Hmm naar aanleiding van de opmerking van @rozemarijke eens de test ingevuld op Is je kind hoogsensitief? | Hooggevoelig van de 23 vragen kan er ik op 20 volmondig ja antwoorden. op 2 twijfel ik.. is het soms erger dan andere keren. interessant..
Ik geloof dat dat is omdat abstract denken voor autisten heel moeilijk is en taal is een enorme mate van abstractie. Want moet je nagaan: ik zeg een serie letters achter elkaar en daarmee bedoel ik dan een boom, een auto, een tafel, enz enz. En dan heb ik het enkel nog maar over het functioneel benoemen van voorwerpen. Laat staan als het gaat over gevoelens, gedachten, bedoelingen, enz enz, die dan vervolgens vaak ook nog weer op een indirecte manier gecommuniceerd worden en waarbij intonatie dan weer alles zegt over wat je werkelijk bedoelt. Daarbij hoort taal ook bij de socialere vaardigheden, de alpha-kant, de taalknobbels enzo, en zitten autisten doorgaans aan de beta-kant. Vandaar ook dat er in de regio Eindhoven het grootste aantal autisten woont: daar zitten namelijk ook meer technici dan in de rest van Nederland Silicon Valley is in Amerika de regio met de meeste autisten bijvoorbeeld ook (In percentages dan he, niet in relatieve aantallen ).
Bij hoogsensitiviteit moet je je dan wel weer bedenken dat ongeveer 20% van de mensen daaraan voldoet. Dat het dus eerder een kwestie is van 'sterke en zwakke kanten' dan van een stoornis, aandoening, afwijking, enz enz. Ik val ook onder de noemer hoogsensitief. Is bij tijden erg handig, (ik ben hulpverlener, en zit qua intuitie en aanvoelen van dingen vrijwel nooit mis), en bij tijden erg lastig, (als er in de trein een stuk chagrijn naast me komt zitten, heb ik daar echt last van en moet ik echt m'n best doen om me daarvoor af te sluiten). Bij hoogsensitiviteit is het wel handig om te weten wat wel en niet voor je werkt, of voor je kind, en je daaraan te houden. Daar zijn meerdere sites over te vinden, met zeer bruikbare tips
Mja de meest praktische heeft ze geen last van in ieder geval: labeltjes en naadjes. En verder voeden we dr al 4 jaar op op een manier die werkt blijkbaar dus geen reden om ons druk te maken. Herkennen vaak ook onszelf terug, dat scheelt een hoop.
Heb ik met Thirza ook, die valt ook onder de noemer hoogsensitief, maar ze lijkt vooral erg op mij, dus ik vind 'r niet zo anders ofzo (Waarmee ik niet bedoel dat TS iets raars over haar kind zegt, uiteraard!) HIer ook geen last van de labeltjes. Wel dat ze bepaalde kleding echt weigert aan te trekken, want zit niet lekker, en dat ze het liefste lekker in d'r nakie rondrent... (helaas voor haar is een luier toch wel het minimale wat ze aanmoet, zolang ze nog niet zindelijk is ).
Haha tja.. Ze zal straks ook niet continu bloot mogen neem ik aan Ook niet gek op kou dan zeker? Dat is hier echt een drama.. Koude win in het gezicht en mevrouw zet geen stap meer
Luister naar je moederinstinct meid dat is de tip die ik je mee geven wil. moeders hebben het eerder in de gaten dat hun kind anders is dan andere mensen en dokters. Mijn broertje was geboren en mijn moeder zei: deze is anders dan de andere 2! meteen na de geboorte. 7 jaar wou niemand haar geloven, helemaal niemand. en nu? mijn broertje is zwaar lichamelijk gehandicapt en zit in een rolstoel. Uiteindelijk hebben de medici waaronder huisarts hun ongelijk toegegeven maar dit heeft lang geduurt. mijn moeder zegt ook tegen mij altijd nu ik moeder ben dat ik luisteren moet naar mijn Moederinstinct. Als jij het niet vertrouwt met je dochter, ga er achter aan! Zodoende kan je haar helpen namelijk en laat je haar niet zelf aanmodderen. Sterkte met alles
Precies! Aan de andere kant, ik herken best veel van wat je schrijft ... Mijn dochter is ook erg slim, maar sociaal was ze wat minder 'ver', zeker in wat onbekendere omgevingen. Daar is ze inmiddels wel echt overheen, al kan ze nog enorm in haar eigen wereld zitten en opgaan in haar spel of fantasie of bezigheid (vooral tekenen). Ik moet haar dan echt even aanraken voordat ik contact met haar krijg. Dat laatste heb ik zelf trouwens ook ... tot grote ergernis van mijn man Dus zo'n observatie is goed, maar probeer je ook niet te veel zorgen te maken en vanuit jouw angsten te kijken naar je kind (makkelijk gezegd). Niet ieder kind is sociaal open!
hb-kind-forum.nl • Forumoverzicht Kijk eens op bovenstaand forum. Of je kind nu HB is of niet (of hoogsensitief, noem het maar), ik heb hier veel info kunnen vinden over die dingen waar je tegenaan kunt lopen. Op deze leeftijd is er nog weinig heel specifiek over te zeggen wat er voor sticker bij zou kunnen horen, maar je kunt je er wel in verdiepen en daardoor je kind een stuk beter begrijpen. Julia is trouwens niet hoogsensitief (denk ik), maar heeft wel een ontwikkelingsvoorsprong op bepaalde gebieden. Dit kan uiteindelijk nog van alles worden (HB, of het kan gewoon gelijk trekken).
@gentle: ik ga eens snuffelen.. Want hoe dan ook wil ons moppie graag zelf lezen.. Wie weet staat er wat leuks in. Wat dat betreft is het wel onhandig dat ze niet geheel gelijk loopt met leeftijdgenootjes.. Dan werd het op school vanzelf op het juiste moment aangeboden
Ik heb laatst een reader van iemand gekregen (online) over kinderen van 0-6 jaar met een ontwikkelingsvoorsprong. Als je wilt, mag je me wel PB'en, dan stuur ik het aan je door. Heel interessant om te lezen wat nuttig is om bij na te denken voor bijvoorbeeld de PSZ en de kleuterklassen. Hier wordt inmiddels ook bijna gelezen. Ik ben aan de ene kant natuurlijk trots, maar het wordt natuurlijk ergens een keer een "probleem", of op z'n minst wordt het opgemerkt en zal ze straks ergens iets van een aanpassing nodig hebben. Als het nu op de PSZ niet is, dan is het straks op de basisschool wel zijn. Maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt, en voor nu vind ik het alleen maar ontzettend handig dat ze zich zo vlekkeloos kan uitdrukken! TS, zodra het een probleem wordt zou ik er idd iets mee gaan doen, maar voor de rest kun je ook maar beter gewoon lekker genieten van jouw meisje, gewoon zoals ze is. Ik merk aan mezelf dat het hier thuis eigenlijk nooit een probleem is, omdat ik haar ken en helemaal ben aangepast op haar. Oja, en probeer leeftijdsgrenzen van speelgoed wat los te laten. Ik merk dat ik hierdoor de laatste tijd veel gemakkelijker leuk speelgoed voor haar kan vinden. Mini Loco vindt ze bijvoorbeeld geweldig, ook al is dat voor 4-6 jaar.
Weten jullie dat hoogsensitief niet bestaat? Er is GEEN DSM-IV voor wat betekent het het door psychiaters/ggz instellingen etc niet erkent word Een dame heeft het bedacht, maar is nooit onderbouwt en officieel bestaat hoogsensitief niet, zal ook nooit gebruikt worden door het ggz of andere psychiater. Het is en kan niet getest worden want er bestaan geen tests voor omdat het niet bestaat Iemand heeft het woord hoog sensitief uitgevonden met een aantal kenmerken erbij, maar het mag niet gebruikt worden als diagnose omdat wetenschappelijk niet is bewezen dat het bestaat Zoals in alle andere topics al over gediscussieerd is: Er is GEEN verschil te vinden tussen zogenaamde "hoogsensitiviteit" en het syndroom van asperger. Hoogsensitiviteit is enkel en alleen een mooi woord voor autisme, niets meer en niets minder Beide 100% identiek aan elkaar, alleen is asperger WEL erkend en is het een officiële diagnose en bestaat er wel een test (DSM IV) voor Net als bij de zoon van pluk toentertijd ( was toen ook een topic ver waarbij ik opmerkte zeer veel in haar zoontje te herkennen qua aspergertrekken) zeg ik hierbij ook weer dat ik echt zeer sterke vermoedens heb voor asperger, en ik als ervaringsdeskundige ( heb zelf asperger) zit er niet vaak langs Vooral omdat de broer van TS asperger heeft, en het mega erfelijk is weet ik het echt bijna zeker Alleen aan de openingspost kan ik al veel afleiden Niet elke asperger is hetzelfde, dus het feit dat je dochter niet op je broer lijkt wil helaas niet zeggen dat er geen sprake is van asperger Kenmerken zijn vooral - duidelijkheid en structuur nodig - niet tegen drukte, harde geluiden kunnen - snel overprikkeld raken - verbaal iq (taal) zeer sterk ontwikkeld - sociaal onhandig - alles letterlijk opvatten - liever alleen zijn als samen spelen - houden van voorspelbaarheid - afspraak = afspraak - sterke fascinatie voor bepaalde dingen - vaak disharmonieus iq. Verbaal sterk ontwikkeld, non verbaal minder. - motorische achterstand ( onhandig zijn) En zo nog veel meer dingen Goed dat ze er naar kijken! Een diagnose verandert niks aan je kind. Je kind is en blijft je kind en verandert niet. Het probleem is alleen dat je zonder diagnose niet geholpen word in NL en bijv geen extra begeleiding op school kan krijgen dmv een rugzakje, etc
Hier een interessante discussie over hoogsensitiviteit dat het niet bestaat http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/314881-kindjes-hsk.html
Hoogsensitiviteit is niet door psychiaters erkend, maar is dan ook geen psychiatrische stoornis. Maar het gaat wel degelijk om een combinatie van eigenschappen die een aanpak vraagt die daarop afgestemd is. En er is wel degelijk een verschil tussen asperger en hoogsensitiviteit. Asperger is en blijft een stoornis binnen het autistische spectrum, waarbij het goed kunnen aanvoelen van andermans gevoelens een probleem is, terwijl hoogsensitiviteit juist gaat om mensen die te goed aanvoelen wat een ander voelt, waardoor het lastig is om eigen grenzen te bewaken en je niet onder druk te laten zetten door hoe anderen in hun vel zitten. Dat zijn toch wel twee hele andere dingen. Ik maak daarom ook even vet wat wel bij asperger hoort en nadrukkelijk niet bij hoogsensitiviteit.
@daantje: maar hier gaat het niet om wat het dochtertje wel/niet zou hebben. Maar om het gevoel dat ze anders is terwille rest van de wereld zegt "mwah valt wel mee hoor". En net op het Hb-forum genoemd door gentle vond ik in ieder geval een "missing piece" in mijn gedachtenkronkels. En hoop herkenning in haar dochter bovendien. Dat is alleen maar fijn toch? Vind ik wel in ieder geval.
Ik herken je verhaal heel goed. Mijn zoontje is ook anders. Ik kon mn vinger er maar niet opleggen, het waren allemaal losse dingetjes die bij hem anders lopen. Ook hij is onderzocht en nu blijkt inderdaad dat hij anders is. Hij kan spanning niet reguleren (kan dan bijv slaan, schoppen, schreeuwen, dat doet hij dan 1 of 2x en dan is het over, dus geen hele scenes, maar heeeel vervelend), hij heeft ook een "disharmonieus IQ" oftewel verbaal is hij begaafd (IQ 130) en performaal is hij gemiddeld (IQ 103). En hij heeft moeite met gezag. Natuurlijk waren wij ook bang voor een stempel, maar je wilt toch het beste voor je kind. En in onze ogen was het beste voor ons kind dat wij weten hoe we met hem om moeten gaan. Daar ga jij nu ook voor! Jullie moeten haar een omgeving bieden die bij haar past, maar dan moet je wel weten wat haar past. Blijf je gevoel volgen, dan wordt het stap voor stap duidelijker.
Jammer dat sommige mensen de mening van andere meteen de grond in trappen door te vertellen dat hoogsensitiviteit niet bestaat. Iedereen die op google de woorden intikt leest dat het niet is vast te stellen.Maar als iemand hier steun in vind is dat toch positief.
Dat was zeer zeker niet de bedoeling hoor, jij vat dit misschien zo op En nee, 9 van de 10 hier op dit forum denken serieus dat hoogsensitiviteit een erkende diagnose is en weet dus niet dat het een term is die eigelijk wetenschappelijk niet bestaat Hetzelfde als met geloof. Er is geen bewijs dat er een god of Allah of boeddha is, want dat is je geloof en staat niet 100% vast Zo ook met hoogsensitiviteit. Het word niet gebruikt onder psychiaters omdat niet bewezen is dat het bestaat en mag en kan dus ook nooit als diagnose gebruikt worden Het is alleen jammer dat sommige kwakzalvers in de psychiatrie met deze termen gaan gooien terwijl ze dat niet mogen, en vind het dus ook "zielig" voor moeders die dit niet weten en serieus denken dat hoogsensitiviteit erkent is en een officiële diagnose is wat dus absoluut niet kan en mag. Een psychiater zal deze diagnose nooit stellen omdat het volgens de DSM-IV niet bestaat 9 van de 10 geloofd dus oprecht dat het medisch erkent is wat dus niet zo is en dat wou ik graag delen. Lees hier vaak op het forum; mijn kind heeft de diagnose hoogsensitief, maar dat kán feitelijk gewoon niet. Je kind kan zeer zeker hoogsensitieve trekken vertonen, maar hoogsensitief gediagnosticeerd zijn kan en mag dus niet Vaak horen deze hoogsensitieve trekken bij andere stoornissen die wél officieel erkent zijn volgens de DSM IV en psychiaters zoals ADD/autisme/asperger Maar terug ontopic voor TS..