Willen jullie even meedenken? Dafne is altijd redelijk vroeg wakker. Rond 6.15/6.30. Nu dachten vriend en ik dat het een idee is om het gewone bed neer te zetten. En wat meer speelgoed op d'r kamer, zodat ze tot een uur of 7 wat kan spelen en we nog even kunnen blijven liggen. Nu begin ik toch te twijfelen en ben ik bang dat ze straks om half 6 denkt: joehoe, lekker spelen . Nu roep ik vanaf onze slaapkamer dat het nog bedtijd is en ligt ze gewoon rustig, of beetje zingen en kletsen tegen d'r knuffels. Ze klimt ook niet uit bed, ondanks dat ie zelfs nog niet op de laagste stand staat. Reden voor nu zou ook zijn dat we dan vakantie hebben. Vriend werkt 's nachts en slaapt van 15.00-22.00, en dan is het ook niet handig om eventueel een peuter te hebben in een gewoon bed die er telkens uitkomt. Dan is het handiger als we gewoon lekker vrij zijn.
Ik zou haar ledikantje voor nu nog even laten staan. Vroeg op met een jong kind hoort er gewoon bij helaas. Wij hebben er de oudste in de weekenden vaak half slapend op de bank gezeten met kabouter Plop aan. Nu is ze 10 en smeert zelf een broodje en gaat tv kijken ( in het weekend) Ik denk dat wanneer ze meer tegen gaat sputteren en groot bed of ledikantje niet veel uitmaakt.
Onze uk is pas over gegaan naar een eenpersoonsbed net voor zijn 3de verjaardag. Toen paste hij niet meer. Wij hadden ook een ledikant waar je de zijkant er vanaf kon halen dus was het voor ons makkelijker om nog even te wachten.hij was net 2 toen we zijn ledikant veranderde.
6.15/6.30 is een doodnormale tijd voor een peuter om wakker te worden. Denk niet dat ze langer slaapt als ze in een groter bed ligt... Bij kinderen is het toch vaak gewoon zo wakker is wakker. Onze oudste is ook een vroege vogel, meestal voor 6en wakker. Nou is zij inmiddels 5 en gaat rustig tv kijken of kleuren ofzo. Maar de jongste is 2,5 dus als die wakker is moet er echt wel eentje van ons uit. Tja het is niet anders. Alles na 6 uur is ochtend hoor.
Hier is onze dochter met 2,5 jaar overgegaan naar een 1 persoonsbed omdat ze iedere keer klem lag. Ze maakte geen aanstalten om het bed uit te gaan. Met haar nieuwe bed komt ze er ook niet zelf uit, pas als wij zeggen dat ze eruit mag. Ze was altijd vroeg wakker, zo rond 6 uur. Ze pakte dan zelf een boekje of wat puzzels en ging dan in bed "lezen" of puzzelen. Als haar Nijntje wekker om 7.00 uur wakker werd wist ze dat ze eruit mocht. Tegenwoordig slaapt ze tot een uur of 7 of zelfs nog langer. Moet haar regelmatig wakker maken
O, maar het gaat er niet om dat ze langer moet slapen, hoor. Al zoveel geprobeerd, maar heb de hoop inmiddels opgegeven, haha. Maar ze is nu bijna 2,5 en ik vind 7 uur een mooie tijd om eruit te gaan. (Nou ja, mooi... Kan altijd beter, maar ik ga d'r niet zo lang wakker in d'r kamer houden, ook zo sneu, haha) Dus mijn idee was gewoon dat ze dan als ze wakker wordt, vast even kan spelen.
Tip: leg het dan wel binnen handbereik. Aangezien die van mij haar bed niet uitkomt zelf ging ze mij roepen om haar puzzels / boekjes te pakken, was ik alsnog wakker
Ik ben bang dat ze dan om 5.30 ook denkt: o lekker spelen. Ik zou niet naar een even spelen moment gaan voor het opstaan. Ik zou een bepaalde tijd aanhouden wat je acceptabel vindt om op te staan. En tot die tijd aanhouden: lekker blijven liggen/slapen, het is nog nacht.
Hier ook een vroeg vogeltje, die met 2.5 jaar over is gegaan naar een peuterbed. De eerste tijd ging hij wel eens midden in de nacht op zijn kamer spelen, als ik dan binnenkwam dan wist hij niet hoe snel hij zijn bed in moest duiken. Ook wel eens gehad dat in de ochtend zijn licht aan was, dus dan had hij dat ook 's nachts gedaan. Maar alles went, dus ook zijn nieuwe vrijheid, inmiddels slaapt hij gewoon weer de hele nacht zonder escapades.
Kan de zijkant van het ledikant er niet uit? Dan kan je het nog altijd terug zetten mocht het niet werken
Onze jongste is wel langer gaan slapen sinds hij een groot bed heeft. Het is wel een tijdje ergens tussen 05.30 en 06.30 geweest maar momenteel is het elke ochtend tussen 06.30 en 07.30. We moeten er wel bijna elke nacht nog uit voor hem, maar dat vind ik niet zo erg, zo lang hij maar niet verwacht dat we om 05.30 uur lekker met hem gaan ontbijten Speelgoed o.i.d. staat verder niet op zijn kamer maar ik denk ook niet dat hij er mee gaat spelen als het er wel was. Hij gaat standaard zodra hij wakker wordt (ook midden in de nacht dus) naar zijn deur, met zijn kroeldoekje, knuffel en beker en gaat staan roepen of huilen. De klink van zijn deur staat omhoog dus hij kan er niet zelf uit. Hij bedenkt niet om een boekje te gaan lezen ofzo (er ligt wel een stapel boekjes op zijn tafeltje) maar roept tot hij iemand van ons de trap op hoort komen (we slapen zelf beneden). Het is het proberen waard maar terug is lastiger denk ik als het toch niet werkt
Mijn kinderen gingen wel beter/langer slapen in een groter bed. Maar ze gingen niet zelf spelen als ze wakker waren. Dan gingen ze alsnog papa of mama roepen of huilen. Wij hadden wel baat bij de slaaptrainer, een olifantje. Als de olifant slaapt moet zoontje ook slapen en pas als de olifant wakker is mag zoontje naar papa en mama. Ik ken trouwens wel kinderen in mijn omgeving die wel zelf speelden, dus het kan wel werken