Mijn leefgewoonte is wel/niet biologisch omdat:

Discussie in 'De lounge' gestart door Ummi92, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxter

Foxter Niet meer actief

Niet, omdat ik eigenlijk gewoon koop wat ik er lekker uit vind zien. Ik vind verpakkingen van biologische producten er vaak geitenwollensok uit zien, waardoor ik dat onbewust koppel aan "smaakloos" in mijn hoofd :) Snappen jullie wat ik bedoel of is dit echt een vaag verhaal hahah :)

2. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    precies, het draait allemaal om keuzes met dit soort dingen. Vind het altijd intrigerend om te zien hoeveel mensen helemaal NIET stilstaan bij wat ze eten en kopen.

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hoewel biologische producten steeds populairder worden, levert de consumptie ervan geen aantoonbare gezondheidsvoordelen op, blijkt uit de grootste onderzoeksanalyse die ooit op dit gebied is gehouden.Voor de analyse zijn de meest relevante onderzoeken van de afgelopen 45 jaar op een rij gezet.Biologische producten worden ook in Nederland nog steeds populairder. Vorig jaar bedroeg de omzet 881 miljoen euro, een stijging van ruim 17 procent ten opzichte van 2010. Veel consumenten kopen deze voedingswaren omdat ze denken dat die producten gezonder zijn, schrijven wetenschappers van de Amerikaanse Stanford University in het vakblad Annals of Internal Medicine.

Voedingswaarde
    Maar de voedingswaarde van biologisch eten blijkt nauwelijks te verschillen van die van industrieel geproduceerd voedsel. Er zitten niet meer vitaminen en mineralen in en biologische melk bevat geen hogere concentratie eiwitten of vet. De enige uitzondering is fosfor (nodig voor het skelet en de stofwisseling), maar een gebrek aan dat mineraal komt nauwelijks voor.

Ook bewijs dat biologisch voedsel veiliger is, bestaat niet, stellen de onderzoekers. De kans om op biologische producten bestrijdingsmiddelen aan te treffen is weliswaar 30 procent lager dan bij niet-biologisch voedsel, maar de hoeveelheid pesticiden op reguliere producten blijft onder de vastgestelde gezondheidslimiet.

Vlees blijkt veelvuldig besmet met bacteriën, of het nu van biologische origine is of niet. In biologisch varkensvlees komt de E.coli-bacterie zelfs een stuk vaker voor.In één opzicht springt biologisch vlees er wel goed uit: het risico op resistente bacteriën is hierbij ruim 30 procent lager. Wat dat betekent voor mensen is nog onduidelijk, zegt Frans Kok, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Wageningen Universiteit. Die bacteriën overleven weliswaar niet als het vlees goed wordt doorbakken, maar een andere besmettingsroute is mogelijk. Het is van belang om dat uit te zoeken, zegt hij.Kok onderstreept dat onderzoek naar de gezondheidseffecten van biologische voeding lastig is, bijvoorbeeld omdat consumenten vaak ook op andere terreinen gezonder leven. Studies waarvoor een grote groep lange tijd wordt gevolgd, ontbreken. Veruit de meeste studies onderzochten de samenstelling van biologisch voedsel, maar ook de resultaten daarvan kunnen worden beïnvloed, bijvoorbeeld door variabele testmethoden. Het maakt onder andere veel uit in welk seizoen biologische melk wordt onderzocht: vooral in de zomer varieert het voedsel van koeien sterk.

Duurzaamheid
    Kok wijst erop dat consumenten behalve de gezondheidseffecten veel ander redenen kunnen hebben om biologisch voedsel te kopen, zoals duurzaamheid en dierenwelzijn. Ook een betere smaak wordt vaak aangevoerd, maar onderzoek waarbij mensen blind moesten proeven staaft dat niet.

4. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    niet.
    1. te duur
    2. zie er het nut niet van in ( oh oh wat slecht :D ) maar als ik heel eerlijk ben maakt het mij niet uit of het wel of niet biologisch is

nou eigenlijk is 1 en 2 andersom, want al was het goedkoop zou ik er nog niet bewust voor kiezen

5. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Dat vind ik ook wat anders.
    een huisdier of vee... maar dat is hoe ik het bekijk

6. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    ik ben daar helemaal niet mee bezig. Ik koop dus ook niet bewust biologisch.
    Vind het ook veel te duur.

Moest laatst komkommer hebben. De "gewone" waren op dus een biologisch maar mijn god wat een belachelijke prijs.

Ik snap vaak ook niet waarom "gezonde dingen" zo veel duurder moeten zijn als een vette hap.

7. Koon

Koon Niet meer actief

Je zou het eens moeten proberen.
    Ik vind biologisch vlees echt veel lekkerder!
    Jammer dat het echt een stuk duurder is. Het is inderdaad zo als je minder vlees zou eten het in verhouding niet duurder is. Mits je het niet vervangt door een vleesvervanger of vis, want die dingen zijn ook niet gratis.

Helaas heb ik een vent die dit soort dingen dus echt onzin vindt en ik hoef niet aan te komen met informatie over E-nummers en bestrijdingsmiddelen. Ene oor in, andere oor uit.
    Ik doe vaak boodschappen en probeer voor mezelf in ieder geval een beetje op te letten maar als hij boodschappen doet kunnen we kwartetten met de E-nummers denk ik ;)

Wij zijn dus niet zo biologisch als ik zou willen, maar bijvoorbeeld koffie koop ik ook (meestal) fair trade.

8. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ik probeer wel vaak biologisch vlees/kip te kopen maar geef toe dat dit financieel niet altijd haalbaar is sinds ik geen baan meer heb. Wel eten wij bewust niet elke dag vlees (heb zelf als voordeel dat ik vlees niet zo goed verdraag dus voor mij is sowieso al makkelijker) groenten en fruit verdiep ik mij niet zo in, tis maar net wat er in de aanbieding is en waar ik zin in heb.

9. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Wij eten graag zoveel mogelijk 'natuurlijk' dus niet zozeer biologisch. Je komt er haast niet onder uit om 'gewoon' te eten tenzij je alles van A tot Z zelf zou doen want er zit altijd wel een fase in het proces waarbij dingen niet goed (genoeg) gedaan worden. Ons motto is dus; zo min mogelijk uit pakjes en potjes en zoveel mogelijk vers. Ook de vriezer gebruiken we zo min mogelijk. Ik heb ook mijn twijfels bij de stempel 'biologisch'.

10. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Haha, ja snap wat je bedoelt! Maar juist de biologische producten hebben MEER smaak (vind ik dan).

11. Cynthia1978

Cynthia1978 Bekend lid

26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Niet, omdat ik het gewoon veels te duur vind, en niet denk dat zoveel beter is dan de "normale" producten.

12. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

14 jan 2010
    1.810
    1
    38
    Niet. Ik vind het te duur en heb me er verder niet in verdiept. (Inderdaad struisvogelpolitiek:p)
    Ik moet bij dit topic aan mijn broertje denken. Toen wij eens biologisch vlees aten zei hij: Bah dit vlees proeft naar gras in combinatie met geitenpoep. Hij wist trouwens niet dat het biologisch was.

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wel, in de zin van vlees, vis, eieren, groente als het kan, kopen wij allemaal biologisch.

14. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Zoveel mogelijk, maar dan meer in de zin van onbespoten groenten en fruit... Het vlees zoveel mogelijk scharrel ( niet per se biologisch ).
    De prijzen zijn verschrikkelijk hoog voor minder product. En voor een stuk fruit waarvan ik weet dat er geen insecticiden en andere narigheid op of inzit, vind ik dat nog te overzien, maar het gros van het spul wat te koop is bij de bio is voor mij geen doen om te kopen. Ik wil graag mijn steentje bijdragen, maar ik moet mijn inname van voedingsmiddelen niet hoeven minderen, omdat het per se biologisch moet en ik dus minder kan kopen omdat het zo duur is...

15. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Vis, vlees, yoghurt etc. vrijwel altijd. Dit vooral in het kader van dierenrechten. Ik ben niet tegen op het eten van vlees/vis, maar wel op de manier waarop dit vaak wordt verkregen in de diverse industrieën. Ik ben daarnaast ook lid van meerdere gerenommeerde dierenorganisaties. Dat vind ik belangrijker dan je eigen eetwijze.
    De yoghurt die ik eet vind ik gewoon lekkerder ook trouwens. Vlees/vis niet zozeer.

Overigens heb ik uit de (beperkte hoeveelheid) onderzoeken die ik heb gelezen nooit begrepen dat biologisch eten nou zo doorslaggevend veel gezonder zou zijn. Maar goed, vast wel een aantal dames hier die dat niet vinden ;).

16. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Niet,puur vanwege de prijs.

17. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Heel beperkt biologisch.

Ik kan het gewoon niet betalen.

Als iets gunstig in de aanbieding is, haal ik het wel. En soms haal ik groente bij de biologische groentewinkel.

18. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Biologisch, en dan vooral voor wat betreft vlees. Ja het is duurder, maar met in mijn achterhoofd de plofkippen en gecastreerde biggetjes hoef ik het gewone vlees al niet meer. Afgewisseld met geen vlees en vis (msc/asc). Voor degene die het te duur vinden en toch iets voor het milieu willen doen: minder vlees eten!

Andere biologische producten af en toe.

19. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Dit dus. Brood koop ik bij de Jumbo, goudeerlijk omdat daar geen toevoegingen inzitten. Enummers enz. Toen ik eens ging lunchen op werk en mijn brood tevoorschijn haalde zij mijn collega; wat eet jij voor een brood..? Het ruikt namelijk echt naar brood.. :cool:
    Ook eieren biologisch, kruiden, cake, kaas.

20. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Dit is dan ook gelijk mijn antwoord.

Deel Deze Pagina