Zoontje drinkt niet goed uit de borst.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door jobijntje, 31 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jobijntje

jobijntje Actief lid

22 nov 2008
    146
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben 3 wkn geleden via een keizersnede bevallen van een zoontje.
    Door de keizersnede en andere oorzaken (mijn zoontje lag op IC en kreeg meteen een speentje en de fles:() drinkt mijn zoontje niet goed aan de borst. Na heel hard oefenen krijg ik hem nu wel goed aangelegd maar drinkt hij maar 10 a 20 cc van beide borsten samen. Hij lijkt er nu wel plezier in te hebben, en is niet meer gefrusteerd. Ik heb een kolfapparaat gehuurd, maar doordat ik een erge hekel heb aan het kolven (het doet pijn, mijn tepels gaan helemaal open staan en worden rood) en er vaak ook geen tijd voor heb om om de 2 uur te kolven is mijn melkproductie erg achteruit gegaan naar 50 cc per keer van beide borsten, waardoor ik steeds meer moet bijvoeden. Ik zou graag willen dat mijn zoontje uit de borst drinkt zodat ik het kolven kan laten, maar hoe krijg ik dat voor elkaar? En als hij niet gaat drinken, hoe krijg ik mijn melkproductie weer op gang? Ik ben nu zowat de hele dag met voeden bezig, aanleggen, flesje, kolven en sta op het punt van opgeven.:(
    Alvast bedankt voor je antwoord!

2. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hoi,

ja, het is een heel vermoeiende tijd na de bevalling. Jij krijgt nog een extra belegde boterham met een keizersnede en een kindje dat nog niet aan de borst is, want dan moet je en kolven en voeden en das pittig!
    Het klinkt alsof de kolf niet past bij jouw borsten. Is de schelp groot genoeg? Je tepelhof moet er goed inpassen anders krijg je nare kloofjes.

Als je kleintje goed de borst neemt, kun je hem eerst aanleggen en zelf laten drinken tot hij er genoeg van heeft (hij haalt er altijd meer uit dan een kolf ooit kan doen) en na een uurtje kolven, dus tussen voedingen in. Dat geeft meer productie.
    Je kunt eventueel ook handmatig kolven, voor sommige vrouwen de oplossing.

Succes!!
    Kirsten

3. jobijntje

jobijntje Actief lid

22 nov 2008
    146
    0
    0
    Noord-Brabant
    hoi Kirsten,

IK denk dat je idd gelijk hebt wat bestreft de schilden. Ik zal eens gaan kijken naar andere. Binnenkort moet ik toch zelf een kolfapparaat gaan aanschaffen en het gehuurde apparaat wat ik nu gebruik terug brengen naar de kraamwinkel. Ik weet alleen niet wat voor apparaat ik dan moet aanschaffen, en ben bang dat ik een verkeerde keuze zal maken. Misschien is een consult bij een lactatiekundige wel een goed idee, zodat ze mij misschien ook hierin kan adviseren? Ik heb het kolven de laatste tijd behoorlijk verwaarloosd waardoor ik de schamele opbrengst heb van 1 flesje per dag. Ik vraag me af of dat dat wel zin heeft? Ik leg mijn zoontje wel weer vaker aan, en soms drinkt hij wel langer dan een uur aan de borst! Daarna wil hij toch nog zijn fles en drinkt deze dan ook helemaal leeg. Omdat ik geen weegschaal heb vraag ik me af of hij wel drinkt, ik zie de melk wel stromen, soms zelfs na het aanleggen over zijn toet heen! Vanochtend heeft hij weer uit de borst gedronken en ik zag bij het los laten dat het wit slijmerig was. Is dit normaal? Is dit vette melk? Of is er iets anders aan de hand?

4. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hoi,

hoe gaat het inmiddels?

Ja, melk kan alle kleuren hebben en slijmerig is ook ok! Ws idd heel vette melk. Hoe leger je borst, hoe vetter de melk, das dus hartstikke goed.
    Je kunt goed aflezen aan zijn luiers hoeveel melk hij drinkt, plast hij 6-8 luiers per dag?
    Dat hij na de borst ook nog fles drinkt is niet raar, ze hebben zo'n grote zuigbehoefte, hoeft geen honger te zijn.

groetjes
    Kirsten

Deel Deze Pagina