s morgens eten.. wat te doen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jucade, 12 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ok, hier even in het kort..

Justin krijgt sinds hij anderhalf is het 'ontbijtpapje met bisquit', hij vond het lekker (logisch ;)) maar nu wil ik (omdat het met opvolgmelk is en tot 3 jaar) toch wat anders geven én niet geheel onbelangrijk, het ZELF op eten ipv ik hem de pap lepelen. Hier mijn ideeën en uitwerking van een ander alternatief; hij wil wel een broodje maar hij duurt zo giga lang (echt een half uur of meer) voor zijn broodje bijna eens op is.. Hij gaat zelf bambix eten.. al eerder geprobeerd, was geen succes omdat hij dan wederom een half uur aan tafel zit.. Ik heb vanochtend de bambix in een beker gedaan zodat hij het zo kan op drinken.. ook geen succes want het duurt weer een eeuwigheid ;) wat moet ik doen? geduld hebben en hopen dat het beter gaat.. of iets van ontbijtkoek oid gaan geven? (wat ik niet als ontbijt zie eigenlijk..) Onderweg een broodje eten is ook geen optie met dit weer want dan bevriest t waar je bij staat.. :p

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Uhm tja eigenlijk vind ik gewoon dat je geduld moet hebben ;)! Hier doen ze altijd ong een half uurtje over een broodje (wat dan idd soms niet helemaal op gaat). Heb daar geen problemen mee, doe zelf ook net zo lang over mn brood.

En op de dagen dat je weg moet, dan gewoon iets van bambix geven. Evt gewoon uit een beker zodat hij het kan drinken? Dat is gemakkelijker dan met een lepel eten en gaat misschien wat vlugger? (Ik bedoel overigens een gewone beker, geen tuitbeker oid).

Succes ;)!

3. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoontje ontbijt met een boterham en dat duurt ook zo lang.
    Dus meestal help ik even met de laatste stukjes.
    Hier gaat het iets sneller als ik de boterham dubbel klap en hem dan uit het vuistje laat eten. Dus als ik haast heb dan doen we dat en als ik alle tijd heb dan prikken we gezellig met een vorkje.
    Ik heb 's morgens natuurlijk altijd haast als ik naar mijn werk moet, maar het is niet anders. Mijn zoontje is 2.5 en ik vind pap niet echt een goed vullend ontbijt, dus toch maar brood.

4. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Mijn mening is dat je kinderen als ze het kunnen zoveel mogelijk zelf moet laten eten.
    Mijn zoontje krijgt 's ochtends een boterham en die eet hij zelf. Ik weet eigenlijk niet hoelang hij bezig is. Als hij klaar is zegt hij "op, rije" (vertaling: ik ben klaar, ik wil met de trein spelen) Pap krijgt hij niet, maar yoghurt e.d. eet hij ook zelf.
    Je zou natuurlijk ook kunnen proberen om hem zelf dat ontbijtpapje te laten eten en als dat goed gaat overstappen naar "gewone" pap. En anders inderdaad zoals Hanneke zegt gewoon geduld hebben.

5. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Tjonge, een uur lijkt me toch wel lang hoor. :(
    En je hebt al van alles geprobeerd, maar het lukt gewoon nog niet. Zou maar gewoon nog een poosje blijven lepelen, alstie dat lekker vindt. Gaat vanzelf wel over, joh.

Dan krijgt hij ineens de geest en wil zelf een boterhammetje of zelf z'n pap eten.

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mirre doet ook vrij lang over haar ontbijt. Dus daar houd ik rekening mee als we vroeg weg moeten (eerder op staan). Sommige mensen eten nu eenmaal langzamer dan anderen ... vind ik wel grappig om te zien op de PSZ: sommige kindjes roepen al om nog een broodje als Mirre net een eerste hapje heeft doorgeslikt :D

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Mijn meisje heeft d'r brood al op voordat ik met mijn ogen kan knipperen haha...
    Maar ehm, kun je niet op de dagen dat je de tijd hebt (vrije dagen) brood geven en dan andere dagen een bord pap of yogurt oid. Ik denk nl. dat hoe vaker ze brood eet, hoe sneller het zal gaan dus het tempo zal vanzelf wel komen.

8. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde probleem. Merel krijgt nu allerlei verschillende dingen op andere dagen. De ene dag een beschuitje, de andere dag pap uit een gewone beker, dan een boterham, dan een plak ontbijtkoek.... Heel soms corflakes met melk,yoghurt met wat bambix, ze mag dan kiezen en dat helpt een beetje omdat ze zo inspraak heeft, wat ze wel prettig vindt......

Lust Justin graag yoghurt? Je hebt ook kinder muesli, misschien vindt ie dat heel lekker met muesli? Maar ja, ondanks dat Merel kiest...er zijn dagen bij dat het toch ook heel erg lang duurt voordat het op is. Is gewoon geduld hebben denk ik.... Sommigen zijn niet te verzadigen, anderen doen iets ;) langer over het eten......

9. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Joey werkt in 10 min 2 boterhammen weg, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen!

Ik denk toch lepelen waneer je weg moet/haast hebt en wanneer je thuis bent lekker op zn eigen tempo een boterham laten eten.

10. Madelief32

Madelief32 Actief lid

16 jun 2009
    196
    0
    0
    Hier ook even wat anders geprobeerd. Onze dochter (20 maanden) krijgt 's-ochtends een papflesje (melk met bambix peuterpap), gezellig bij ons op bed of op de bank. Een boterham gaat ook goed hoor, maar ze drinkt verder weining melk, dus op die manier heeft ze de eerste 200cc al binnen.

Als ze wakker wordt is het eerste wat ze roept"Lesje", vind ze ook echt genieten volgens mij. Ik vind het wel prima zo. Aan tafel een boterham eten vind ik ook heel gezellig, maar heb nu expres weer het flesje terug ingevoerd ivm de hoeveelheid melk.

Toen ik net begon met de boterham was het ook wel even wennen, het kost tijd, maar het ging ook al snel sneller met eten. En het is toch geduld hebben denk ik. Suc6 en lekker doen wat jij het prettigst vindt!

11. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ontbijt je altijd samen met Justin aan tafel of zet je hem aan tafel en ga jezelf iets ander doen?
    Misschien dat hij daardoor sneller gaat eten. Anders gewoon geduld hebben, het komt vanzelf.

12. Heel76

Heel76 Actief lid

15 jul 2006
    266
    0
    0
    Zuid-Holland
    Zoals hierboven. Hoe vaker hij zelf brood eet, hoe beter toch?
    Hier heb ik er eentje thuis die zelf wil kiezen tussen brood en ontbijtkoek. Mag hij dat niet, dan zitten we ook een half uur.
    Laat hem dus zelf kiezen. En terwijl hij eet, eet ik mijn ontbijt en maak als het nodig is aan tafel ook boterhammen voor mij en mijn vriend voor de dag.

Geef hem 5 minuten voor ik naar boven wil om aan te kleden die mededeling. En ik merk dat dat ook werkt. Misschien ook nog een idee?

Suc6 in ieder geval.

Gr Heel

13. aukie

aukie Actief lid

6 apr 2008
    343
    0
    0
    Ik doe hier brinta (met melk, zonder suiker) als ontbijt. Vult volgens mij als een tierelier en is ook nog eens goed vullend. Hij eet het overigens zelf, maar weigerde met 10 maanden al om gevoerd te worden.

14. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Ik snap je ongeduld wel, want 's ochtends voor school/werk heb je nou eenmaal niet alle tijd van de wereld.
    Hier bij de jongste haal ik eerst de korstjes eraf en smeer ik hem bijv, met jam en dan mag ze hem zelf dubbelgeklapt opeten dat gaat hier erg snel naar binnen. Of een dubbelgeklapte boterham in tweeen snijden, sommige kinderen overzien het niet zo'n grote boterham in 1 keer. Succes ermee

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou gewoon brood blijven geven, of zelf zijn pap laten lepelen. Ik zie het probleem ook niet zo eigenlijk, wat is er erg aan dat hij er lang over doet? Als het is omdat je weg moet.... dan dus iets eerder opstaan. Eva eet niet snel, ook niet langzaam, ze doet er zo'n 15 minuten over denk ik. Als we 's ochtends weg moeten, mag ze televisie kijken terwijl ze eet. Dan moeten we wel af en toe zeggen dat ze een hap moet nemen, want ander vergeet ze dat ;). En hier eet ze ook wel eens een droog broodje verder in de auto als we weg moeten en ze wil nog wel wat eten. Moet je kindje wel droog brood lusten, maar op zich kan het dus prima.

16. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hmm lastig

youame krijgt smorgens een broodje en ondertussen kleed ik haar aan denk dat ze er ong 15 min over doet en als ze geen brood wil
    maakt mijn vriend brinta en eet hij het zelf en staat ze ernaast en krijgt ze hapjes gaat sneller

17. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

mijn zoontje krijgt meestal 'cereals' en ook wat toast bij het ontbij, we zijn wat verengelst. dus cornflakes of weetabix met melk. en toast met marmite. hij eet het allemaal zelf, voeren is al lang geen optie meer.
    eerst kreeg hij pap, die hij zelf opat. en ja, dat zelf eten duurt eventjes...

gelukkig krijgt hij als hij naar de creche moet daar ontbijt.
    als ik weg moet snel dan geef ik een boterhammetje dat hij onderweg kan opeten.

18. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    sophie eet 's ochtends nog wel een papfles, gaat veel sneller dan brood en ze eet het helemaal op. eerder opstaan vind ik geen optie nog, ik moet haar altijd uit een coma trekken, vind ik het sneu om haar nog eerder te wekken. vanochtend gingen we een uurtje later weg, moest ik haar om 8.15 nog uit een coma trekken. dan heb ik liever dat ze wat langer kan slapen en een papfles krijgt dan andersom

19. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik zie t probleem eigenlijk niet. Gewoon lekker samen eten. Ik sta gewoon op tijd op zodat Iris lekker rustig kan ontbijten; vind ik ook een goed en gezellig begin van de dag. Hij leert t vanzelf wel en sommige kindjes eten wat langzamer; maakt toch niks uit, gewoon een kwestie van plannen.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik snap trouwens wel dat het vervelend is je kindje wakker te moeten maken, wij moeten Eva ook altijd wakker maken als ze naar het kdv moet (maandag en vrijdag). Wij moeten rond 7:45 weg en Eva maken we om 6:45 wakker. Terwijl ze normaal tot een uur of 8-8:30 slaapt. Het is niet anders. Maar goed ontbijten is ook belangrijk! Als ze straks naar de basisschool gaan moeten ze elke dag ook op tijd op en ik neem aan dat je dan niet elke ochtend een papfles gaat geven...

Deel Deze Pagina