Ik wist even niet waar dit topic precies thuis hoort, maar ik heb een vraag over de pop poli. Ik ben al aangemeld en een kennismakingsgesprek gehad met de gyn en psychiater van de pop poli. Maar waar moet ik straks op letten als ik een zorgverzekering ga uitkiezen? Als je onder begeleiding van de pop poli staat en je dus in het ziekenhuis MOET bevallen, valt dit dan onder medische noodzaak? Wordt alles gewoon vergoed, dus ook de afspraken bij de psychiater of gaat het eerst van je eigen risico af?
Ben ik ook benieuwd naar wat betreft de bevalling..! Ik loop nu 1,5 jaar op de poli, bij een gyn en psych geweest en nog nooit een rekening gezien/gehad..
Bevalling in het ziekenhuis indien medisch noodzakkelijk woedt volledig vergoed door zorgverzekering en is vrijgesteld van het eigen risico zo ook je afspraken bij de gyn. Wat betreft de kosten van de psychiater denk ik wel dat je eigen risico betalen moet. De rekening krijg je waarschijnelijk als de DBC van het ziekenhuis gesloten wordt want dat is max een jaar geldig en indien je verder nog behandelt wordt dan wordt er een nieuwe DBC geopend. bel met je verzekering of mailen doe ik meestal zodat je hun antwoorden op papier hebt. Soms kan het wel eens zijn dat ze de vegoeding of voorwaarden verkeerd uitleggen en dan heb jij straks bewijs wat er tegen je gezegd is.
Ik heb geen eigen kosten betaald toen ik bij de POP poli liep. Bevalling is niet automatisch met medische noodzaak, dus daar geldt wel je eigen bijdrage. Ik ben ingeleid en heb een ruggenprik gehad, dan word je automatisch al medisch, dus daar kan ik je weinig over vertellen.
als je medicatie moet slikken zoals antidepressiva moet je sowieso in het ziekenhuis bevallen en krijg je dus een medische indicatie en kost het je niks. Ik denk wel dat je eigen bijdrage voor de psych moet betalen buiten het eigen risico van 350 om.. Eigen bijdrage GGZ is volgens mij iets van 200 en dat komt bovenop je eigen risico
Ik heb ook bij de pop-poli gelopen tijdens mijn zwangerschap en heb het toen voor de zekerheid even nagevraagd: alleen al het feit dat je daar loopt is voor het ziekenhuis al medische noodzaak om daar te bevallen. En dan wordt het vergoed door de verzekering. Alle details omtrend eigen risico ken ik niet precies.
Hier niet bij de pop poli gelopen, maar wel bij de gynaecoloog vanwege psychische klachten, dus ik neem aan dat het bij de pop poli eigenlijk precies hetzelfde gedaan. Ik moest twee dagen onder toezicht blijven vanwege kans op postnatale depressie.. Eigen bijdrage GGZ is trouwens toch allang afgeschaft weer..?
Ben ook een aantal keer bij een pop-poli geweest vorig jaar maar vooralsnog geen rekening gezien. Behandeling bij pop-poli betekende bij ons niet automatisch dat je in het ziekenhuis moest bevallen, dit was o.a. ook afhankelijk van of je medicatie slikte en of je na de bevalling gezien moest worden door een psychiater. Ik hoefde niet in het ziekenhuis te bevallen omdat ik bij een pop-poli liep (wel een medische indicatie vanwege chronische ziekte). Ik kreeg wel extra uren kraamzorg, misschien ook handig om te kijken of je daar een vergoeding krijgt voor de eigen bijdrage.
Ik slik inderdaad AD, dus moet in het ziekenhuis bevallen. Zal eens navragen of de afspraken bij de psych van de pop poli ook vergoed worden. Hebben jullie er rekening mee gehouden met een aanvullende verzekering of hoeft dat niet?
Ik ben aanvullend verzekerd maar het enige dat vanuit mijn aanvullende verzekering is vergoed, is mijn eigen bijdrage voor kraamzorg.
Het ligt er denk ik aan of de POP poli onder gynaecologie valt, of onder psychiatrie. Psychiatrie wordt vergoed vanuit de ZVW GGZ, en de rest vanuit de ziekenhuiszorg. Voor GGZ gelden andere vergoedingen. Vraag dus eerst na in het ziekenhuis of er een gynaecologisch DBS wordt geopend op de POP poli of een psychiatrisch DBC. Met die info kun je je zorgverzekering bellen over de vergoedingen.
pop-poli is tweedelijns ggz zorg wordt vergoed uit de basisverzekering als je nog eigen risico hebt moet je dat nog betalen. ( ik ga er vanuit dat het niet onder verloskundige zorg valt) Eigen extra bijdrage GGz is gelukkig weer afgeschaft.