Toch maar even een topic over openen, al denk ik niet dat er iets anders uitkomt dan 'pech'. Maar wie weet herkent iemand iets? Ik ben al jaren van de hormonale anticonceptie af. Tussen 2010 en 2016 heb ik een koperspiraaltje gehad. Altijd keurig elke maand ongesteld, maar wel met de standaard nadelen van het spiraaltje: menstruatie duurde langer en was heftiger (veel meer bloed). Ook had ik, sinds ik het spiraaltje had, last van spotting: tussen de 2 en 6 dagen voorafgaand aan de menstruatie had ik al licht bloedverlies en buikpijn. Op de eerste dag van de menstruatie zette het echt door; dan een dag of 4 zwaar bloedverlies, daarna nam het weer af. Uiteindelijk tussen de een en twee weken in meer of mindere mate bloedverlies, wat uitermate irritant is. Misschien relevant om te weten: voordat ik een spiraaltje had, heb ik nooit last gehad van spotting, dan begon de ongesteldheid gewoon BAM. Ik heb de pil nooit langdurig achter elkaar gebruikt en heb als jongvolwassene dus ook tijden zonder pil geleefd. Nu is het spiraaltje er sinds afgelopen juni uit. Menstruatie is meteen ontzettend veel lichter en minder pijnlijk. Op zich natuurlijk heerlijk! De spotting is echter níet verdwenen. Het lijkt alleen of de grens tussen spotting en menstruatie ontzettend vaag is geworden? In de dagen voor de menstruatie heb ik dus lichte spotting (meestal vanaf dag 25 oid op een cyclus van 30/31), maar vaak ook een moment helderrood bloedverlies. Dan denk ik dat de menstruatie begint, maar zet het totaal niet door; er volgen weer 12-20 uur zónder bloedverlies. Daarna weer hetzelfde riedeltje. Uiteindelijk komt er dan een dag waarop ik de hele dag redelijk bloedverlies heb, en daarna is het ook weer klaar. Ik heb periodes getemperatuurd en daaruit bleek dat de dag van het zware bloedverlies wel de officiële 'eerste dag van de menstruatie' is, want zo'n 17 dagen daarna heb ik mijn eisprong en zo'n 14 dagen dáárna weer de eerste zware dag bloeding. Ik vind dat nu niet echt een heel normale gang van zaken (vergeleken met hoe ik ongesteld werd voordat ik anticonceptie gebruikte), maar ik weet ook niet echt een verklaring? Heb onderzoeken gelezen dat een koperspiraaltje ervoor kan zorgen dat je baarmoederslijmvlies een tijd lang dunner is dan normaal. Zou dit verband kunnen houden met het rare/weinige bloedverlies? Is er iets hormonaals waar ik aan moet denken? Of ben ik gewoon raar en is het nou eenmaal zo Lang verhaal, sorry.
NB: Toen het spiraaltje nog zat, heb ik een positieve test gehad (en was ik dus even zwanger). Toen had ik géén bloedverlies. Spiraaltje heeft het uiteindelijk wel weer afgebroken, toen normaal ongesteld geworden.
Lieve Leraje, ik zal een keertje naar de huisarts gaan als ik jou was en dit met een gynaecoloog bespreken. Ik snap je zorg en zeker omdat het elke maand terug komt en in de maand dat je zwanger was niet. Misschien is het niets bijzonders, maar dat heb je wat rust in je hoofd als je het met een gynaecoloog hebt gesproken. Of je moet een keertje TEUNISBLOEMOLIE & TARWEKIEMOLIE gebruiken (of pillen daarvan). Even goed lezen wanneer je welke moet gebruiken. De ene is voor de eisprong en de andere is erna om de innesteling te bevorderen enzo.. misschien een idee!! Ik heb er al veel positieve verhalen over gelezen.
TEUNISBLOEMOLIE, is vooral bij problemen rond de menstruatie. TARWEKIEMOLIE , is vooral om je vruchtbaarheid te bevorderen. Ik weet niet of je het wat vind, maar het is misschien een idee om te proberen. Succes meid...