Ik heb mijn twaalfjarige vandaag laten testen. Ze heeft eigenlijk continu een loopneus, maar nu ook een beetje keelpijn. Ik wil het dan ook voor ons weten of dat corona is, buiten dat ze weer naar school zou mogen bij een negatieve uitslag. Hoewel ook haar school aangeeft dat kinderen alleen klachten vrij naar school mogen. Reden is niet zo zeer het aansteken van andere kinderen, maar juist het aansteken van leerkrachten. Als die verkouden worden moeten ze ook testen en eerst in quarantaine. En ze willen vooral dat de klassen niet gesloten hoeven te worden door te veel uitval. Aan de ene kant snap ik dat wel, maar aan de andere kant ben ik het daar echt niet mee eens. Ik vind sowieso dat het niet verstandig is om gewoon maar nooit meer met andere virussen in contact te komen. Ik ben echt benieuwd hoe het met ‘onze’ algemene weerstand tegen simpele virusjes is, als zelfs die voorkomen moeten worden. Dus hoewel ik heel braaf me aan de regels hou: mijn dochter gaat gewoon naar school bij een negatieve uitslag. Haar snotneus is niet erger dan normaal en dat beetje pijn bij slikken heeft niemand last van. Ik ga haar daarvoor geen onderwijs ontzeggen.
Natuurlijk is het wel heel gek dat een verkouden kind niet naar school mag. Verkouden is nog steeds (voor bijna iedereen) niet levensbedreigend. Rot voor anderen die dan misschien ook moeten testen maar dat is niet anders. Aan testen ontkom je nu toch bijna niet alhoewel hier 'pas' 3 van de 5 hebben getest en ook per persoon slechts 1 keer. Volgens rivm kunnen kinderen wel 10 keer per jaar verkouden worden omdat ze vatbaarder zijn. Wat duurt het: 1 week a 2 weken. Sommige kinderen zijn dan een kwart tot half schooljaar thuis voor een onschuldige verkoudheid.
Maar wie zegt dat al die andere virussen zich net zo verspreiden als corona? Sommige virussen zijn alleen besmettelijk voordat er symptomen zijn en waterpokken (ook een virus) zijn weer anders qua besmettelijkheid etc
Zonder test weet je niet of het "gewoon" een verkoudheid is. Of daadwerkelijk corona. En kunnen jullie als gezin dus tal van mensen aansteken.
Hier moeten ze ondanks negatieve test 24 uur klachtenvrij zijn (dus ook die snotneus). Mijn dochter heeft peuterastma dus die kuchelt onbewust nog lang door, dat is besproken en was bij inschrijving al gemeld en vooralsnog akkoord. Mits het daarbij blijft uiteraard en zaken als niesen en snotteren niet meer van toepassing zijn. Het is irritant maar ik kan me zomaar indenken dat corona en verkoudheid prima in 1 persoon kunnen samenkomen en dat je dan een superspread veroorzaakt. Neusverkoudheid gaat als een malle rond, corona allicht langzamer maar in snotdruppels heb je wel een "carrier" (boerenlogica principe). 2 voor de prijs van 1. Met twee vitale beroepen en grootouders die sowieso afvallen wordt dat ff knap lastig. Voorspelbaarheid van je weken is een stuk slechter zodra je overgeleverd bent aan school en de daar betrokkenen. Allemaal factoren waar je geen enkele invloed op hebt en daarnaast nog eens de noodopvang (van anderen, wij ontwijken m) die kinderen koken bij elkaar en gaan vervolgens weer in hun eigen klas zitten. Hier net een periode afgesloten van 5 klassen thuis plus alles wat op de BSO als noodopvang zat met meerdere besmettingen onder de leerlingen, een docent en een bso medewerker. Ben er nog niet over uit wat rustgevender is, thuis of naar school. Elke dag kan je gebeld worden van "kom maar halen" en dan zit je weer x dagen vast. Voor haar is school ontzettend belangrijk, maar voor mij is "voorspelbaarheid" toch wel een ding.