Mijn kind heeft waarschijnlijk TOS...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mvrtjex93, 2 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mvrtjex93

    mvrtjex93 Fanatiek lid

    4 okt 2013
    1.083
    481
    83
    Zijn hier meer mama’s met kinderen met (hoogstwaarschijnlijk) TOS..

    mijn zoontje gaat binnenkort beginne op kentalis, maar heb zoveel vragen van binnen , zal me zoontje ooit gaan praten hij wordt in juli 3 zegt nog geen mama en papa enige wat M zegt is nee ja die daar boem
    Ik vind het best spannend allemaal en zoek eigenlijk contact met lotgenoten ( ouders) die ook kinderen heeft met tos zo dat we kunnen praten er over
     
  2. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon is onderzocht door Kentalis toen hij ruim 2.5 was ,hij sprak nog geen woord alleen binnensmonds.Ze konden hem niet helpen omdat het gedragsgerelateerd was ,hij is autistisch.Hij heeft 9 maanden op een kdc gezeten en na een paar weekjes daar begon hij al veel beter te praten ,nu kletst hij de oren van mijn hoofd en vraag ik hem wel eens stil te zijn....
     
  3. mvrtjex93

    mvrtjex93 Fanatiek lid

    4 okt 2013
    1.083
    481
    83

    Ik zie wel een beetje herkenning, m zegt nu ook heletijd alleen nee ... terwijl het eerst nee en ja was wat is Kdc? Ik ben erg benieuwd ik weet ook gewoon niet hoe gaan hun het dadelijk doen? Wat nu niet lukt? Snap je.. ik twijfel of m ook autisme heeft, dat zit ook meer in de familie.. hoe oud was je zoontje toen die nu met meerdere woordjes begon
     
  4. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Een kdc is een kinderdagcentrum.

    Ik heb in mijn hoofd een lid die een kind heeft met tos.
    Wilde haar taggen, Maar kom even niet op de naam
     
  5. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Onze zoon had vermoedelijk een TOS, maar blijkt ass te hebben. Heeft/zit tot na de zomer op een cl2 school. Laat dit goed uitzoeken. Een ass met taal probleem zit namelijk niet op zijn plek op een cl2. Hier in iederegeval & het licht er aan dat ernstiger aanwezig is natuurlijk. Te veel prikkels door het visualiseren. Onze zoon heeft naast zijn ass verbalen dyspraxie met een prima taalbegrip waar door hij nu totaal geen aansluiting meer heeft. Klasgenootjes zijn niet talig genoeg om een verhaal te vertellen terwijl onze zoon dit wel is. En nu dus alleen tegen de juffen kan praten.
     
  6. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Kdc is inderdaad een kinderdagcentrum ,voorheen medisch kinderdagverblijf (mkd).Bij Kentalis was het al gelijk duidelijk dat het geen tos was maar gedragsgerelateerd.Zoals hierboven ook gezegd, een kind met vermoedelijk ass zit niet op zijn plek op een cl2.Ik heb toen MEE ingeschakeld voor vroegdiagnose op advies van Kentalis,vervolgens via de ggz de diagnose ASS met PTSS gehad toen hij ruim 3 was.Als je twijfels hebt kun je ook een diagnosetraject ingaan.Zodra mijn zoon naar het kdc ging ,ging hij ook steeds meer en beter praten dankzij o.a. logopedie, picto's maar vooral veel herhaling en gebaren leren.Rond zijn 4e ging het al een stuk beter,nu valt het haast niet meer op dat hij een ontwikkelingsachterstand op taalgebied had.
     
  7. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Onze zoon zei ook niets op die leeftijd.
    Hij had al een lange tijd logopedie en werkten ook met plaatjes en gebaren.
    Hij zou naar een taalschooltje gaan (vergelijkbaar met kentalis) maar doordat hij ook wat gedragsproblemen kreeg, kon hij daar niet heen.
    Hij kon naar een mkd voor 9 maanden.
    Daar is hij enorm vooruit gegaan, zijn spraak kwam langzaam op gang en hij kwam steeds beter in zijn vel te zitten ♡
    Daarna is hij naar het sbo gegaan. Daar heeft hij nog een jaar logopedie gehad.
    Hij is nu 7 en nog niet heel sterk in taal (ook niet in lezen en letter herkenning) en heeft Autisme.
     
  8. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.846
    2.256
    113
    Iemand uit mijn nabije omgeving heeft tos. De inns en outs kan ik je niet vertellen. Maar heeft kentalis gehad en intensieve logopedie. Zit nu in groep 3 van een ‘normale’ basisschool en dat gaat prima. Taal is met sprongen vooruit gegaan. Sommige dingen zijn lastiger zoals bijv de talige sommen met een verhaal. De uitleg die er dan bij hoort krijgt hij geloof ik niet altijd helemaal mee.
     
    Lynx vindt dit leuk.
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Mijn zoon sprak ook niet op die leeftijd. Het enige wat hij zei waren cijfers (met anderhalf jaar) en letters (met 2,5 jaar) Hij zei geen papa/mama of ja/nee. Niets. Het was een erg onzekere tijd en een tijd met grote zorgen en ook angst.

    Mijn zoon wordt in juni 4 jaar, en een half jaar geleden is hij eindelijk begonnen met praten. Het is vooral herhalen maar ook steeds vaker spontane woordjes. Hij praat nog geen zinnen. En surprise! ook hij heeft autisme net zoals de meeste in dit topic, haha.

    Sinds een paar weken lijkt hij ook steeds meer door te hebben dat je met woorden iets kan laten gebeuren (het manipuleren van een situatie door woorden te gebruiken als communicatiemiddel). Dat gaat nog niet van harte: interactie is veruit zijn grootste probleem. Wat voor hem werkt is geschreven woorden icm met spreken. Sinds hij actief is begonnen met lezen is zijn taalbegrip toegenomen. Hij heeft wel moeite met een woord buiten de geleerde context te gebruiken (typisch ass kwaaltje), maar we komen er. We hebben goede hoop dat hij volledig gaat praten.

    Mijn advies is om te laten testen op autisme. Want met autisme hebben ze een hele andere aanpak nodig.
     
  10. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn jongste zoon heeft een TOS en autisme, als peuter/kleuter heeft hij veel baat gehad bij de behandeling van Kentalis.

    Het is maar net hoe het komt dat een kind niet praat. Ook een kind met autisme kan prima op zijn plek zitten bij Kentalis, zolang de TOS maar op de voorgrond staat.

    De eerste zes weken zullen de behandelaars zorgvuldig in de gaten houden of een kind baat heeft bij de behandeling, mocht dat niet het geval, dan verwijzen ze door.

    En, het is echt niet zo dat de meeste kinderen die bij Kentalis starten autisme hebben. Op de behandelgroep waar mijn zoon zat was dat een derde.
     
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Op fb is er een pagina waar je veel lotgenoten kan vinden.

    Mijn zoon (6) heeft een vermoeden van tos diagnose. Hij is net voor de tweede keer getest. De uitslag moet ik nog krijgen. Bij hem heb ik juist het vermoeden dat hij add heeft. Toen hij jonger was leek het meer op ass. Maar nu denk ik dat zijn hoofd te vol zit om de woorden te kunnen vinden en genoeg aandacht te besteden aan het begrijpelijk brengen van zijn verhaal. Hij begon vroeg met praten maar viel telkens terug, woorden verdwenen. Op een gegeven moment begreep ik een hoop maar bleek dat de buitenwereld er weinig van begreep.

    Als ik zie hoe hij inmiddels gegroeid is op de basisschool (normale) dan heeft hij echt sprongen gemaakt. We moeten er hard aan trekken. En ik zou heel graag willen dat ik niet zoveel oefen momentjes zou moeten aangrijpen (in zijn spontane spraak). Maar ik weet waar ik het voor doe.
     
  12. mvrtjex93

    mvrtjex93 Fanatiek lid

    4 okt 2013
    1.083
    481
    83
    Ten eerste, allemaal bedankt voor jullie reactie's fijn om even ook met andere ouders/verzorgers te kunnen praten. Ik mag 10 mei naar kentalis voor de intake gesprek, eerste testjes heeft die gehad, moesten dus afgelopen maanden eerst logopedie proberen om te kijken of dat voldoende was voor M. helaas is die maanden verloren tijd geweest, of misschien mag ik dat niet zeggen, maar heb toen al aangegeven dat dit voor M onvoldoende gaat werken, M is ook iemand die eerst het vertrouwen van iemand wil hebben, loopt niet gauw mee echt een kat uit de boom kijker. dus waren al 1 maand verder voordat de logopediste eigenlijk iets met hem kon doen, daarna heb ik eerst corona gehad en daarna mijn partner, dus waren ook al weken van thuis zitten. Hierbij zijn we nu gewoon aan het puzzelen met hem, zijn begrip is er . daarnaast ben ik 8 april ook nog met hem na de kno geweest, M krijgt nu ook buisjes en zijn neusamandelen gaan eruit, de vraag is wanneer de oproep krijgen we binnen als het wat rustiger wordt in het ziekenhuis omtrent corona. heel vervelend, wil zoveel voor me manneke doen maar voel me ook een beetje machteloos.

    hebben jullie misschien al tips wat ik nu al kan doen? misschien hebben jullie tips die ik toevallig nog niet gehoord heb

    daarbij nog even een vraagje, M kwijlt nog steeds enorm, echt shirtjes nat.. wat zou dat kunnen zijn, zou dat echt met mondmotoriek te maken hebben? en kan ik daar nog iets mee oefenen? M kauwt namelijk ook nog niet echt, eet en drink met zn tong. zo noemen ze het, hij sabbelt bijvoorbeeld een boterham en daarbij 'gooit' die het mijn tong naar achteren.
    misschien iemand daar nog een tip of ik M hier in kan helpen.
     
  13. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Ik haak even in op je laatste vraag:
    Mondmotoriek oefenen kan bijvoorbeeld met bellenblszen, blazen op een (blok) fluit, door een rietje drinken.
    Sterkte met alles. Lijkt mij echt heftig.
     
  14. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mondmotoriek kan je verbeteren door laten drinken met rietjes ,bellen blazen en andere oefeningen waarbij hij zijn mondspieren moet gebruiken.Een goede kinderfysio /logopediste kan je meer tips geven (of googlen hierop).Verder toch doorgaan met logopedie, ik had ook het idee dat het niet hielp maar hij heeft toch aardig wat onthouden hiervan.Veel lezen en alles blijven benoemen zodat zijn woordenschat en woordbegrip blijven groeien.Als mijn zoon bv zei "brr sasser" dan herhaalde ik "koud water" ,ik verbeterde hem niet maar herhaalde het op de juiste manier, uiteindelijk ging hij het ook goed zeggen.Mijn zoon sabbelde ook,kon ook geen hapjes van een boterham afhappen.Het heeft echt tijd en geduld nodig.Je bent er heel vroeg bij gelukkig,hij moet nog 3 worden.
     
  15. mvrtjex93

    mvrtjex93 Fanatiek lid

    4 okt 2013
    1.083
    481
    83

    Ik ben er inderdaad vroeg bij, dat vind ik wel erg fijn! Bedankt voor de tips!
     
  16. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Is zijn tongriem wel eens gecontroleerd?
     
  17. mvrtjex93

    mvrtjex93 Fanatiek lid

    4 okt 2013
    1.083
    481
    83

    Nee die niet, ik ben vandaag gebeld 20 mei worden de neusamandelen eruit gehaald en buisjes, ik zal is navragen, of zal ik de huisarts ook daarvoor kunnen bellen. M kan wel goed z’n tong uitsteken
     
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Huisarts heeft er waarschijnlijk geen verstand van. De kno arts iets meer.
    Het klinkt logischer dat het door de neusamandelen komt, door de mond moeten ademen en daardoor je mond verder niet goed gebruiken.
    Maar tongriem even laten controleren kan nooit kwaad.
     
  19. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heb je al naar Lotte en Max gekeken? Een programma om kinderen spelenderwijs gebaren aan te leren. Hier waren de kinderliedjes het populairst.
     
  20. mvrtjex93

    mvrtjex93 Fanatiek lid

    4 okt 2013
    1.083
    481
    83

    Nee inderdaad als ik afspraak heb bij de kno ook eens over hebben
     

Deel Deze Pagina