Ik lees net het topic van kindjes van zes maanden en ouder, en ik lees toch steeds dat de kindjes doorslapen. Onze zoon, nu vijf maanden, slaapt NOOIT door. WE hebben nu vier voeding per dag, 180 cc of 200cc, en fruithapje en groentehapje. LAatste fles om 20.00 uur en mag spelen tot 21.30/22.00, anders is hij TE wakker om te slapen. Maar nu is het 23.00 geweest en huilt hij alweer. Speentje geven lukt niet, die valt meteen weer uit. Moet ik hem laten huilen? Meestal geven we hem toch maar eten. Ik weet t gewoon niet. Zal hij er zelf nog niet aan toe zijn aan doorslapen of houden we het zelf in stand? Wat kan ik hier nu aan doen? IEmand? Hij krijgt in zijn laatste fles pap. En heeft dus nu een uurtje en een kwartier geslapen. We zijn juist de fles van 23.00 gaan verschuiven naar vroeger omdat ik ook las dat veel kindjes toch eerder gaan slapen. Maar hij wordt dus nu gewoon wakker en trouwens ook 's nachts nog een keer tussen 3 en 5 uur.......WE moeten dus rekenen welke hoeveelheid voeding hij nog mag hebben (komt niet aan de liter precies, maar zorg altijd dat we er net onder blijven), meestal komt hij aan de 800 cc ongeveer of 900cc. Iemand raad? Help!
Moeilijk zeg...ik moet zeggen dat ik tara tussen half 8 en 8 haar laatste fles geef, soms eerder en daarna vrij snel naar boven ga. Op het kussen spelen we nog wat, een vast ritueel, even de dag doornemen saampjes. Dan staan alleen de ganglichten aan en de kamer is dus schemerig. En dan is het slaapjestijd, tot smorgens ergens tussen half 9 en half 10, dus toch een volle nacht. Nou hebben we Tara wel altijd hoe wakker of moe gewoon om die tijd in bed gelegd, en ook voor het oog klaar wakker slaapt ze binnen enkele minuten in. Ik weet niet of het invloed heeft hoor, maar ze slaapt nu beter dan toen we dachten dat we moesten wachten dat ze moe was, toen waren wij vaak inderdaad ook nog tot laat bezig en kwam ze rond 12 uur nog voor een fles. Nu lijkt de nacht in haar ogen gewoon de nacht te zijn en tukt ze vrolijk door. Als ze toch eens wakker wordt, ergens van schrikt ofzo dan doen we de fop erin en slaapt ze verder.
Hier gaat ze 's avonds uiterlijk 20.00u haar bed in, ook als ze aangeeft niet moe te zijn. Soms slaapt ze aan het einde van de middag nog tot half 6 ofzo en dan wordt het 's avonds tegen 8 uur. Meestal ligt ze er rond half 8 in. Maar hier slaapt ze ook niet door. 's Avonds wordt ze tussen 21.30 en 22.30u wakker en dan 's nachts nog en vaak tegen de morgen. Hier drinkt ze ook altijd nog, anders is het een brulfestijn.
Persoonlijk vind ik het al vroeg om de laatste fles te verschuiven. Kijk niet naar wat andere kids doen en kijk naar de behoefte van je eigen kindje. Hier ook een ventje wat heel lang nog een fles kreeg rond een uur of 22/23.00. En doorslapen, tja, tot voor kort was het hier ook een drama snachts. En nu nog geregeld nachten dat Tim wel een keer of 2 wakker wordt, alleen is het tegenwoordig voldoende om hem gewoon weer even onder te stoppen. Maar zoals vannacht/vanmorgen begon hij om 5.00 al met spoken
Ik weet dat ouders hier verschillend tegenaan kijken, maar ik vind 21.30 a 22.00 uur echt geen bedtijd voor een klein kind. Ik mocht zo laat naar bed toen ik 12 was geloof ik. Het is gewoon geen gezond ritme naar mijn mening en het zou mij niets verbazen als dat een onderdeel is van het slaapissue. Als je kleine dit gewend is, is het geen wonder dat het pas zo laat moe lijkt te worden. Maar ondertussen is hij denk ik wel degelijk overprikkeld en over zijn moeheid heen. Met onrustig slapen als gevolg. Mijn twee kinderen gaan allebei om 19.00 uur slapen. De jongste ben ik vanaf een week of 10 hoe dan ook om dit tijdstip in bed gaan leggen. Om half 7 de fles, en daarna naar bed. We moeten hem nog steeds wel eens in slaap sussen 's avonds, maar inmiddels valt hij standaard na 1,5 uur in een diepe slaap (die 1,5 uur daarvoor slaapt hij ook, maar heel oppervlakkig/onrustig). Onze oudste idem dito. Altijd op dit tijdstip naar bed. We hebben hem wel eens een enkele keer op gehouden als hij niet moe leek, maar dit bleek altijd een verkeerde zet. Gevolg was dat hij de hele nacht onrustig sliep namelijk. Hoe rustiger hij naar bed gaat, des te beter hij slaapt. Maar als we hem te lang laten opblijven en hij daardoor helemaal hyper wordt, helpt dat echt niet.
Laten we voorop stellen dat niet een kind het zelfde is. En doorslapen wat wordt daarmee bedoelt? Dat uk niet meer wakker wordt voor een fles neem ik aan. Ik zou als ik jou was eens een bedritueel proberen. Als we namelijk hier uk tot aan bedtijd laten spelen (hij is wel ouder maar we hebben het altijd zo gedaan) dan gaat hij vol energie naar bed. Wat we nu doen is de fles geven dan nog even knuffelen bij papa of mama in de armen en dan naar slaapkamer. Pamper verschonen pyjama aan en in bed verhaaltje lezen. Dan welterusten zeggen en muziekdoosje aan en dan is het als het goed is rustig van ongeveer half 8 tot en met zeven uur of als we vrij zijn (raar maar dan past hij zich aan!!!) 8 of negen uur. Maar zoals ik al eerder zei ieder kind is anders. Probeer eens een paar dagen uit wat mensen hier voorstellen je ziet snel genoeg wat goed voor jou uk is. Successs
Hier gaf de pap veel te veel energie voor het slapen gaan! Toen we die naar de ochtend hebben verplaatst en de laatste fles melk gaven ging het beter. Ik zou hem ook niet meer laten spelen na de laatste fles om hem niet te overprikkelen, maar lekker rustig op schoot nemen en dan vlak voor hij indoezeld in bed leggen. Verder zou ik niet gaan vergelijken met andere kinderen, de een slaapt wel door de ander tot 2/3 jaar niet. Of slapen ze in het begin door en zodra de tandjes doorkomen niet meer (zoals hier)... Daarbij zijn er ook mensen die zeggen dat hun kind iets doet terwijl dat helemaal niet het geval is (niet zo zeer hier hoor, maar hoor het veel in mijn omgeving. Als ik de mensen om me heen moet geloven, loopt een gemiddeld kind met 8 maanden!! Daar geloof ik dus helemaal niets van, en al zou het zo zijn, er is niets mis met mijn kind omdat het dat niet doet. Toch word er vaak gezegd dat ik maar naar een ka moet omdat er iets mis zou zijn).. Probeer jezelf er vooral bij neer te leggen dat hij niet doorslaapt en misschien ben je onbewust dan rustiger naar hem toe en gaat het slapen beter..
dank jullie voor de reacties! Ja, een bedritueeltje doen we wel, ik kijk met hem naar een olifantenschilderijtje (vindt hij erg interessant) en er gaat nadien een trekpopje aan, wat overdag niet is. Ik blijf nog even knuffelen met hem en vertrek daarna, net als anders. Iedere dag in bad is echt niet nodig, dat ga ik dan niet doen als bedritueel zeg maar. Maar daar hoor ik jullie ook niet over. Gisterenavond heeft hij inderdaad rond de 23.00 gejammerd, maar is toch weer in slaap gevallen, om drie uur weer, maar weer in slaap gevallen. En toen om half vijf moest er wel melk komen. Maar het lijkt meer speenbehoefte (hij 'eet' ook zijn slaapzak op) en een speen blijft er absoluut niet inzitten (spuugt m meteen weer uit, beetje onhandig hihi is hij ermee, terwijl hij er gek op is, dus dat gaat niet werken). Dat spelen nadien deden we eigenlijk expres, omdat hij verschrikkelijk boos werd toen we hem direct in bed legden zo vroeg. Nu was hij wel wat moei-ig na het spelen (niet heel erg, leg hem altijd wakker in bed, na twee gaapjes oid) maar sliep wel sneller in.
Hier doen we het badderen 's ochtends, 's avonds werd hij er alleen wakker van. En het probleem met de speen, heel herkenbaar! Hier ook elke nacht een aantal keer eruit voor de speen, ondanks dat hij er maar even in blijft zitten (verkouden). Fijn dat hij het dus wel goed uithoud tot de vroege ochtend met zijn voeding!
Kan het niet zijn dat hij juist te moe is om te slapen, dan worden ze juist heel actief, en slapen ze slechter. Bij ons ging onze zoon na het avondeten, naar boven, en dan ging het avondritueel in,: in bad of gewoon pyama aan (hier ook niet iedere dag bad) dan nog borstvoeding voor het naar bed ging, dus voor jou zou dat de fles zijn, (ik zou trouwens geen pap doen, want pap kan inderdaad ook voor energie zorgen, en een hele volle buik slaapt slechter.) en dan zingen verhaaltje en naar bed, bij ons was het dan brullen, maar het was al heel snel duidelijk, dat er niets aan te doen was. en dan om een uur of 11 gaf ik nog borstvoeding (en dan speelden we nog wat met hem, niet zo pedagogisch, maar wel gezellig, hihi). Hij ging ook zelf de borst voor het naar bed gaan weigeren, en op een gegeven moment de borst van 23.00. Ieder kind is anders, dus misschien werkt bovenstaande niet voor jou kind. Wat ik wel merk is, dat ze behoefte hebben aan duidelijkheid en grenzen, dus probeer zo veel mogelijk het zelfde te doen, en ook niet twijfelen, want dat voelt hij aan. succes!!!
hmmm toch maar niet spelen dan denk ik daarna. Maar jee, wat was hij boos dat hij niet mocht spelen na de fles! Gisteren ging het na het spelen dus echt beter, maar ja. Ach aan de andere kant, misschien werkt het voor hem. Ik weet het niet. In elk geval ben ik er gisterenavond om 23.00 uur niet heen geweest en hij heeft die voeding dus overgeslagen (hij krijgt dezelfde hoeveelheid hoor op een dag, tis niet zielig ofzo). En dan tot vijf uur 's nachts. Is het beter de pap in de ochtend te geven? We dachten als hij wat verzadigder is, dat hij dan langer door zou slapen.........
Dachten wij ook, kregen dat advies ook van vele (incl ka), maar bleek hier juist teveel energie te geven. Zo zie je maar, elk kind is anders. Gewoon een kwestie van uitproberen denk ik en niet te veel wisselen zodat hij aan dingen kan wennen.
Mijn zoontje wordt met pap ook veel eerder wakker s´avonds.. normaal slaapt hij best goed, maar die pap verpeste het echt gewoon, zowel overdag als s´avonds. Hier helemaal geen pap, binnenkort lekker wat brood eten wanneer hij zijn hapjes goed opeet..
onze zoon slaapt ook nog niet door hoor. De ene nacht hoor ik hem 2x waarbij hij zelf in slaap valt en de andere nacht wordt hij wakker en komt zelf niet meer in slaap. Wij geven ook geen pap in de laatste fles, hij slaapt hierdoor onrustig en hij drinkt het ook heel erg snel leeg doordat hier op de een of andere manier de speen zo snel gaat welke ik ook probeer. Gewoon een fles melk om 19uur en dan slapen. Het scheelt nu hij zelf zn speen kan pakken en ook snapt dat hij daarmee verder kan slapen (ik heb een knuffel je speen) Maar toen hij dat nog niet kon moest ik er ook heeeeel vaak uit. Weet niet of je het al doet maar je zou de 10minuten regel kunnen toepassen: 10minuten laten huilen/jengelen en dan er naar toe gaan, aai over de bol geen oogcontact en niks zeggen, speentje erin en dan weer weggaan. Als hiij dan weer begint weer 10minuten wachten en dan weer hetzelfde. Hier overdag moest ik eerst wel 3 keer naar boven maar het heeft zn vruchten afgeworpen tot even murmelen en zelf in slaap vallen. Maar goed het moet wel bij je passen. En wat bij mij een hele hoop heeft gescheeld: het accepteren, dat geeft jou rust en je kleintje ook. Ik denk altijd maar: het zal vanzelf een keer ophouden en hij zal echt wel een keer doorgaan slapen. Het is niet anders. Ik ga overigens als we een beetje een balen nacht hebben gehad tijdens de middagdut zelf ook even liggen: TV aan, wekker zetten voor het geval ik in slaap val, babyphone naast mn oor en even uitrusten xxxx Succes !!
ow en Tycho gaat hier 1 nacht in de week naar mn schoonouders. Zodat we in ieder geval 1 nacht goed kunnen slapen. Dat kwam van 2maanden geleden toen Tycho echt 6 of 7 keer in de nacht wakker was. Ik zit niet lekker in mn vel en met een postnatale depressie thuis. Dus misschien is dat ook nog een optie? xxxx
ja, ik weet ook dat we het ons makkelijker maken door er 'gewoon'in te berusten. Maar t wil niet altijd.......... Vanavond maar eens geen pap dan!
als ik het zo lees denk ik dat jouw zoontje oververmoeid is. voor jullie lijkt het alsof hij eerder dan 22.00/23.00 niet moe is maar vaak zijn ze dat wel. ik zou dat spelen na de laatste fles niet meer doen, gewoon om 20.00 op bed leggen en hij zal even huilen, dat mag. (tenzij het echt schreeuwen is) als je dat elke dag probeert, hem om 20.00 op bed leggen en hem max 15 min laten huilen komt het echt goed hoor. hij zal later op de avond nog wel een flesje willen denk ik en dat zou ik hem dan ook gewoon geven. hij is nog te klein om tot de volgende ochtend door te slapen op de fles van 20.00. maar dat spelen na 20.00 zou ik zeer zeker weglaten. hij heeft een strak ritme nodig en dat is voor jullie allemaal even wennen maar ik weet wel zeker dat jullie allemaal er straks blij mee zijn.
en idd pap voor het slapen gaan is niet zo een goed idee..werkte hier erg slecht. toen alleen warme melk aangeboden en dat ging wel erg goed. sliep echt lekker door
Hier ging ons dochtertje langer slapen wanneer wij voedde op verzoek, dus 's avonds niet wakker maken voor de fles. en ja dan moeten we nog 's nachts een fles geven, maar dat is beter dan uren met een wakker kind zitten of weet ik veel hoe vaak die speen erin stoppen. Ze is nu 4,5 maand en de keren dat ze doorgeslapen heeft: misschien 1 keer van 22 tot 6?? En dan bedoel ik zonder voeding he, nog wel eruit voor de speen. Dus echt niet alle baby's slapen door. En hier ook geen pap, maakt haar alleen maar onrustiger. heel veel succes!
Onze zoon slaapt ook nog niet door zenne. (denk dat je verkeerde topics leest ofzo want er zijn er genoeg waar ouders 'klagen' over niet doorslapende kinderen ). Onze zoon ging met 5 maanden ook al wel wat vroeger slapen maar hij kwam dan uit zichzelf wel voor een late avondvoeding, wat hij nog steeds doet. Misschien kan je het stilletjes aan elke avond een beetje vroeger maken tot je aan een uur of 8 zit ofzo? Zeker het laatste half uur voor bedtijd geen actieve dingetjes meer doen maar een ontspannend badje, rustig boekje voorlezen, babymassage,...