Ik heb momenteel een situatie met mijn dochter waar ik niet goed raad mee weet. Mevrouw is op het moment erg brutaal. Wil heel duidelijk "ik ben groot" gedrag vertonen. Nu loopt dit iedere dag uit op ruzie. Gevolg is dat ze straf krijgt en naar de gang moet. En daar gaat het dus mis. Ze wordt enorm woest en gaat fysiek geweld gebruien. Duidelijk uit frustratie slaan, knijpen en spugen. Nu is haar alleen op de gang laten geen optie want dan verbouwd ze letterlijk de boel en sloopt de hele gang. Maar erbij blijven lijdt dus tot slaan en knijpen. En juist daar weet ik niet goed hoe op te reageren. Uiteraard wordt ik boos maar dat lijdt nergens toe
Wij hebben een time-out plek in de kamer (een kleedje) waar ze moet blijven zitten, vergde even wat doorzettingsvermogen om haar daadwerkelijk op het kleedje te houden... De gang ging hier ook niet goed, ging ze gewoon naar boven of zitten spelen... Fysiek geweld wordt hier absoluut niet toegestaan, heb haar buitengezet met de boodschap ga daar maar even afkoelen, na 2 keer was de boodschap duidelijk..
Probleem is als ik haar ergens voor straf alleen zet is ze zooooo boos dat ze dingen echt stuk gaat maken. Zo heeft ze bv de spiegel kapot geslagen op de gang. Natuurlijk word slaan niet getolereerd, alleen hoe reageer je daarop om het duidelijk te maken. Nu moet ik ook toegeven dat mijn dochter niet snel ergens van onder de indruk is. Mijn dochter is trouwens bijna vijf
Hier een plek op de gang, echter wel binnen gezichtsveld dankzij de ruitjes in de tussendeur. Mijn oudste heeft ook een periode gehad (nu nog heel af en toe) dat hij gaat knijpen, slaan of schoppen. Bij ons is het sowieso de regel dat wanneer hij iemand (maakt niet uit wie) expres pijn doet hij zonder waarschuwing naar de gang gaat. Eerder deden we dat niet, gaven we hem eerst een waarschuwing, maar we kregen het gevoel dat hij hier 'misbruik' van ging maken. Lichamelijk geweld wordt hier dus niet getolereerd. Wanneer hij er op de gang mee door gaat dan moet hij naar zijn kamer en kan hij daar afkoelen. Meestal is een hele korte periode op zijn kamer (1 of 2 minuten) al voldoende en gaat hij zonder problemen weer mee naar beneden en weer lief spelen.
Oh, en misschien een tip, onze zoon moet op een soort bankje blijven zitten, doet hij dat niet (en gaat hij bijvoorbeeld op de deur bonken) dan moet hij ook naar zijn kamer. Het was even volhouden, maar hij heeft het nu door en blijft nu netjes zitten (in plaats van als een dolle op de deur (met glazen ruitjes) te bonken.
Wat zegt ze zelf over het boos zijn? Kan je daar met haar over praten? En wat zegt ze zelf na afloop van zo'n 'sloop'bui? Hier ook een dame die echt de hele boel kon verbouwen in een boze bui of bij een time-out. Pas het laatste jaar is met haar ook te bespreken dat ze (heel erg) boos mag zijn, maar dingen kapot maken niet ok is. Dat als ze dingen van ons of haar zusje kapot maakt wij daar erg verdrietig van worden en het niet gezellig is thuis. Beste was nog wel het principe dat ze op school hebben (en ze goed onder de knie had) ook thuis te gaan gebruiken: 1. Zeg: stop, hou op. 2. Rustig worden. 3. Oplossing bedenken. Pas nu we het én bespreekbaar hebben én het schoolding toepassen gaat het hier weer goed. Zie nog wel dat ze echt heel erg boos is, maar ze weet er vooral ook zelf beter mee om te gaan. Eerder overheersde echt de boosheid en was ze nauwelijks meer voor rede vatbaar, nu is het enigzins controleerbaar en daarmee ook bespreekbaar of na de time-out op een andere manier te uiten (muziekje wat harder aan en meezingen, even schreeuwen, tekenen, even heel hard stampen op de grond of weet ik wat).
Je ziet heel duidelijk dat ze in haar woede gewoon niet meer weet wat ze moet en dus daarom "doordraait" Er is dan echt geen land mee te bezeilen,Ze blijft ook best lang in zo een bui hangen, erover praten achteraf doen we wel maar of het echt doordringt weet ik niet.
Je verwoordt heel goed wat je bij haar ziet. Ik denk dat je haar moet helpen om die woede en boosheid kwijt te raken. Nu doet ze dat door spullen te slopen, dit wil je niet. Maar als ze nu bijvoorbeeld met een stapel kussens of knuffels mag gooien? Help haar hierbij door in eerste instantie zelf mee te gaan doen met kussens tegen de muur te gooien. En dat daar al haar kracht en boosheid bij mag gebruiken.Zo kan je haar leren om op een verantwoorde manier haar agressie kwijt te kunnen. Succes!