mijn kind is "anders"

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door shanandoah, 6 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@daantje: ik denk dat die mensen ook bij enigzins alternatievere genezers zijn geweest.. Die vinden vaak wel dat het bestaat.
    Maar als 20% van de bevolking er last van heeft (afgezien van de discussie of het officieel bestaat) is het nauwelijks nog een afwijking te noemen vind ik persoonlijk.
    Er zijn minder roodharigen dan dat en dat is ook geen ziekte oid.

Maar op de raakvlakken van dingen die je niet helemaal snapt of waar je vragen over hebt maakt (als je enigzins nadenkt en niet klakkeloos aanneemt) de officiƫle oorzaak niet zo veel uit.
    En tja.. Dat dat officieel niet bestaat is niet zo heel erg zolang mensen er maar geen enorme dramaverhalen van maken.
    Maar als je dat wel doet kom je uiteindelijk dan me een ander excuus als nog bij die psych die wel weet hoe het zit :)

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

@daantje: ik lees dat niet hoor, dat mensen het hebben over de diagnose hoogsensitief. Wel dat hun kind hoogsensitief is of gezegd is dat dat is.
    Dat kan, net zo goed als een kind expressief kan zijn, introvert, enz enz. Allemaal geen psychiatrische diagnoses, maar eerder karaktertrekken.

Hoogsensitiviteit is inderdaad zeer zeker geen psychiatrische stoornis zoals autisme dat wel is.
    Dat heeft alles te maken met het feit dat hoogsensitiviteit veel meer een lichte afwijking van het normale is, dan dat autisme, of een andeer psychiatrische stoornis, dat is.

Het is wel zo dat het bij dit setje karaktertrekken/kwaliteiten/vaardigheden, handig is om te weten hoe je er goed mee om kunt gaan.
    En het is ook zo dat deze dingen wel eens door elkaar gehaald worden, terwijl ze ,zoals ik al aangaf, toch wel heel erg verschillend zijn, met enkel een paar overeenkomende dingen. Maar dat gebeurt vaker door ouders van een autistisch kind, die die diagnose gewoon niet erkennen, dan andersom.

3. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    voor degene die het had over de asperger.
    mijn broertje heeft het inderdaad.
    maar.... hij is mijn half broertje en heeft het waarschijnlijk van zijn vaders kant. (wij hebben verschillende vaders)

over de hoogsenisitief discussie daar wil ik me verder niet in mengen.
    wel weet ik dat mijn moeder dit WEL als diagnose heeft gekregen bij het ggz. heb het zelfs zwart op wit gezien.

zoals iemand anders heel terecht op merkte vraag ik ook niet om een diagnose voor mijn meisje.
    want ondanks dat wij er zelf geen label op willen plakken lijken anderen dat wel te willen doen.
    en nee dames dit is geen kwaad woord of iets dergelijks.. natuurlijk vind ik het fijn als er mee gedacht word.

en nu vandaag....
    degene die geobserveerd heeft,zag inderdaad dingen wat volgens haar wat opvallend waren.
    Geen gesprek met mijn dochter te voeren.
    Bij wel praten voert ze het gesprek meer met zichzelf dan met een ander. maakt geen oogcontact enz.
    gelukkig zag ze ook dat zodra ik binnenstapte mijn dochter met mij gelijk een hele dialoog aanging.

zoals iemand anders opmerkte dat ze de vinger er niet op kon leggen dat heb ik ook. dat ze anders is,is misschien een onterechte verwoording.
    ieder kind is anders en ieder kind ontwikkeld in een eigen tempo.

nu weet ik even niet meer wat te schrijven.
    ik heb veel reacties gelezen en ik kom er later allemaal even op terug.ik kan namelijk niet alles onthouden.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.255
    4.484
    113
    Gewoon diep ademhalen meid, ik heb altijd gezegd dat als er iets met Kylian zou zijn dit er op de kleuterschool wel uit zou komen.

En zie wat er gebeurde

Zoals Daantje al aankaarte hebben wij ook een hele discussie gehad over wat het zou kunnen zijn. Ik twijfelde voornamelijk tussen hoogbegaaftheid en asperger.
    Ik heb verschillende tests ingevuld en hij had/heeft veel raakvlakken met hoogbegaaftheid en met Asperger.
    Als ik de test voor hoogsentifiteit invul dan kan ik ook de meeste vragen met Ja beantwoorden en krijg ik ook te lezen dat hij dit zou kunnen zijn.

Als je het echt wil weten dan kun je de hulp inschakelen van een psychologe die dan ook kan observeren en tests af kan nemen.
    Natuurlijk wil je geen labeltje op plakken maar door dit labeltje kunnen wij nu een "rugzakje" aanvragen en kan onze zoon naar het gewone basisonderwijs blijven gaan.

5. frederike80

frederike80 Fanatiek lid

21 feb 2007
    1.923
    0
    0
    oosterwolde (fr)
    ik vroeg me af of je al meer weet.....

6. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514