Is dit een gezond ontbijt?? Soep??

Discussie in 'Voeding' gestart door mavi derya, 7 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Mijn zoon is al zij hele leven een hele slechte eter hij is zelfs een periode afgevallen omdat hij weigerde te eten. Het gaat nu voor zijn doen redelijk.

Er is een soort soep van yoghurt, ei, rijst en een paar kikkererwten die hij heerlijk vind en met gemak een soepbord van leegmaakt s' morgens.

Maar is dit een goed ontbijt of kan ik dit beter niet elke dag geven?

2. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Ik heb zoiets van; als hij dit lekker opeet...lekker blijven geven. Klinkt voor mij t zelfde als bijvoorbeeld een bord pap.
    Als hij ouder word, zal t heus wel een keer veranderen.
    Wat voor 'recept' gebruik je?

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #3 Zoe123, 7 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2014
    Het is ook maar waar je kindje op de wereld komt.
    Dat wij het stramien ontbijt lunch avondeten in dit land op een bepaalde manier invullen betekend niet dat het op een andere manier niet goed is.
    Er zijn zoveel landen waar men hartig ontbijt.
    Als je kindje binnen krijgt wat nodig is....prima toch?

4. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Het is een turks recept voor yoghurtsoep.

250ml yoghurt, 1 ei, 1 eetlepel bloem, en een half (turks)theeglas rijst, klein handje gekookte kikkererwten.

Dit alles aan de kook brengen, ondertussen goed roeren. Als het kookt een halve liter kokend water erbij.

Even doorroeren en als de rijst gaar is is het klaar.

In een ander pannetje een beetje zonnebloemolie, en een klontje roomboter laten smelten een halve eetlepel turkse paprikapuree erbij en een eetlepel gedroogde munt. Dit roer je dan door de soep heen en klaar is kees.

Ik laar hem altijd wat dikker dit is makkelijker eten voor de kinderen, maar je kunt er ook wat meer water bij doen om hem dunner te maken.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Oftewel:supergezond!

6. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Super gezond! Lekker laten eten.

7. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Vind t er prima uitzien hoor, niks mis mee!

8. JolienS

JolienS Actief lid

30 aug 2013
    318
    0
    0
    Echt wel heel gezond!!! Misschien wel 1 van de gezondste ontbijtjes die er zijn! Vele malen beter dan het oer-Hollandse brood ontbijt of yoghurt met zoete bende erin.

Om het te optimaliseren zou je over kunnen gaan van witte rijst naar zilvervliesrijst en uiteindelijk naar Quinoa.

En de yoghurt vervangen voor Griekse yoghurt of kwark. En dan niet de Griekse yoghurt bij de supermarkt vandaan, want dat is yoghurt 'Griekse style' en heeft dus niet de gezonden voordelen van een echte Griekse yoghurt.

9. ml0605

ml0605 Lid

3 nov 2013
    66
    0
    6
    NULL
    NULL
    Waar haal je de echte Griekse yoghurt? Is er een bepaalde merk?

Groetjes

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is een Turks recept, dus ik zou voor Turkse yoghurt kiezen, gewoon van de Turkse winkel. (Grieks-Turks ligt politiek een beetje gevoelig;) )

Klinkt als een heerlijk ontbijt, heel gezond. Bedankt voor het recept, ik ga het proberen!

11. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Mira eet dit ook wel eens als ontbijt(Wij hebben deze soep toevallig gisteren gegeten en heb nog een schaaltje voor haar in de koelkast staan:)) Ze is dol op soep (net als haar vader) dus als ze dit wilt eten als ontbijt mag dat best van mij. Ik maak altijd wel soep. Mira vertikte het bijvoorbeeld brood te eten en moest ook een tijdje niets van pap weten (van 1 tot 1,5 jaar ongeveer). Dan maakte ik altijd verse soepjes en die at ze dan met stukjes brood erin. Ging vanzelf weer over en nu eet ze als de beste brood, maar heb heel vaak soep in huis dus dan is het het maar net waar ze trek in heeft.

12. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Nou ik ben blij dat ik hem met een gerust hart die soep kan geven.. andere soep wil hij niet...

en je kan zien dat een goed ontbijt echt nodig is want ik kan gewoon zien dat hij wat is aangekomen.. heerlijk! ;)

En dirksmama inderdaad griekse yoghurt in een turks recept dat kan echt niet:D En eetsmakelijk!

13. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Denk dat Griekse yoghurt meer een begrip is onder de "Nederlandse" bevolking als je snapt wat ik bedoel hahah wij gingen altijd "Griekse" yoghurt bij de Turkse winkel halen. Niet verkeerd bedoeld hoor :)

14. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland

Hahaha dat denk ik ook.. de smaak lijkt ook erg op elkaar en zo lijkt de hele griekse en turkse keuken vaak op elkaar maar dat vinden de turken zelf helemaaaaaaaaaal niet;):p

15. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Hahaha zo herkenbaar! Mijn tante had destijds een griekse vriend en het issue over het eten zal altijd blijven heb ik zo'n vermoede al vind ik beide keukens heerlijk smullen! Tot voor kort turkse buren gehad en buurvrouwlief kwam altijd heerlijke dingetjes afgeven, oooh wat mis ik dat :D

16. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Lijkt me lekker dat soepje.
    Vraagje. Wat is paprikapuree en hoe maak je dat?

17. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Dit kan je kopen bij de Turkse winkel als: Biber salçasi.

18. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Let wel op je hebt 2 verschillende aci biber salca die is pittig en tatli biber salca die is normaal..

Ze hebben het ook soms bij grotere albert heijns

19. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ja klopt helemaal! Ik heb altijd de tatli variant.

20. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik ook:D

Deel Deze Pagina