Opstellen afspraken kind echtscheiding

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Noordster, 2 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noordster

    Noordster Nieuw lid

    27 mei 2018
    1
    0
    1
    Vrouw
    hoi allemaal,

    Ik ben redelijk nieuw, meestal lees ik mee maar wil hiervoor toch graag jullie mening. Ik ben na een huwelijk van 4 jaar gescheiden (in het kort: exmanlief heeft vaker woedeaanvallen maar helaas ging bij mij pas een knop om toen het voor mijn kind gebeurde en ik de hele vakantie met een blauwe bovenarm moest rondlopen). Hij is verder een hele goede vader voor zijn kind (bespaar mij aub jullie comments hierover dat ik naif ben etc. En waarom ik een kind met hem heb. Ik ken hem langer, voor mij is hij niet een goede man geweest (ik had alleen een verhuizing en een kind nodig om hierachter te komen), voor zijn kind is hij een hartstikke goede en leuke vader) en we zitten gelukkig niet in een vechtscheiding. Onze zoontje is inmiddels bijna 2. Ik heb de volgende regels gemaakt en ik wil graag jullie mening hierover
    - elke maand wordt er op een gezamelijke rekening door beide een bedrag (voor beiden gelijk) gestort en wordt deze rekening alleen voor onze zoontje gebruikt
    - geld dat we krijgen voor onze zoontje wordt ook gestort op de bankrekening
    - kind blijft bij mij en gaat om het weekend naar vader (van vrijdag tot zondag). Verder past papa op zijn parttimedag op zoontje (een dag in de week dus) tot mama van werk is
    - een dag in de week (doordeweeks) mag papa even langskomen om te spelen
    - papa en mama gaan samen met zoontje voor één week elke jaar naar land van herkomst (we komen beiden uit zelfde streek) zodat mijn exschoonouders ook hun kleinzoon kunnen zien.
    - als papa of mama op vakantie wil geeft hij/zij dit zo vroeg mogelijk aan. Kind gaat tot hij oud genoeg is om aan te kunnen geven dat er iets aan de hand is, niet mee op de vakanties (dus tot hij naar groep 1 gaat heb ik nu) dit omdat onze zoon astmaaanvallen heeft en vaak in het ziekenhuis heeft gelegen. Ik wil toch wachten tot een van ons hem meeneemt. Een week per jaar naar land van herkomst lijkt mij voorlopig voldoende.

    Verder heeft mijn ex een familielid in wiens huis ik mijn zoontje echt gewoon niet wil hebben, huis is vies, zij gaat veels te wild met mn kind om terwijl hij al last heeft van astma etc. En ze spreekt zeer negatief over mij, ondanks dat mijn kind dat natuurlijk nog niet snapt wil ik gewoon niet dat mn zoon daar is. Ik heb dit al aangegeven en tot nu toe heeft mijn ex zich gewoon aan de regels gehouden maar vinden jullie dat dat ook zwart op wit moet? Ik zit steeds te tobben en te piekeren of ik het allemaal wel goed doe, ben ik te streng? Of juist te soepel? Ik probeer gewoon voor mijn zoontje om zo goed mogelijk met hem om te gaan en het niet te laten eindigen in een vechtscheiding maar ik heb het er soms moeilijk mee hoor. Ik wil bijv helemaal niet zonder mijn kind op vakantie tot ie 4 is, maar dan zal hij ook dat recht moeten krijgen en dat wil ik niet, i know egoistich en niet eerijk vandaar dat de regeling voor ons allebei geldt...pff weet het allemaal niet meer

    Hebben jullie nog tips, op of aanmerkingen? Dan hoor ik dat graag!
     
  2. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.660
    1.826
    113
    Wat vind je ex van deze regels?

    Wat mij vooral opvalt is dat je nog veel met ex wil doen, terwijl je uit elkaar bent gegaan. Ex mag bij jou thuis met zoon komen spelen. En wat als jij een relatie krijgt?

    Gaat je zoon dan elk weekend naar zijn vader? Zou jij nooit iets leuks willen doen met hem in de weekenden? Of wil papa ook niet af en toe een vrij weekend om te kunnen ontspannen?

    Qua geld lijkt me dat een goed idee. De kinderbijslag komt dan ook op die rekening en je hebt beide inzage nodig in de rekening. Je kunt van tevoren overleggen als je zoon wat nodig heeft wie dat dan koopt enzo.

    Je kunt iemand ook niet verbieden om bepaalde mensen niet meer te zien; wel kun je vragen om rekening te houden met. Aangezien je aangeeft dat je ex een goede vader is, ga ik er vanuit dat hij het belang van zijn kind in het oog houdt. Daar zul je op moeten vertrouwen en meer kun je niet doen. Ook niet als iemand kwaad over je spreekt. Mijn ouders zijn in het begin wat negatief geweest over mijn ex en daar heb ik zelf aangegeven dat ik dat gewoon niet wil hebben. Ik wil erover praten, maar zonder mijn dochter erbij.

    In groep 1 weet je ook niet zeker of je kind al duidelijk iets aan kan geven. Die van mij kon dat niet. Emoties uiten zich vaak in lichamelijke klachten. Maar verveling kan ook buikpijn heten en hoofdpijn kan ook zijn; ik heb teveel prikkels gehad. Samen op vakantie gaan lijkt mij niet handig, maar dat moet je ook zelf inschatten denk ik. Wederom; wat als hij of zij een andere relatie krijgt, ga je dan met zijn allen op vakantie? (wat heel goed kan hoor, maar denk er wel over na)

    Het gaat er echt om wat jullie hier beiden van vinden. Op internet staan een heleboel voorbeelden van het ouderschapsplan.
     
    flipflop vindt dit leuk.
  3. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Mijn advies is om zo veel mogelijk zwart op wit te zetten. Nu gaat het nog goed tussen jullie, maar wie zegt dat dat in de toekomst ook nog zo is (heb helaas de ervaring dat het niet goed ging).

    En elk weekend jullie kind bij vader? Heb je nagedacht dat jij over een aantal jaar een moeder bent die er alleen maar door de week is? Door de week moeten er allemaal dingen (school, huiswerk enz.) En op het moment dat er "ontspanning" is, dan ben je er niet. Je bent er straks dis om je kind achter de vodden aan te zitten en op het moment dat het niet hoeft is het kind bij papa.

    Hebben jullie erover nagedacht als 1 van jullie wil verhuizen naar een andere stad/dorp? Hoe gaat de omgang dan? Wie mag het kind tijdens de wisselmomenten ophalen? Krijgt jullie kind een beetje inspraak wanneer het waar wil zijn? (Mijn kind trekt 3 weken zonder mij niet).

    Mijn advies is dus echt zo veel mogelijk vastleggen!!

    Heel veel sterkte!!!
    (Je mag me altijd een pb sturen, ben behoorlijk ervaren, helaas)
     
  4. Lils

    Lils Bekend lid

    11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Ik lees in de post van TS dat haar zoon om het weekend naar zijn vader gaat, niet elk weekend..
    Zo had ik het ook geregeld vroeger totdat zoonlief zelf aangaf dat hij niet meer wilde gaan.

    Wat betreft de vakanties, zoals anderen ook al aangaven, het lijkt mij (in de toekomst) ook niet ideaal om samen oo vakantie te gaan.
    De gezamenlijke rekening vind ik daarentegen wel een heel goed idee.
     
  5. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.660
    1.826
    113
    Daar heb je helemaal gelijk in: om het weekend. Helemaal overheen gelezen.
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Heb je wel begeleiding van een mediator?
     
  7. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Als je kiest voor een gezamelijke rekening zullen er ook duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over wat er dan precies gekocht kan worden van dat geld. Zijn jullie het eens over wat bijvoorbeeld schoenen of een jas mag kosten.

    Het komen spelen zou ik niet zwart op wit zetten, of erg duidelijk met hoe lang van te voren dit gepland / overlegd moet worden.

    Ik (wij) had in het plan dat ik beslissingen alleen kon nemen en enkel zou informeren over beslissingen. Het gaat dan over dingen als sporten, kapper, activiteiten, schoolkeuze, etc.

    Waar je ex je zoon wel of niet mee naar toe mag nemen is denk ik lastig.
     

Deel Deze Pagina