Ziektewet, recht op kinderopvangtoeslag?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door sara80, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sara80

sara80 Actief lid

14 feb 2008
    125
    0
    0
    Ik heb op internet niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden, dus ik hoop dat iemad van jullie mij verder kan helpen.

Ik zit nu een paar weken in de ziektewet vanwege mijn zwangerschapsklachten. Begin augustus eindigt mijn contract en zit ik naar alle waarschijnlijkheid nog in de ziektewet. Mijn dchtertje gaat naar het kinderdagverblijf, hier ontvangen we okinderopvangtoeslag voor van de belastingdienst. Heb ik nog steeds recht op kinderopvangtoeslag als ik in de ziektewet zit?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ja natuurlijk heb je daar recht op.

Beterschap zou ik willen zeggen, maar misschien moet je 'gewoon' afwachten tot je kindje er is... Sterkte in elk geval dan!

3. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Je moet in 2011 gewerkt hebben om de toeslag te krijgen. Stel dat je contract niet verlengd wordt in augustus, dan heb je tot eind 2011 nog recht op de toeslag. Volgens de huidige regels heb je er in 2012 ook weer recht op als je ergens in 2012 weer aan het werk gaat. Maar ik weet niet zeker of die regels gaan veranderen...

4. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    yep wat Tinus zegt, klopt, als je in 2011 ook maar 1 dag gewerkt hebt, dan heb je voor het hele jaar recht op de toeslag.
    Denk er wel aan je inkomen aan te passen via toeslagen.nl op het moment dat je inkomen verandert.
    Om in 2012 recht te hebben op toeslag, moet je dan weer werken natuurlijk, hoewel de regels gaan veranderen.
    Ze gaan nu de uren waarover je recht hebt op de toeslag, koppelen aan de werkuren. En dan wel aan de werkuren van de minst werkende ouder.
    Dus als je man bijvoorbeeld 40 uur werk en jij 20, dan krijg je over 140% van jou 20 uren (ivm reistijd ed) de toeslag.
    Elk uur dat jij daarbovenop afneemt bij het kdv, krijg je geen toeslag over en moet je dus zelf betalen.

Verder natuurlijk sterkte met je zwangerschapsklachten en veel geluk met je dochtertje straks!

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.309
    2.592
    113
    ja hoor. Ik heb de eerste twee jaar na de bevalling van de oudste in de ziektewet gezeten ( ook nog weer zw verlof tussendoor) en was steeds op therapeutische basis aan het werk. ( kon best werken maar niet meer mijn eigen werkzaamheden)
    Zolang je in loondienst bent ( ziek of niet ziek) en salaris ontvangt krijg je ook toeslag.
    Zou ook niet anders kunnen. Ik heb steeds twee dagen van iets minder uur op mijn werk geweest en je moet er alles aan om je reintegratie te bespoedigen ( ik was helaas de enige die me druk over maakte) .

6. laika10

laika10 Actief lid

28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    ja dat heb je, maar dat gaat wel veranderen...straks kunnen uitsluitende de gewerkte uren ( inclusief reistijd) gedeclareerd worden bij de belastingdienst. Volgens mij gaat dat in per 1 januari als de wet erdoor is. Dit doen ze omdat er blijkbaar veel mensen zijn die hun kind drie dagen in de week naar een opvang doen om dat vervolgens zelf vrij te zijn, en dat terwijl de toeslag in het leven is geroepen om thuiszittende ouders te stimuleren weer aan het werk te gaan.

Wanneer het zeker is weet ik dus niet, maar als je de berichten uin het nieuws en op de politieke sites bijhoud weet je het als het zover is.

Deel Deze Pagina