Hallo dames, Ik vroeg me af of er nog etenswaren zijn die een kindje van 1 jaar toch nog niet mag hebben? Overal hoor ik dat ze vanaf 1 jaar echt met de pot mee mogen eten, maar zijn er ook uitzonderingen? Sorry hoor, maar soms kan ik nog zo onzeker zijn Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik dacht eigenlijk dat echt met de pot mee eten pas vanaf 1,5 jaar was. Met name 'gasvormende groenten' zoals kool, prei en uien zouden nog wat veel kunnen zijn voor de darmen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er na 1 jaar niet meer zo mee bezig was en gewoon (bijna) alles voorzette, ook stamppot boerenkool. Het enige wat ik echt nog niet geef, zijn noten en pinda's, omdat ik zelf een notenallergie heb. Daarmee wil ik wachten tot hij 2-2,5 is, om het dan voorzichtig te introduceren.
Met de pot mee is (dacht ik) vanaf 1 jaar. De lijst van borstvoedings.com ging geloof ik wel tot 1,5 jaar. Maar die is wel voorzichtig. Wij gaven de dingen toch wel eerder. Die gasvormende groentes is toch een kwestie van proberen. Ui ging hier met 10 maanden ook al prima. Maar rode kool niet, ook niet met 11,5 maand. Maar wel op 13 maanden. Ons zoontje krijgt in principe ook alles vanaf zijn 1e verjaardag. Maar sommige dingen echt wel met mate (koekjes, dingen met zoetstoffen). En drinken met prik helemaal niet (slecht voor de botopbouw), hij lust het ook niet trouwens, dat scheelt ook. Gevaarlijk eten ook niet, zoals pinda's, harde snoepjes, kauwgom etc. Maar dat is ook wel logisch denk ik. Er was nog een discussie over rood vlees. Mijn zoontje krijgt af en toe wel een hapje van onze rose biefstuk. Maar sommige houden daarvoor een grens van 10 jaar aan..
Bedankt voor de reacties meiden! Sommige dingen zoals prik en snoep geef ik ook nog niet hoor, vind het nog niet nodig eigenlijk. Hoe zat het ook alweer met varkensvlees, ik las dat dit niet zo gezond was voor een klein kind. Waarom zou ik niet weten eigenlijk??
Varkensvlees geven we wel gewoon. Maar wel pas vanaf 10-12 maanden. Varkens krijgen soms best wel wat restvoer te eten. Daarnaast is het type vet in varkensvlees niet zo gezond. Er schijnt ook een bacterie in het vlees te kunnen zitten. Ook niet 100% lekker, maar niet echt heel erg. Maar net zoals zoveel dingen is er aan elk product wel wat negatiefs te hangen. Zelfs aan een saai blaadje sla
Rauwe producten worden nog afgeraden (filet americain bijvoorbeeld) maar dit wordt gedaan tot 10 jaar (!!!!)... En verder? Vanaf 1 jaar: lekker eten!
Van mij mag hij ook nog geen gefrituurd spul hebben. Hij heeft een keer één hapje van een bitterbal gekregen, maar dat is het dan ook. Geen patatjes, geen chips (ook nog eens veel te zout), geen nuggets e.d. Varkensvlees krijgt hij wel, rauwe producten niet.
Voor de mensen die het nog niet kende een tip: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden Handig schema, speelt ook in op eventuele allergien. groetjes
Ik laat Danique qua groenten en vlees etc alles eten, gewoon met de pot mee. Ik let nog wel op zout, niet meer helemaal zoutloos zoals bij de eerste hapjes maar wel veel minder dan hoe ik voorheen kookte. Wat betreft ongezonde(re) dingen als gefrituurd, snoepjes, koek en prik, daar krijgt ze bijna niets van. Vind ik nog niet nodig.
Hier eet ie alles mee Enige wat ie nog niet krijgt is: snoep, koek (buiten de babykoekjes om) zout, vet eten, limonade/prik en sterke kruiden, verder eigenlijk alles.
Nee... klopt. maar mijn dochter van toen één jaar kreeg noten van de overgootoma van mijn man. Ik was helemaal over de pissed. haha! Maar goed je weet het maar nooit!
patatje en chips wordt ook afgeraden voor volwassenen, maar als het gaat om MOGEN eten, dan is het ALLES hoor! Uiteraard wel matig zijn met zout