Mijn kind loopt achter qua lees niveau

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door 86Elise, 12 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.577
    3.804
    113
    Mijn zoon heeft vanaf gr 3 ook altijd 1 nivo achter gelopen bij de DMT. Nu zit hij in gr 5 en zegt hij zelf dat hij het op de seconde gehaald heeft, maar heb dat nog niet van de juf gehoord.
    Wel heb ik gehoord dat hij met begrijpend lezen van cito van 2 naar 1+ gegaan is, dus dat is heel netjes. Hij leest trager, maar wel foutloos en begrijpt alles goed. Uiteindelijk is dat belangrijker dan het tempo!

    Ik vind het eigenlijk een beetje dom gezegd van de leerkracht. Ze had ook kunnen zeggen dat je kind het nivo nog niet helemaal gehaald heeft. Boodschap is hetzelfde, maar het komt heel anders over.
    Zou me er niet druk om maken als de rest gewoon goed gaat.
     
    86Elise en Jo79 vinden dit leuk.
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Bij mijn zoon bleek het leestempo laag te liggen, doordat hij het niet goed zag.
    Het CB en de schoolarts testen alleen of je kind goed veraf kan zien, maar niet of ze van dichtbij kunnen zien.
    Daar kwamen we overigens pas begin groep 5 achter. Hoe hoger de groep of het leesniveau, hoe kleiner de letters worden. Hij bleek overigens altijd bewust boeken met grotere letters uit te zoeken, hij dacht dat zijn ogen zich gewoon nog moesten ontwikkelen. Pas toen hij een bril kreeg, werd alles duidelijk. De juf stond ervan versteld hoe zijn leestempo omhoog was gegaan met bril.

    Nou ja, zoiets kan het zijn, soms dyslexie en verder zou ik het in de gaten houden en samen leuke boeken uitzoeken uit de bibliotheek (die zij wil lezen, zou niet teveel op Avi letten, plezier in lezen is belangrijker) en anders is het nog niet iets heel problematisch of uitzonderlijks. Kinderen ontwikkelen zich vaak niet gelijkmatig op elk gebied.
     
    86Elise, Roanna en olleke vinden dit leuk.
  3. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.577
    3.804
    113
    Dat is idd ook een goede dat het soms aan de ogen ligt. Mijn zoon is al vanaf zijn derde brildragend en werd meerdere malen per jaar gecontroleerd daarvoor bij de optometrist (denk ik, ik haal ze altijd door elkaar).

    Maar mijn zoon bleek ook een flink instabiele focus te hebben en de samenwerking van de ogen en hersenen was niet goed. We hebben dit ontdekt doordat we met hem naar visuele training gegaan zijn. Inmiddels is dit door oefenen erg veel verbeterd en de laatste keer bij de controle van de ogen scoorde hij ineens veel beter terwijl hij al jaren stabiel bleef. Alleen wordt dit niet erkend in het zhs. We zijn net klaar met de visuele training en het is aannemelijk dat het lezen ook daardoor verbeterd is!
     
    86Elise vindt dit leuk.
  4. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.446
    2.143
    113
    Ik vind het inderdaad ook nogal zwaar klinken dat een juf bij een eerste avi leestoets in groep 3 al meteen over een officiƫle achterstand praat. Zeker als duidelijk is dat het kind gewoon wat te langzaam las maar verder wel goed. Het is ook de eerste keer dat ze zo'n toets gedaan heeft zeg.

    Verder hebben wij ook altijd gezegd dat zolang het begrijpend lezen goed is, wij ons geen zorgen maken. Dat is veel belangrijker dan een niveau achter lopen op avi omdat een kind langzaam leest. En onze dochter heeft altijd hoog gescoord op begrijpend lezen en zoals ik al zei, groeide ze wel netjes in de avi-toetsen. Wij hebben ons dus nooit ergens zorgen over gemaakt en al haar leerkrachten ook niet. Ze hebben ook nooit benoemd dat ze een achterstand had in avi, maar dat dit haar ontwikkeling was en die was goed.
     
    86Elise vindt dit leuk.
  5. nanni1996

    nanni1996 Fanatiek lid

    23 jul 2008
    3.631
    320
    83
    Onze jongste leest ook te langzaam, cito op V. Maar als er geen tijd achter zit voor hem dan leest hij sneller. De juffen maken zich geen zorgen, want hij snapt verder alles en de rest wat bij het lezen hoort doet hij prima.
     
    86Elise vindt dit leuk.
  6. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    kan het niet zo zijn - dat als 'officieel' een leesachterstand heeft - dat ze dan wat extra begeleiding kunnen regelen ofzo? Hier hadden ze het lees-arrangement geloof ik. En zo zijn er vast wel andere dingen, die juist bedoeld zijn voor kinderen die wat achterlopen - soms is een stempeltje nodig om wat extra begeleiding te krijgen.
     
    86Elise vindt dit leuk.
  7. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.352
    774
    113
    Vrouw
    Onze dochter haar leessnelheid is ook "niet goed" ze zit in groep 4 en zit met lezen op m3
    Ze leest 4x per week met de onderwijs assistent en gaat goed vooruit. Al is Der avi toets niet vooruit gegaan. Het grappige is dat ze de cito begrijpend lezen wel op A scoort.
    Wij maken ons geen zorgen ze heeft een super mooi rapport en het zal best goed komen
     
    86Elise vindt dit leuk.
  8. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik kreeg deze week te horen dat mijn dochter ook nog op startniveau leest. Helaas gaan de werkboeken en het rekenen ook nog niet goed, dus ze blijft waarschijnlijk zitten. Al was rekenen wel goed gegaan dan zou ze waarschijnlijk wel over kunnen gaan.
     
    86Elise vindt dit leuk.
  9. 86Elise

    86Elise Actief lid

    19 nov 2011
    300
    41
    28
    Bedankt voor jullie reactie's!
    Je hoort het dus wel meer.
    Logisch ook geen kind is hetzelfde.
    Ze moeten ook best al veel in groep 3 vind ik.

    Ik ben ook wel benieuwd waar ze allemaal naar kijken als ze het overwegen om een kind groep nog een jaar over te laten doen.
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  10. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.446
    2.143
    113
    Als ze het verder goed doet, dan zal ze echt niet blijven zitten vanwege een lager leestempo. Om te blijven zitten moet er echt wel veel meer aan de hand zijn. Daar ga je over praten als ze het op meerdere vlakken niet kunnen bijbenen.

    En niet iedereen is hetzelfde, dus nou eenmaal niet iedereen leest even snel. Mijn man leest ook echt veel langzamer dan ik, maar we hebben beiden een universitaire studie afgerond. Leestempo zegt helemaal niets over hoe slim een kind is hoor.
     
    amdaa en 86Elise vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina