstcadeau’s doen. En de kerstman niet bestaat. Maar ik had het idee dat z’n geloof in Sinterklaas daarmee ook direct verdwenen was. Nu kwam het met het Sinterklaas journaal wel een beetje terug maar het is geen die hard believer. Tandenfee en paashaas zijn we ook nooit mee begonnen.
Hier hetzelfde. Ik heb ze nooit actief laten geloven in de kerstman, maar ze geloven uit hun zelf dat hij de Sinterklaas van Amerika is. Wij deden nooit cadeautjes onder de boom thuis, maar vierden het wel met cadeau's met schoonfamilie. Vorig jaar waren we voor het eerst met 2e kerstdag thuis en hebben we een paar kleine gezinscadeaus onder de boom gedaan. Ik heb toen wel verteld dat wij dat zelf doen en niet de kerstman. Dit jaar vieren we kerst thuis met alleen het gezin en doen we weer wat gezinscadeaus (spelletjes vooral denk ik) onder de boom. Ze weten allebei (3 en 7 jaar) dat wij dat gewoon zelf doen. De oudste gelooft wel in de tandenfee. Ik leg altijd een muntje onder haar kussen als ze een tand heeft gewisseld. Ik heb altijd in het midden gelaten hoe die daar komt en toen ze me vorig jaar vroeg of ik dat muntje neerleg, geloofde ze me niet toen ik dat bevestigde De paashaas heb ik eigenlijk nooit over verteld, we vieren niet echt Pasen. Alleen een mooi gedekte tafel met een extra lekker ontbijtje, maar verder niet. Mijn oudste is nog heel erg van het "magisch denken", dus ik denk dat ze vanuit haarzelf wel gelooft in de paashaas. Of iig graag wil geloven in dingen als paashazen, eenhoorns, kerstmannen en feeën.
Zo zie ik het ook hoor. Mocht een of beide kinderen zo gaan reageren van spanning dan zouden we meteen de waarheid gaan vertellen.
Hier hetzelfde. Andere jaren kochten we wel allemaal iets voor elkaar om onder de boom te leggen, of waren we met kerst op wintersport (was nu eigenlijk ook de planning). Nu koop ik alleen een paar dingen voor onder de boom, ga nu niet met de kinderen shoppen voor cadeautjes.
Onze zoon (8 jaar) gelooft nog steeds in beide (zijn niet Nederlands, dus is Kerst bij ons heel groot). Aankomende zomer gaan wij hem de waarheid vertellen. Ik vind het geweldig dat hij nog gelooft, december is bij ons een magische maand. Sinterklaas brengt een paar cadeautjes voor iedereen, maar de Kerstman pakt helemaal uit. Geweldig
Oudste dochter (7 jaar) gelooft nog in Sinterklaas en Kerstman bestaat niet. Jongste dochter (3) boeit het haar beiden niet haha. Zij vindt de piet veel leuker..
Zoon (6) gelooft in Sinterklaas en kerstman is voor andere landen. Vorig jaar was hij nog boos op mij omdat ik zei dat de kerstman niet bestond. Hij vond van wel.... Maar volgens mij was dat alleen omdat hij eropaan stuurde dat hij weer een berg kadootjes tijdens de kerst wilde hebben... Dus sinds vorig jaar krijgt hij van ons ( dat weet hij) nog een kleinigheidje met kerst. Wat dan 1e kerstdag onder de boom ligt. Ik denk dat ik hem dit jaar maar ga martelen door een paar dagen van te voren het kadootje al onder de boom te gaan leggen.