Hallo meiden, Ons meisje is 9 weken oud. Ik doe een 2e studie via de OU (eigen tijd indelen en geen college's) en ik werk 1 dag in de week en dan passen mijn ouders op. Ik vraag me af wanneer ik haar toch naar de opvang moet doen; vanaf welke leeftijd leren ze echt met anderen te spelen? Dan heeft het zin voor haar ontwikkeling namelijk. Bedankt alvast!
De oudste is nooit naar kinderdagverblijf of gastouder gegaan (op een dagje bij mijn ouders en later schoonouders na) en had ook eigenlijk geen kindjes in onze directe omgeving om mee te spelen. Ze ging met 3 jaar naar de peuterspeelzaal en was een echte allemansvriend. Heel sociaal, goed samen spelen, maar ook voor zichzelf opkomen etc. Ze heeft dus in die eerste jaren niets gemist. Natuurlijk viel het ons al wel op dat ze echt goed contact kon leggen en ook samen spelen op momenten in de speeltuin etc., maar heb dus nooit de noodzaak gezien van opvang met andere kinderen als het niet noodzakelijk was in verband met werk/studie etc.
Dat moeten jullie echt zelf beslissen. Jij zegt dat het pas zin heeft als ze samen gaan spelen. ..Daar kijk ik heel anders naar. Ik vind dat het al goed is voor de ontwikkeling als ze 3 mnd zijn ofzo. Dus doe waar jij je goed bij voelt
Onze jongens zijn direct na mijn verlof 3 dagen kinderdagverblijf gegaan. Onze jongste leert echt al dat er andere kindjes zijn en dat hij dus moet 'delen'. Maar voordat ze samen kunnen spelen leren ze al dat er ook andere kindjes bestaan Een kinderdagverblijf kost veel geld als het niet nodig is. Een psz is dan een betere optie in mijn ogen. Dat kan vanaf 2 jaar en ik denk dat dat doorgaans ook een mooie leeftijd is.
Mijn zoontje is nu 15 mnd en nog steeds niet geweest. Ik wacht tot hij 1 keer slaapt en breng hem dan 1 of 2 ochtenden in de week. Dan kan hij daarna gewoon lekker rustig thuis slapen.
Hier is Siem met 13 maanden gegaan. Merkte meteen dat ie weer andere dingen leert, ontwikkeld. Ik vind juist goed dat je kindje ook in andere omgeving is dan familie vrienden thuis. Leren samen spelen, dat je niet meteen kunt krijgen of doen wat jezelf wil.
Hier gaat dochterlief sinds ze 3 maanden is 1 dag en sinds een maandje ongeveer 2 dagen naar het KDV. Ik vind ook echt dat ze veel leren.. Meer dan enkel delen, ze leren er ook "dansjes" "liedjes" "kleuren" en "opruimen". Gewoon ook een stukje "normen en waarden". Voor mij niet onbelangrijk.. Maaaaaaaaaar, ik heb dan ook echt opvang nodig ivm ons werk. Als dat niet zo zou zijn dan zou ik eerder voor een peuterspeelzaal kiezen.. Daar leren ze die dingen ook en dat scheelt veel geld! Succes met je beslissing..
Als het bij ons niet noodzakelijk zou zijn vanwege werk, dan zou ik het mooi niet doen. Dan vond ik de psz prima genoeg. Maar helaas moet er wel gewerkt worden en dus ben ik nu al op zoek naar een goede opvang voor ons kindje straks.
Hier (noodgedwongen) vanaf 3 maand, toen met veel pijn, nu met veel schuldgevoel als ze een weekje niet gaat. Ze geniet er enorm van..ze is erg sociaal met andere kids.
Hier gaat ze pas vanaf 1 jaar. Wilde echt niet eerder omdat ik denk dat het voor die leeftijd ook stress kan opleveren. Bij sommige kindjes geldt dit misschien niet hoor. Vanaf 1 of 2 jaar denk ik dat het juist goed is voor het leren om met andere kindjes te spelen en delen. Ik heb verder overigens geen ervaring, dus is puur op gevoel deze beslissing.
Hier vanaf 12 week. Ik weet uit ervaring dat het beter is om ze vroeg te brengen dan op latere leeftijd, dan word het voor het kind zelf ook moeilijker. Tuurlijk voel ik me schuldig, we hebben net de eerste week gehad (3 dagdelen) ik kan af en toe even spieken (werk op de bso) en dan zie ik haar lachen naar andere kindjes en dan denk ik ach... Ze heeft het leuk ! En dan geniet ik dubbelop als ik haar weer mee naar huis neem
Als ik de keuze had, zou ik op z'n vroegst met 9 maanden beginnen als ik jou was. Of met een jaar. Maar onze dochter vond het eigenlijk pas vanaf 1,5 jaar enigszins leuk, en sinds 2,5 jaar écht leuk. Dus als het niet hoeft, zou ik geen haast maken. Ligt heel erg aan het kind natuurlijk, maar zo was het dus voor dat van ons .
Toen zoontje 2 maanden was, ging hij voor het eerst. hij is nu bijna 1 jaar, maar heb wel het idee dat hij al een tijdje er wat aan heeft en gast er met plezier heen volgens mij (en het is gewoon noodzaak ivm werk). Als het niet noodzakelijk is zou ik kiezen voor de peuterspeelzaal.
Ik vind een kinderdagverblijf voor: - kids tot 1/1,5 jaar een no-go ( kinderdagverblijven in NL dan) - kids van 1,5/2 jaar een optie - kids van 2/4 jaar een verrijking (1/2 dagen of psz)
Ja dat wil ik. Ik las laatst een stuk in het NRC wat mijn gevoel goed omschrijft, ik citeer daarom even van Kinderombudsman Marc Dullaert: Wetenschappelijk is nu aangetoond dat de babyopvang, zoals die nu vaak is ingericht, en hoe goed bedoeld ook, niet optimaal is voor de ontwikkeling voor het kind. In dat eerste jaar wordt de basis gelegd voor het hele verdere leven. Een kind dat veel naar de opvang gaat, heeft minder lichamelijk contact, meer stress, is vaker ziek en heeft eerder hechtingsproblemen. Veel opvang is: opvang waarbij aan de ontwikkeling van het kind in alle drukte heel weinig wordt toegekomen. Bij een beslissing voor babyopvang, of de inrichting van die opvang, moet het belang van het kind leidend zijn. Nu is dat vaak een economisch motief, een financiële afweging. Feitelijk worden ouders in Nederland gedwongen hun kinderen heel jong naar de opvang te sturen, omdat het voor de meesten financieel niet haalbaar is het anders te doen. Daarnaast weten we te weinig over het belang van die eerste levensfase. Ik zelf vind een kinderopvang vanaf 2 jaar leuk maar niet voor baby's, een gastouder in huis is voor mij persoonlijk een goede optie. In veel landen om ons heen is het voor ouders veel beter geregeld, meer verlof, en veel beter ingerichte kinderopvang met meer pedagogisch medewerkers. Daar wordt door de overheid wel goed geïnvesteerd in de opvang en dus in kinderen en de toekomst. Onderzoek toont aan dat kinderen hierdoor beter relaties aangaan, beter hechten en de hersenen zich letterlijk beter ontwikkelen.
Hier geen kinderopvang omdat ik in het weekend + avonden werk, dan is ML thuis. Ik heb vriendinnen/familie met leeftijdgenootjes, dus hoop dat zij via die weg wat sociale vaardigheden leert. Anders overweeg ik psz... maar kinderopvang vind ik om die reden (dat ze er iets van leert) veel te duur!
Ik kan me deels in je verhaal vinden maar dit is echt kinderdagverblijf verschillend! Ik heb veel verschillende gezien maar waar ik werk word wel degelijk veel aandacht aan baby's besteed. Hechtingsproblemen vind ik echt bullshit, tenzij een baby 5 dagen jan de week komt. Ik heb kinderen op de bso die inmiddels 8/9 jaar zijn en vanaf baby af aan op de opvang zitten, hier zijn absoluut geen hechtingsproblemen. Hoe bedoel je gastouder thuis, bij jou thuis of bij de gastouder?