Kamer ontneemt rol van de koningin bij toekomstige formatie af

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 19 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer is het eens geworden over een wijziging van het eigen reglement van orde waarin de Kamer zelf volledig het heft in handen neemt.
    Voorstel aangepast voor SP
    PvdA, PVV, SP, GroenLinks, D66 en de Partij voor de Dieren hebben de tekst samen opgesteld. Samen zijn ze goed voor 91 zetels. Vorige week was er nog geen meerderheid, omdat de SP tegen een voorstel van D66 was. Die tekst is nu aangepast. VVD, CDA en de kleine christelijke partijen zijn tegen het voorstel.
    Kamer stelt formateur aan
    De Kamer debatteert voortaan binnen een week na de installatie van de nieuwe parlementariƫrs over de verkiezingsuitslag en over de volgende stappen. De Kamer wijst dan zo snel mogelijk een of meerdere (in)formateurs aan en geeft die een opdracht mee. Tot nog toe was dat de taak van de koningin.
    Net zo makkelijk weer teruggedraaid
    De Kamer had al sinds 1971 de mogelijkheid om de koningin te passeren bij de formatie, maar heeft daar nooit gebruik van gemaakt. Het reglement wordt nu aangepast, maar de wijziging kan door een volgende Kamer ook net zo makkelijk weer worden teruggedraaid, aldus onze Haagse redactie.
    'Beatrix drukt stempel op formatie'
    Volgens sommige staatsrechtgeleerden drukte koningin Beatrix een groot stempel op de formatie van het minderheidskabinet van VVD en CDA in september 2010. Zo lastte ze een tussenronde in met toenmalig vicepresident van de Raad van State Herman Tjeenk Willink, terwijl VVD, CDA en PVV op dat moment zo snel mogelijk met informateur Ivo Opstelten verder wilden.

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ik vind dit wel een goed idee eigelijk, alleen zul je zien dat het in de toekomst toch weer teruggedraaid word

3. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Kan aan de eene kant omdat ik Koningshuis gezind ben zie ik niet in waarom. Aan de andere kant vraag ik me weer af of de Koningin deze rol laten behouden eigenlijk wel van deze tijd is.
    Ben nogal in tweestrijd over dit topic.

Denk niet dat wij hier eenig zinnige reactie op of de koningin een stempel gedrukt heeft op de vorige formatie kunnen geven aangezien dat soort spelletjes achter geslote deuren worden gehouden en we de beweeg redenen van de Koningin niet kennen.

4. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ja Wilma, dat heb ik ook. Ben niet echt koningsgezind, maar toch denk ik niet dat men zomaar het koningshuis kan passeren. Dan kan dat net zo goed helemaal afgeschaft worden en dat zal nooit gebeuren.

Deel Deze Pagina