overdag slapen; wat doe ik ineens fout?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MaryWoods, 4 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Hoi,

mijn zoontje is nooit een moeilijke slaper geweest; alleen tijdens sprongetjes had hij nog wel eens zijn (huil)buien, dat hij niet wilde. Ook nu zit hij (ik hoop tegen het einde van) een sprongetje, maar nu valt er helemaal geen pijl meer op te trekken.
    Ik vraag me echt af of ik wat fout doe....

Ons ritme was altijd:
    7u00 fles
    slaapje van een uur (van 8u30 tot 9u30 bijv)
    10u00 (ongeveer) fruit
    wakker tot volgende fles
    12u00 fles
    slaapje van 1,5 tot 2 uur (van van 13u00 tot 14u30/15u00 bijv)
    15u00 fles
    soms wakker tot volgende fles, soms nog een uurtje slapen
    17u30/18u00 groentehap
    soms wakker tot badje soms nog 1 of 1,5 uur slapen
    19u30 badje
    20u00 laatste fles

dat ging prima, met nadruk op verleden tijd.... :(
    Nu leg ik hem vaak op bed en ligt hij gewoon wakker tot ik hem er na een uur weer uit kom halen. of net als ik denk: nou ja dan maar niet ik haal hem er uit', dan is hij in slaap gevallen... En dat terwijl hij er dan echt moe uitziet en gaapt e.d. Mn hele ritme in de knoop dus... :(

heb het idee dat ik hem helemaal niet meer kan 'lezen'.... dus ga ik twijfelen aan mezelf. Dit weekend bij n ouders thuis sliep hij iedere keer binnen 10 min als hij op bed werd gelegd. :confused: Die kamer is wel veel donkerder, dus zou dat het zijn? ook hangt er een lamp in zijn kamertje waar hij veel naar kijkt: zou die te veel afleiden of te eng zijn oid?

Of zal ik gewoon zijn schema omgooien?: wakker houden na eerste fles tot en met fruithap ipv wakker houden tussen fruit en 12u00-fles?... Ik weet t ff niet meer...

Nu is het dus bijna tijd om hem fruit te geven, is ie nu net toch nog in slaap gevallen..... :)

Leg ik hem te vaak op bed/ heeft hij ineens minder slaap nodig? Of moet ik gewoon de nasleep van dit sprongetje uitzitten....

Hij is in ieder geval erg bezig met nieuwe geluidjes, met oorzaak-gevolg, wil graag kruipen/tijgeren (lukt nog helemaal niet hoor), kan al wat beter zitten (nog niet zelfstandig), wil graag mij in de buurt hebben etc etc.. Dus het sprongetje is hij nog niet (helemaal) uit...

Alle tips en/of harten onder de riem zijn welkom... :) :oops:

2. suiske

suiske Actief lid

21 dec 2006
    104
    0
    0
    He

Hier hebben we ook dat probleem gehad, opeens sliep ons mannetje niet meer zoals de voorgaande weken. Toen ben ik dus gewoon gaan kijken wanneer hij moe wordt en hem dan meteen in bed leggen. Nu heeft hij zichzelf een nieuw schema ontwikkeld

7;00 wakker
    rond 7;30 pap
    rond 9;30 fruit
    dan naar bed tot 11;00/ 11;30
    groentehapje en dan wakker tot 14;30
    slapen tot 16;00 om 17;00 fles dan weer wakker tot 19;00 even slapen tot de laatste fles en dan weer naar bed.

Dus mijn advies, als hij begint te jengelen of in zijn oogjes gaat wrijven meteen in bed leggen en dan maar kijken wat hij doet.

Veel succes

3. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Thanx suiske! Zodra hij tekenen van vermoeidheid vertoont zoals gapen en/of wrijven in zijn oogjes/gezichtje, leg ik hem op bed... Maar dat gaat dus nu ook niet op.. Dan kan ie dus alsnog ineens nog een uur wakker liggen... Dus ik ben nu juist geneigd als ie gaat of wrijft om hem nog even te laten spelen zodat ie 'extra' moe wordt en tenminste slaapt. Maar die taktiek heeft ook nog geen succes opgeleverd... ;)

4. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    [Die kamer is wel veel donkerder, dus zou dat het zijn? ook hangt er een lamp in zijn kamertje waar hij veel naar kijkt: zou die te veel afleiden of te eng zijn oid?

[/quote]

Toen Amy net geboren was raadde ze me aan om het licht te houden in haar kamer vanwege het dag/nacht verschil.

Maar ik heb gemerkt dat ze toch beter slaapt als het donker is in haar kamer.
    Dus nu gaat het rolluik gewoon dicht.
    Hier geen probleem gehad met het dag/nacht verschil ze is niet in de war geraakt ervan.

En met die lamp, dat kan je altijd proberen natuurlijk om hem weg te halen.

Succes

5. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Misschien gewoon een fase. Hier gebeurt het meestal met sprongetjes dat ze ineens 's middags niet wil slapen. Ik leg haar gewoon op haar 'slaaptijden' op bed en ik zie wel of ze slaapt of niet. Meestal is het na een paar weekjes over en slaapt ze een gat in de dag.

6. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    De slaapjes van je kind veranderen steeds als het groter wordt. Als ik het goed lees, heeft hij meestal nog 4 slaapjes overdag? Pjew, dat is best veel!
    Misschien is hij intussen toe aan minder slaapjes.
    Als ik jou was zou ik hem gewoon wat langer wakker houden, als hij tekenen toont van slaperigheid kan hij zich ook wel een beetje vervelen. Ik zou hem proberen af te leiden, even een uurtje nog met hem naar buiten ofzo, en dan proberen wat minder slaapjes in te lassen in één dag.
    Jesse heeft momenteel bv nooit meer dan 3 slaapjes per dag, en soms kan hij al toe met 2 langere.

Krijgt jouw zoontje nog 5 voedingen, of zie ik dat nu mis?

7. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Nee hij slaapt 3 keer. Soms voor de groentehap en soms voor het badje nog even, maar niet allebei hoor! Misschien niet duidelijk genoeg opgeschreven...
    Thomas krijgt 4 flessen en fruit en groente hap.

8. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Misha en Milan gingen allebei naar 2 slaapjes zo rond de 7 a 8 maanden..Ons schema was;

8.00 uur bordje pap
    10.00 uur fruit, daarna naar bed tot ongeveer 11.30 (uit bed een flesje sap)
    12.30 broodje
    13.30 fles en daarna naar bed tot ongeveer 16.00 uur (uit bed een flesje sap en koekje oid)
    17.30 warm eten
    19.00 fles en naar bed

9. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    misschien nog handig om te vermelden dat Thomas ruim 8 weken te vroeg geboren is en dus met alles 2 maanden 'achter' loopt (vind het zelf zo'n nare bewoording, maar ja).
    Brood ben ik nu voorzichtig aan aan het introduceren, maar hij wil er nog niks van weten.. ;) Pap heb ik nooit de noodzaak zo van ingezien vergeleken met opvolgmelk, omdat hij al vrij snel vol zit. Maar misschien eens met de 12u00 voeding proberen... ;)

2 slaapjes gaat hij niet redden denk ik en al helemaal niet tijdens een sprongetje.... ;)

Wanneer ben je van 4 naar 3 flessen (melk of pap)gegaan loetje?

10. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Met ongeveer 6 1/2 maand ben ik overgegaan op 3 flessen, ze gaven het zelf aan door te gaan resten...Anders had ik er mss nog wel ietsje langer mee gewacht. Vanaf 7 maanden ben ik brood gaan introduceren. Bordje pap vond ik zelf een fijn idee. Vooral Misha was een lichtgewichtje, dus die wilde ik net iets meer geven dan alleen een fles melk 's ochtends en rond die tijd at ze nog niet zoveel brood...

Maar beiden waren voldragen en hadden dus geen slag in te halen, denk dat je daar sowieso in het eerste jaar altijd rekening mee moet houden..

Toen ze hier op 3 slaapjes zaten, had ik als schema ongeveer;
    7 uur fles
    8.30 naar bed tot ongeveer 9.30 à 9.45 uur
    10.00 fruit
    11.00 fles
    12.00 naar bed tot ongeveer 14.30
    15.00 fles
    16.30 naar bed tot 17.30
    18.00 warm eten
    19.30 fles en naar bed..

In dit schema zaten ze dus nog op 4 flessen, geen pap. Pap ben ik dan gaan geven toen ze op 3 flessen kwamen..Dus dit schema hanteerde ik zo rond de 4 tot 6 1/2 maand..

11. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    dank je voor je schema's loetje!
    Misschien dat Thomas nu net in de overgang zit tussen 3 of 4 flessen en 2 of 3 slaapjes.... Dat ie er net een beetje tussenin zit en het allebei niet ideaal is....
    Het blijft toch uitproberen...

12. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Mss kun je eerst proberen om het eerste en laatste slaapje in te korten, òf proberen om de ene dag 3 slaapjes te doen en de andere dag 2...Naar gelang Thomas dit volhoudt natuurlijk, mocht hij nu erg moe zijn en eigenlijk zijn 2 slaapjes dag hebben, dan evengoed gewoon 3 slaapjes doen op die dag...

Maar net wat je zelf al zegt, het beste is kijken naar je kindje. Vooral het eerste jaar is altijd een beetje moeilijk, omdat ze zo snel ontwikkelen en daardoor ook vaker van een patroon afwijken, waardoor jij als ouder altijd weer even moet puzzelen. Milan en Misha zaten vanaf een jaar ongeveer op 1 slaapje (alleen de middag nog) en pas dan heb je echt rust in je dagindeling, omdat er daarna niet zoveel meer verandert. Milan doet zelfs nu nog regelmatig een kleine tuk 's middags...

Succes hoor, komt vanzelf wel weer op zijn pootjes terecht ;)

13. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Thanx! Ik word er inderdaad kierewiet van dat zodra je net een lekker schema hebt, dat het al weer verandert... Het blijft dus puzzelen.. ;)
    Ik had hem nu om 13u15 op bed gelegd en is volgens mij pas nu net in slaap gevallen... Ben benieuwd of ie dan weer 'op tijd' zn fles krijgt, of dat ik weer het programma om moet gooien ;)

14. Niki

Niki Fanatiek lid

13 dec 2005
    1.663
    1
    0
    Venlo
    Hoi,

Hieronder een berichtje wat ik plaatste toen Hugo nog net geen 7 maanden oud was met hierin een slaapschema van rond die tijd, misschien heb j er wat aan:

Hugo wordt tussen half 8 en 8 uur wakker en gaat dan ong. om kwart voor 10 weer naar bed (na het fruithapje) dan wordt hij tussen 11 en half 12 weer wakker en dan gaat hij rond half 2 weer naar bed. Soms ga ik wandelen en dan valt hij pas tussen half 3 en 3 in slaap. Als hij thuis in bedje slaapt, dan wordt hij tussen 3 en half 4 weer wakker. Als hij met wandelen niet echt heeft geslapen leg ik hem (ligt eraan hoe lang ik weg ben) nog even in bed en dan slaapt hij soms nog wel tot 4 uur.
    Dan krijgt hij avondeten.
    Na het middagslaapje gaat hij tussen half 6 en 6 uur nog een klein uurtje slapen en dan gaat hij na de fles van half 8, tussen half 9 en 9 uur naar bed voor de nachtslaap.

Succes ermee!

Groetjes Niki

15. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Ons dochtertje is nog net geen 8 maanden, maar die slaapt veel minder hoor!
    6.30 wakker worden plus fles 180 cc
    9 tot 10 slaapje
    10 fruithap
    12 fles 180 cc plus boterham
    13.30- 15.30 slaapje
    16 wat drinken plus Liga o.i.d.
    18 avondeten liefst met de pot mee
    20 fles 180 cc plus rijstebloem
    20.30 slapen
    Ze slaapt dus maar 13 uur op een dag en zelfs die overdagslaapjes zijn
    momenteel een probleem. Komt vast door de 8 maandensprong.
    Hoop dat ze snel ook weer een middagslaapje gaat doen, kan Mama ook weer iets voor d'r zelf doen :D

Deel Deze Pagina